کامران شرفشاهی مدیر انتشارات تجلی مهر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مسری بودن بیماری نشر اظهار داشت: یک مدیر بیمار ضعف و ناتوانی خود را به سایر بخشها تسری میدهد. علاوه بر این موضوعات در رسانههای ما هم موضوع کتاب هنوز به طور شایسته مورد تبلیغ و تشویق قرار نمیگیرد. هیچ تلاشی در جهت ایجاد انگیزه در سطح جامعه ما و همچنین کارهای خلاقانه مانند کتابخانه های محلی یا حتی در فضای مدارس، مساجد و دیگر اماکن عمومی دیده نمیشود. گویی عدهای نبود کتاب در جامعه را بهتر از بودن آن میدانند.
وی درباره دلایل متعدد کاهش تیراژ کتاب و لزوم بررسی و آسیب شناسی جدی آن گفت: به دلیل تورم، مسائل اقتصادی و حمایت نکردن مسئولان از حوزه چاپ و نشر، قیمت کتاب همچنان در این مدت رو به افزایش بوده و بخش عمدهای از خریداران کتاب که نوجوانان و جوانان هستند، روز به روز از قدرت خریدشان کاسته شده است. از سوی دیگر نهادها، ارگان ها و دیگر دستگاههایی که روزگاری در شمار خریداران عمده و حمایت کنندگان تولید کتاب بودهاند، مدتهاست از این حوزه عقب نشینی کردهاند.
شرفشاهی افزود: ناشران همانند گذشته از سفارشهای نهادها، ارگانها و دیگر دستگاه های اجرایی بی بهره ماندهاند. به علاوه میتوان گفت حکایت اهل علم در روزگار ما همچون همان حکایت طنز عبید زاکانی است که به فرزند خود خطاب میکند، اگر دست از شیطنت برندارد، او را به مکتب میگذارد تا کتابخوان شود. چون اهل علم شد، محنت بیند و روزگار ناخوشی داشته باشد. در درجه اول آنها که خود را در این جامعه مسئول می دانند، باید حداقل دغدغهای در این زمینه داشته باشند. در حالی که این سیر قهقرایی که در حوزههای فرهنگی قابل مشاهده است، بیانگر نبود چاره اندیشی جدی و موثر است.
انتهای پیام/