منار آجری 924 ساله مجموعه تاریخی بسطام مرمت می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود گفت: در این مرحله از مرمت تخلیه بندها و بندکشی جدید همرنگ با منار(اُخرا)، تعویض آجرهای فرسوده و نصب آجرهای جدید، اصلاح تزیینات آجری منحصر به فرد و تثبیت منار انجام می شود.


حمیدرضا حسنی با بیان اینکه در حال حاضر داربست‌ها به دلیل حفظ پایداری منارمجموعه تاریخی بسطام برداشته نمی‌شود، افزود : ساخت این منار به دوره سلجوقیان برمی‌گردد.


وی تصریح کرد : منار آجری مجموعه تاریخی بسطام در سمت شرق مسجد بايزيد و متصل به آن واقع شده که همزمان با ساخت مسجد توسط رضی الدين محمد عيسی ( هشتمين وارث و جانشين بايزيد) در دوره سلجوقیه ساخته شده است.


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود تصریح کرد : بر اساس کتيبه کوفی آجری منار، این منار در سال 514 هجری قمری ساخته شده و دارای 14.5 متر ارتفاع است.


حسنی با بیان اینکه تزئينات منار شامل چند بخش آجر کاری متفاوت است، اظهار داشت : تناسبی که بين اين بخش‌ها از نظر تزئينات و طول آنها در نظر گرفته اند نشانگر مهارت و ذوق هنرمندان سازنده آن است که در قسمت فوقانی منار نیز به وسيله چند رديف آجر چينی ظريف وهنرمندانه تاج منار را بوجود آورده اند.


وی افزود : پلکان‌های منار به صورت مارپيچ در ميان آن قرار گرفته و به وسيله سوراخ‌هايی که در بدنه منار تعبيه شده نور داخل آن را تامين می‌کنند .


حسنی تصریح کرد : قسمت فوقانی منار حرکت و جنبش محسوسی دارد و در زيرنويس يکی از عکسهای قديمی نوشته شده است: آدم که بالای منار می رود و به قوت تکان می دهد منار حرکت می کند.


انتهای پیام / ذ


تعویض آجر های فرسوده منار سلجوقی مجموعه تاریخی بسطام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار