به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،وزیر اقتصاد ترکیه در مراسم افتتاح مرکز تجارت جهانی ترکیه در تهران با بیان اینکه هدف ما این است که بیست مرکز تجاری در دنیا افتتاح کنیم، گفت: ما به دنبال این نیستیم که فقط سرمایه گذاری و واردات به ایران داشته باشیم بلکه همکاری با تجار ایرانی و خرید مواد خام و واردات برای ترکیه هم از برنامه های ما خواهد بود.
زیبکچی با اشاره به اینکه درباره اضافه شدن 120 کالای جدید در لیست تجارت ترجیحی بین دو کشور افزود: این امر می تواند تاثیر زیادی در تجارت ما داشته باشد. بین ایران و ترکیه از 45 سال پیش که هواپیمایی ترکیه در ایران پرواز انجام می دهد رابطه وجود دارد. دوست داریم تعداد پروازهای بیشتری را انجام دهیم و به هدف 30 میلیارد دلار بین دو کشور زودتر دست یابیم.
مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی درباره گشایش مرکز تجارت جهانی ترکیه در تهران بیان کرد: اوایل تیرماه جاری نامه ای از سوی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تولیدات نساجی به دست ما رسید که در فضای مجازی جشنواره ای برای فروش پوشاک ترک با عنوان مرکز تجارت جهانی ترکیه تبلیغ می شود.
وی ادامه داد: بلافاصله در نامه ای به سفارت ترکیه و سفیر این کشور،تاکید کردیم که اگر قرار است چنین مرکزی بازگشایی شود باید با اطلاع دولت ایران و نهادهای زیربط باشد.
خسروتاج اذعان داشت: در این زمینه پاسخ مکتوب سفارت ترکیه دریافت و در آن اعلام شد، شرکت یاد شده براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده که در بازاریابی برای تولیدات ترکیه در ایران فعالیت می کند. این موضوع براساس قوانین کشور بلامانع است و شرکت های ایجاد شده «ایرانی» محسوب می شوند.
وی در ادامه افزود: امروز هر شخص خارجی می تواند مطابق قوانین کشورمان شرکتی در ایران به ثبت برساند، البته این مساله شامل کشورهایی است که با آنها توافق نامه همکاری داریم و بطور قانونی می توانند در کشور فعالیت کنند.
خسروتاج با تاکید براینکه ما با این کار به دنبال کاهش قاچاق و افزایش ورود قانونی کالا هستیم، اظهار داشت: اگر هم قرار باشد فروش کالا در ایران انجام شود، مقررات خاص هر کالا وجود دارد، اما تاکنون مجوزی از سوی شرکت های ترکیه ای مبنی بر صادرات رسمی به ایران دریافت نشده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت متذکرشد: در ساختمانی که این شرکت برای فعالیت در نظر گرفته، برخی دیگر از شرکت های ترکیه ای که از سال ها پیش در ایران فعالند-نظیر ترکیش ایرلاین نیز دفتر دارند و این نشان می دهد که این مرکز در پی فروش نبوده بلکه بیشتر به دنبال بازاریابی بوده و همچنین شرکت یاد شده مطابق اظهار خودشان، تحت حمایت اتحادیه صادرکنندگان ترکیه در ایران فعال است.
وی تاکید کرد: بازاریابی به معنی واردات قطعی نیست، بلکه واردات مقررات خاص خود را دارد و با لحاظ شدن مواردی همچون سود و عوارض گمرکی، کنترل های کیفی، فنی، استانداردهای خاص، مجاز یا غیرمجاز بودن کالاها مطابق کتاب مقررات واردات انجام می شود.
خسروتاج بیان کرد: در مقابل هر شرکت ایرانی نیز می تواند در ترکیه به ثبت شرکت پرداخته و برای صدور محصولات خود به این کشور بازاریابی کند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگارا جوان که آیا ماهم توان فروش محصولات ایرانی را با این وسعت در ترکیه داریم،گفت:ایران در صنعت پتروشیمی مزیت دارد و در سال گذشته محصولات پتروشیمی را به ترکیه صادر کردیم.
وی اضافه کرد:پارسال 3.5 میلیارد دلار کالا به ترکیه صادر و از این کشور 2.5 میلیارد دلار واردات داشتیم.
خسروتاج با اشاره به صادرات 355 میلیون دلاری تولیدات غیرنفتی به ترکیه در سه ماه نخست امسال، تاکید کرد: ترکیه همسایه ایران و از جمله کشورهایی است که توسعه روابط اقتصادی با آن را دنبال می کنیم؛ سیاست کلان ما نیز توسعه پیوندهای منطقه ای با همسایگان است و با حفظ حقوق و منافع متقابل در این راستا حرکت خواهیم کرد.
وی در پایان یادآورشد: در سفر اخیر وزیر اقتصاد ترکیه به کشورمان نیز اعمال نرخ های تعرفه جدید، لزوم برداشته شدن موانع حفاظتی و جبرانی برای صادرات کالاهای ایرانی و بالا بودن سود مقررات گمرکی برخی کالاها با این مقام مسئول ترک مطرح شد.
موید حسینی صدر مشاور وزیر صنعت معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،گفت:حدود 8 سال در انجمن دوستی ترکیه و ایران حضور فعال داشته ام و می دانم که سیاست های ترکیه در جهت بازاریابی و حمایت از تولید کننده داخل بسیار موفق بوده است.
