کارشناس مسائل افغانستان گفت: افغانستان به دلیل حضور طالبان از مستعدترین کشورها برای جذب سرریز داعش از خاورمیانه عربی است.

پس از تحولات اخیر درعراق و سوریه، احتمال تغییر جغرافیای تهدید داعش بالا رفته استمحمدتقی جهانبخش کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سرنوشت داعش پس از شکست در سوریه و عراق و اینکه احتمال بروز تهدیدهای آنان در کدام منطقه بیشتر خواهد بود، اظهارداشت: سرریز داعش در عراق و سوریه همچنین تحولات اخیر در کشورهای عربی فضایی را فراهم کرده است تا خطر تغییر جغرافیای عملیاتی گروه تروریستی داعش در دیگر کشورها افزایش یابد.

وی اضافه کرد: افغانستان یکی از مستعدترین کشورها برای جذب سرریز داعش از خاورمیانه عربی است.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه برخی کشورهای آفریقایی و بعضی مناطق در شرق آسیا نیز می‌توانند مقصد بعدی داعش باشند، افزود: بهترین منطقه و کشور برای انتقال داعش، افغانستان است. چرا که در طول سالهای اخیر این گروه توانسته پایگاه مناسبی را در این کشور برای خود ایجاد کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این افغانستان از موقعیت استراتژیک برخوردار بوده و با کشورهای آسیای مرکزی در شمال و نیز مناطق قبایلی پاکستان از شرق و جنوب هم مرز است.

جهانبخش با اشاره به اینکه پیش از این جنگجویان فراوانی از این مناطق جذب داعش شدند، گفت: اکنون با توجه به تحولات منطقه احتمال بازگشت آنان به سرزمینشان قابل پیش‌بینی است.

کارشناس منطقه با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد داعش از کشورهای عربی سرریز شود، افغانستان مقصد بعدی‌اش خواهد بود، خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید که روزهای خوشی در انتظار افغانستان نیست، چراکه هم طالبان در ماههای اخیر فعالیتهای خود را گسترش داده و هم اگر داعش اضافه شود کار برای دولت افغانستان بسیار دشوار خواهد شد و احتمال تقویت حضور نیروهای فرامنطقه ای در این کشور افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

افغانستان مستعدترین کشور برای جذب داعش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۹ تير ۱۳۹۶
خدا به داد ما برسه همین جوری تو ایران پر شده از افاغنه وای به اون روزی که داعش بره افغانستان