رودخانه زاینده‌ رود که تنها رودخانه فلات مرکزی است به دلیل خشکسالی و مدیریت نا درست حیات خود را از دست داده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، قائم مقام جهاد کشاورزی استان اصفهان در برنامه گردهمایی انتقال تجربیات پروژه الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار با اشاره به مشکلات خشکسالی رودخانه زاینده‌رود تاکید کرد: مدیریت نادرست و خشکسالی باعث با به وجود آمدن این وضعیت شده است و پیش از این نیز تصمیماتی در این زمینه در سطح ملی گرفته شده باعث تفاوت های بنیادین در این زمینه شده است.

مهرداد مرادمند گفت: استان اصفهان 10.7 میلیون هکتار زمین دارد که  5 درصد از اراضی این استان را کشاورزی تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه عمدتا اراضی استان اصفهان بیابانی و مرتعی هستند و در مراتع نیز این اراضی از حالت مرتعی خود خارج شده‌اند، تصریح کرد: استان اصفهان با داشتن 3 درصد از اراضی کشاورزی کشور 6 درصد تولیدات در این حوزه را به خود اختصاص داده است.

مرادمند افزود: انتقال تجربیات طرح الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار مفید و موثر است اما وضعیت بارندگی دو منطقه باهم قابل قیاس نیست.

وی تصریح کرد: انتقال تجربیات طرح الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار کارشناسان میتواند برای استان اصفهان نیز مهم و مفید باشد.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: گسترش جمعیت، منتقل کردن آب شرب و بارگذاری زیاد آب شرب نیز در خشکیدن تالاب گاوخونی بی‌تاثیر نبوده است، در بخش کشاورزی مشارکت با جوامع محلی خوب است و کشاورزان خودشان در این زمینه برای حفظ کشاورزی و احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی کمک می‌کنند.

مرادمند با بیان اینکه بخش کشاورزی با محیط زیست عجین شده است گفت: با اقدامات کشاورزان هیچ مشکلی نداریم و از تجربیات آن‌ها هم می‌توانیم استفاده کنیم تا بهتر برای احیای زاینده‌رود و هم چنین احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی برنامه‌ریزی کنیم.

 انتهای پیام/م

 خشکسالی عامل وضعیت فعلی زاینده‌رود 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.