مشاور وزیر صنعت معدن وتجارت در ادامه افزود: 9 ماه پیش جلسه مشترکی باحضور وزیر صنعت ،آقای نعمت زاده و خسروتاج،رییس سازمان توسعه تجارت و مسئولان اقتصادی ترکیه برگزار شد که در آن جلسه مسئولان ترکیه حدود 40 درخواست در جهت حمایت از تولیدات ترک را از کشورمان مطرح کردند که با همه آنها موافقت شد اما مسئولان تجارت کشور اصلا به دنبال ایجاد امنیت برای تولیدات داخلی و حمایت از آن نیستند.
مدیر اسبق انجمن دوستی ایران و ترکیه تاکید کرد:اقتصاد مقاومتی به معنای ایزوله کردن کشور نیست بلکه رابطه برد برد با کشورهای دیگر برقرار کرده و در مقابل امتیازاتی که به آنها می دهیم،از آنها امتیازای را بگیریم.
نماینده مردم در دوره نهم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این موضوع که این مرکز تنها برای بازاریابی بوده و فروشی در آن اتفاق نمی افتد، تاکید کرد:فروش محدود است اما بازاریابی در واقع کلان بوده و بسیار گسترده تر است.
وی در رابطه با اظهارات خسروتاج در صادرات محصولات پتروشیمی به ترکیه بیان کرد:صادرات محصولات پتروشیمی نمی تواند در جهت فعالیت های مثبت سازمان توسعه تجارت باشد هرچند که حتی در این حوزه هم تنها از 20 تا 30 درصد ظرفیت واقعی بهره می بریم.
مشاور وزیر صنعت معدن تجارت با اشاره به اینکه روابط یکطرفه در تجارت دوام ندارد،گفت:حتی خود وزیر ترکیه هم خواستار دوطرفه شدن این تجارت است و کشور ما پتانسیل بالایی برای صادرات به ترکیه دارد.
مجتبی درودیان رییس اتحادیه پیراهن دوزان کشور در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،گفت:اینطور که شاهدیم از یکسری از عمده فروشان و خرده فروشان بازار دعوت می شود که در این مرکز از نمونه کالاهای ترکیه ای دیدن کنند و از قیمت اجناس آگاهی یابند.
وی در ادامه افزود:اصل مطلب این است که دولت تعرفه واردات کالا را کاهش داده و اجناسی که تا بحال بصورت قاچاق وارد کشور می شده از این به بعد از طریق مبادی رسمی وارد می شود.
درودیان با انتقاد شدید نسبت به کاهش تعرفه های گمرکی،تاکید کرد:راهکار مبارزه با قاچاق کاهش تعرفه ها نیست زیرا این عمل باعث از بین رفتن کامل تولیدکننده داخلی خواهد شد.
رییس اتحادیه پیراهن دوزان کشور در پاسخ به این پرسش که چرا به جای رقابت با محصولات خارجی فقط به فکر بالا بردن تعرفه های وارداتی هستید،تصریح کرد:دولت باید از تولید کننده حمایت کند تا ماهم توانایی رقابت داشته باشیم و اصناف و اتحادیه ها توان ایستادگی در مقابل سازمان عریض و طویل دارایی که هر روز به فکر گرفتن مالیات بیشتر است را ندارد.
درودیان اظهار داشت:مسئولین دولتی به فکر حمایت از تولید داخلی نیستند و حتی ردپای برخی از مقامات عالی رتبه کشوری در واردات برندهای خارجی دیده می شود.
در پایان آنچه که مشخص است این است که افتتاح این مرکز،تنها به نفع تولید کنندگان ترک بوده و با حمایت خوب مسئولان ترکی همراه بوده است، اما در این میان حلقه مفقوده ،عدم حمایت دولت از تولیدکننده داخلی و نداشتن برنامه مشخصی در حوزه تجارت با کشور ترکیه است تا اگر به آنها امتیاز بهره برداری از بازار غنی و پرسود ایرانی را می دهیم در مقابل بتوانیم امتیازی از بازارهای ترکیه برای فروش محصولات ساخت ایران همچون مواد غذایی،صنایع دستی وفرش بگیریم.
خواب مسئولان تجاری کشور آنقدر سنگین است که حتی در این سال ها به فکر افتتاح یک مرکز ساده تجاری یا نمایشگاه دائمی جهت بازاریابی و عرضه محصولات ایرانی در کشور ترکیه نبوده اند و حال در پاسخ به رسانه های عمومی و مردم ،استدلالهای ساده انگاره یی را بیان می کنند که در خیلی از مواقع نمی توانند کسی را هم قانع کنند.
مشخص است که در بازگشایی مرکز تجارت جهانی ترکیه نیز برنامه ریزی مدون و حساب شده یی وجود نداشته و باید منتظر باشیم تا در آینده نزدیک شاهد عواقب تلخ این اقدام بر تولید داخلی بر اثر افزایش تبلیغ کالاهای خارجی آن هم در سال اقتصاد مقاومتی،تولید واشتغال باشیم.
امیدواریم در ادامه این مسیر و بویژه در دولت دوازدهم توجه بیشتری به موضوع صادرات و رونق تجارت خارجی کشور شده و از افراد با اطلاع و فعالان این حوزه در تصمیم گیری های مهم و استراتژیک تجاری بهره برده شود.
گزارش از سمیه عرب
انتهای پیام/