یک سیاستمدار کانادایی از آغاز دور جدیدی از سیاست‌گذاری‌های غرب در خاورمیانه و تغییر توازن قدرت در جهان خبر داد.

سیاستمدار سابق کانادایی: بحران سوریه توازن قدرت در جهان را تغییر می‌دهدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «پاتریک آرمسترانگ» سیاستمدار سابق کانادایی در مصاحبه با اسپوتنیک گفت سخنان هفته گذشته «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای آمریکایی‌اش از آغاز دوره‌ جدیدی از سیاست‌گذاری در خاورمیانه با ایفای نقش روسیه و چین خبر داد.

آرمسترانگ دوشنبه گفت: «به عقیده‌ی من ما روزهای آغازینِ تغییرات مهمی در خصوص غرب و سوریه را سپری می‌کنیم».

از دیدگاه این سیاستمدار کانادایی سخنان رئیس جمهور جوان فرانسه نشاندهنده‌ تغییرات بزرگی در سیاست‌های پاریس است. آرمسترانگ می‌گوید: «پاریس پیش از این یکی از حامیان اصلی برکناری بشار اسد بود اما به نظر می‌رسد امانوئل مکرون این شرط را کنار گذاشته است».

به گفته‌ی آرمسترانگ درخواست مکرون برای ورود 5 عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل متحد به مذاکرات صلح سوریه یک انحراف بزرگ از سیاست های پیشین غرب را نشان می‌دهد. غرب بر این باور بوده است که مشکل سوریه باید از سوی خارجی ها و نه از داخل این کشور حل شود. درواقع مداخله روسیه، چین و دولت سوریه برای حل این مشکل هرگز بخشی از راه حل غرب نبوده است. اما مکرون در کنفرانس مطبوعاتی خود این سیاست را کاملا کنار گذاشت.

آرمسترانگ در این خصوص گفت: «مسکو بارها و بارها تاکید کرده است که مسائل مهم باید با همکاری تمام طرفین بویژه سازمان ملل حل شوند. شاید سازمان ملل در رسیدن به اهداف مهمش ناکام بوده اما گزینه‌‌ای بهتر از آن وجود ندارد».

آرمسترانگ باور دارد آمریکا به مدت 2 دهه با قدرتی که داشته قوانین را تعریف کرده اما هیچ نتیجه ای حاصل نشده است. او در این خصوص گفت: «حماقت و بی کفایتی نخبگان غربی و بی تفاوتی آنها نسبت به منافع خودشان عجیب است».

از نظر آرمسترانگ سخنان امانوئل مکرون احتمال پایان یافتن جنگ سوریه که 600 هزار قربانی گرفته را تقویت می‌کند. گرچه مکرون مطمئن بود با مخالفت گسترده‌ای بویژه از سوی واشنگتن روبرو خواهد شد اما عقاید خود را بیان کرد. آرمسترانگ امیدوار است دونالد ترامپ به پیشنهاد مکرون توجه کند.

این سیاستمدار کانادایی گفت: «ترامپ در زمان برگزاری کمپین های انتخاباتی‌اش وعده داد جنگ‌ها را پایان دهد و مکرون نیز دیدگاه مشابهی دارد. جنگ‌های غرب در قرن 21 با شکست مواجه شده‌اند و به نظر می‌رسد باید راه دیگری امتحان شود».

آرمسترانگ می‌گوید سوریه که در آغاز قرن 21 کشوری جانبی برای منافع اروپا و آمریکای شمالی به حساب می‌آمد حال یک نقش محوری در تغییر توازن قدرت در جهان ایفا می‌کند و باعث می‌شود روسیه و چین نقش هایی اصلی را در صحنه جهانی به عهده بگیرند.

انتهای پیام/

مکرون: کنار رفتن بشار اسد از قدرت پیش‌شرط ما نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار