معاون نظارت بر منابع هیدروکربری وزارت نفت گفت: طرح عمران مناطق نفت‌خیز به منظور بهبود شرایط ذی‌النفعان با حمایت‌های مادی و فنی در حال اجرا است.

عموم مردم باید پذیرای صنعت نفت باشند / تأمین حمایت‌های مادی و فنی مناطق نفت‌خیز در حال اجرا استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رکن‌الدین جوادی معاون نظارت بر منابع هیدروکربری وزارت نفت در سومین همایش مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت اظهار داشت: باید در صنعت نفت مسئولیت‌های اجتماعی را به عنوان بخشی از وظایف سازمانی این بنگاه اقتصادی قرار دهیم و با بهبود شرایط زندگی مردم مناطق در بردارنده نفت، فرهنگ تعامل با ذی‌النفعان را فراهم کنیم

 جوادی ادامه داد: طی 3 الی 4 سال گذشته در صنعت نفت با تلاش وزیر و همکارانمان این وظیفه را بر عهده گرفته‌ایم به ویژه اجرای طرح عمران مناطق نفت‌خیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم. ما برای بهبود شرایط زندگی ساکنان آن مناطق و آبادانی آن‌ها حمایت‌های مادی و فنی خود را به طور مستقیم و غیر مستقیم به سازمان‌های ذی‌ربط رسانده‌ایم.

 وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر در این مناطق نیاز به مدرسه و یا بیمارستانی بوده با تأمین بخشی از منابع مالی به شکل هدایت شده فرصتی را فراهم کرده‌ایم تا ذی‌النفعان نفت از آن بهره‌مند شوند.

 معاون نظارت بر منابع هیدروکربری وزارت نفت با بیان اینکه بخشی از نگاه توسعه‌ای توسط شرکت‌های ذی‌ربط با هدایت و پشتیبانی در طی 4 سال گذشته انجام شده افزود: پیگیری تأمین مالی برای ساخت ضرورت‌های کشور از نیازهای مبرم برنامه‌های ما است.

 جوادی بیان داشت: پیشینه تعامل صنعت نفت و حضورش در فعالیت‌های اجتماعی به روز اول ایجاد این صنعت بر می‌گردد که اولین چاه نفت در یک قرن پیش در مسجد سلیمان فوران کرد و پس از آن لازم شد تا نفت برای مصارفی به آبادان صادر شود این حضور لاجرم یک ضرورت قطعی را برای صنعت نفت رقم زد.

 وی افزد: این ضرورت بخشی به خاطر نیازهایی بود که این صنعت نوپا در آن زمان داشت و به ایجاد خدمات شهری و ساخت راه‌ برای انجام مأموریت‌های سازمانی بود که به تبع آن سایر ذی‌النفعان نیز از آن بهره‌مند شدند دیدیم تمدن بزرگی مثل آبادان ایجاد شد که هم صنعت نفت بستری را برای فعالیت‌ خود آماده کرد و هم محیط پیرامونی و مردمی که در آن حیطه زندگی می‌کردند که باید از مزایا و قابلیت بهتر، به روز‌تر و حرفه‌ای‌تری برخوردار می‌شدند.

معاون نظارت بر منابع هیدروکربری وزارت نفت بیان داشت: امروزه وقتی بحث فعالیت اجتماعی مطرح می‌شود زوایای متعددی از این فعالیت تعریف و بسته‌بندی می‌شوند که اصول آن، تحت نام فعالیت‌هایی برای ذی‌النفعان مطرح است.

جوادی در تشریح اولین فعالیت برای ذی‌النفعان گفت: فعالیت اول برای صاحبان اصلی آن صنعت و بنگاه اقتصادی است که در صنعت نفت یا دولت یا به تعبیری همه مردم کشور گفته می‌شود بنگاه اقتصادی یعنی وزارت نفت با اداره اقتصادی حرفه‌ای باید صاحبان مالکیت و سهام‌داران را از آن برخوردار کند.

وی درباره دومین فعالیت برای ذی‌النفعان نیز گفت: دومین گروه ذی‌النفعان کارکنان نفت هستند که اداره این بنگاه اقتصادی را برعهده داشته و نیازمند شرایطی هستند که هم خود و هم خانواده‌شان از رفاه و امکانات مناسبی برخوردار باشند تا علاقه و پایداری خود را به صنعت نفت حفظ کنند که در این زمینه می‌توان نیاز آن‌ها به آموزش بهداشت ایمنی و غیره را عنوان کرد.

وی سومین ذینفع را مردم و محیط پیرامونی مناطق عملیاتی نفت و گاز عنوان کرد و گفت: با انجام فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت نفت، مجموعه‌ای از مزایا و معایب برای ساکنان محیط‌های پیرامونی ایجاد می‌شود که از جمله آن می‌توان به آلایندگی‌ها یا ایجاد اختلاف طبقاتی میان محیط اطراف و امکانات نفتی‌ها اشاره کرد.

معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت بیان داشت : برای توسعه صنعت نفت باید به نحوی عمل کنیم که مردم ساکن در محیط پیرامونی نیز از اقدام‌های صنعت نفت منتفع شوند و پذیرای ما باشند و برای آنها شرایط زندگی را مشابه کارکنانمان ایجاد کنیم.

جوادی در پاسخ به این که «آیا صنعت نفت با گستردگی که در حوزه های مختلف مانند پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و گازرسانی در جای جای کشور دارد، مسئول توسعه و آبادانی کل کشور است؟ گفت: بدون شک پاسخ منفی است اما صنعت نفت نیز باید به نوبه خود در ایفای مسئولیت اجتماعی سهیم باشد.

جوادی ابراز امیدواری کرد که سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت با مرور تعهدها و تصمیم‌های همایش های پیشین و پایش اقدام‌ها و حرکت‌هایی که هر روز شاهد توسعه آنها در صنعت نفت هستیم، بتواند در تعمیق فرهنگ مسئولیت پذیری موثر باشد.

وی در پایان گفت : با مرور گزارش صنایع مختلف از جمله پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و دیگر بخش‌های صنعت نفت در حوزه مسئولیت اجتماعی، متوجه پیشرفت خوب صنایع در این زمینه شده‌ام و امیدوارم این همایش، هرچه بیشتر بتواند در انتقال تجربیات واحدها و مدیران صنعت نفت به یکدیگر و همسوسازی فعالیت‌ها برای ساختن صنعت نفت توانمند در کشور تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

تأمین حمایت‌های مادی و فنی مناطق نفت‌خیز در حال اجرا است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار