مضیف سازه ای بسیار زیبا است که ازنی وحصیر ساخته شده و قدمت آن به هزاره چهارم قبل از میلاد همزمان با دوره سومری ها بر می گردد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛برای ساخت مضیف از سه نوع نی شامل  نی های بلند و با ارتفاع و نی های کوتاه و پوست گرفته شده و نی های بافته شده که به آن حصیر می گویند ،استفاده میشود.

مضیف محلی عمومی برای میزبانی از مهمان است که توسط ریش سفید یا شیخ اداره می شود واز لحاظ معماری حلالی شکل وکف آن پوشیده از فرش است. ستون های آن باید سرد باشد تا باعث استحکام وروشنایی بیشتر فضای مهمان خانه شود .

 از ویژگی های مهم مضیف خنک بودن آن در فصل تابستان وگرماست وبدلیل اینکه  سریع آماده میشود مورد توجه اعراب جنوب  قرار گرفته ویکی از بهترین وزیباترین مکان برای پذیرایی از مهمانان  است .

مضیف همیشه روبه قبله ودر ارتفاع کم ساخته می شود.علت اینکه آنر ا کم ارتفاع می سازند این است که شخص با وارد شده به مضیف با خم شدن به حاضرین در مضیف ادای احترام میکند واین سازه فاقد درب است  به این معنا که درب مضیف به روی همه باز است وهرکسی بدون هیچ مانعی وارد آن می شود.

مضیف را دور ازشلوغی زندگی شهری می سازند ونماد زندگی ساده وگرم عربهای جنوب  است وقرار گرفتن در آن حس وحال جذابی دارد.

مضیف برای اعراب از اهمیت خاصی برخوردار است به طوری که حتی برای ورود به آن آداب ورسوم خاصی قرار دادند واین مکان برای آنها یکی از مکان های مقدس با آداب خود است .

مضیف در میان اعراب از گذشته تا بحال مکان بزرگ برای پذایی مهمانان در ایام ومناسبت های مختلف ویک مکانی زیبا وجذاب برای برگزاری جلسات، رفع اختلافات عشایری، برگزاری مراسم و جشن ها و پذیرایی از مهمانان بوده است.

منصور غارتی از مضیف داران جزیره مینو در این زمینه میگوید:درمناسبتهای مختلف  اعراب  برای دید وبازدید از شیوخ وبزرگان عشایر به مضیف میروند ودید بازدید انجام میشود واین کار نمادی از مهمان نوازی گرم خوزستانی هاست.

وی افزود : اعیاد  فرصتی مناسب برای مرور سنت ها واداب ورسوم اقوام ایرانی است ومهمان نوازی  رسم قابل انکار خوزستانی هاست که در مضیف ها بیشتر وبیشتر نمایان می شود.

یکی از شهروندان  گفت: دراعیاد مردم به دیدن شیوخ وبزرگان عرب میروند واین کار یک رسم واجبی است واز گذشته تا بحال وجود داشته وادامه خواهد داشت.

وی گفت : مضیف اتاق بسیار بزرگی است که در محل زندگی شیوخ مردم عرب زبان قرار دارد وریشه آن از ضیافت یا مهمانی گرفته شده است.

لطفی کارشناس معماری در این زمینه گفت: در پشت معماری باشکوه  مضیف  فرهنگ وآداب ورسوم خاصی دارد واین کار برگرفته از ذوق وسلیقه مردم با فرهنگ منطقه جنوب است . این سازه زیبا  به قدری  پیچیده وسخت است که هرکسی توان ساخت آن را نداردواین سازه کم کم روبه نابودی است .

یکی  شهروند خرمشهری  گفت: مهمانایی که به مضیف می آیند با شیرینی از آنها پذیرایی می شود واگر مهمانی از مسیر دوری به این سازه زیبا مراجعه کنندصاحبان مضیف آنهارا مهمان خود قرار میدهند وباصرف ناهار وشام وپذیرایی مفصل به استقبال آنها میروند.

شهروند دیگری گفت:در عید سعیدفطر به همدیگر سر میزنیم وبه دید وبازدید از بزرگترها میرویم ودر این عید هر کس از دیگری قهر بود اشتی میکند.

این شهروند افزود: یکی از رسوم رایج مضیف در عید فطر مراسم قهوه خوری است . مراسم  مورد احترام خاص جنوبی هاست وبه رسومات خاصی معروف است .در مضیف اولین چیزی که بعد از سلام وخوش آمد گویی با آن از مهمان پذیرایی می شود قهوه است . بطوری که در وسط فضای مضیف یک اجاق با نام "موگد "برای مراسم قهوه ساخته شده است.

وی همچنین گفت: جنوبی ها قهوه را با نوعی فنجان خاص مصرف می کنند در واقع نوعی استکان که فاقد دستگیره است .ساقی هنگام پذیرایی از مهمان فنجان قهوه را بادست راست به آن تعارف می کند ومهمان باید بدون اینکه فنجان را برروی زمین قرار دهد میل کند.

یک مضیف دار آبادانی گفت:ابتدا برای پذیرایی از مهمان با قهوه از سادات شروع می شود چون در مضیف رسم براین است که سادات از احترام وشان خاصی برخوردار هستند وساقی قهوه را با دست راست به میهمان  میدهد و او هم باید فنجان را با دست راست به ساقی دهد.

وی افزود: از دیگر مراسم قهوه خوری در مضیف این است که ساقی برای ریختن قهوه در فنجان صدایی  با قهوه دان  ایجاد میکند ومیهمان با این صدا متوجه می شود که قهوه برای آن ریخته شده است وساقی بدون هیچ حرفی قهوه را به او تعارف می کند  .

حفظ وبقایای سازه هایی مثل مضیف نشان از هویت وفرهنگ عشایر استان خوزستان است  .

انتهای پیام/د

مضیف مهمان خانه ای بسیار زیبا در آبادان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۲۲:۴۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
من دوسال هندیجان زندگی کردم از مهمان نوازی و خونسردی مهربانی این شهر و ندیدم از تک تک عرب و عجم تشکر میکنم خیلی مردمان خوب و با خانواده ای هستند