سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مردان ایرانی از سواد بهداشتی کمتری نسبت به زنان برخوردارند از لزوم اجرای برنامه خود مراقبتی برای خانوار‌های ایرانی خبر داد.

سطح سواد سلامت مردان پایین تر از زنان است/ اجرای برنامه خود مراقبتی برای ۱۶ درصد از خانوارهای ایرانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد با بیان اینکه سواد سلامت موضوع مهمی است، اظهار کرد: نظام های سلامت احتیاج به سواد سلامت مردم دارند و افرادی که سواد کمتری دارند مدت زمان بستریشان در بیمارستان کمتر و داروی بیشتری مصرف می کنند؛ سواد سلامت توانایی افراد برای استفاده از بهداشت است تا سلامت خود و دیگران را ارتقاء ببخشند.

وی با اشاره به اینکه 44 درصد مردم از سطح سواد سلامت کمتری برخوردار هستند، گفت: همچنین افراد بیکار و بالای ۵۰ سال از سواد سلامت کمتری برخوردارند و مردان سواد کمتری نسبت به زنان بوده که همین موضوع سبب بروز مشکلاتی در ارائه خدمات بهداشت و درمانی است.

حریرچی افزود: مردم  42درصد از اطلاعات خود را در خصوص موضوعات بهداشتی از یکدیگر، ۴۶ درصد از پزشک و ۳۲ درصد از اینترنت و ۱۶ درصد از دوستان و ۹ درصد از مجلات کسب می کنند.

وی ادامه داد: بر اساس فرمول‌های معادل سازی شده میزان درآمد سرانه حوزه بهداشت و سلامت کشور تعیین می‌شود و با توجه به اینکه ایران ۷ درصد منابع کل دنیا را دارد، مسئله مهم در حوزه سلامت و نظام بهداشت و درمان عمر با کیفیت مردم است و هر چقدر این سهم در زندگی‌های روزمره بهتر باشد ما می‌توانیم هزینه‌های درمان را در حوزه سلامت کاهش دهیم.

 سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در دنیا برای به دست آوردن میزان هزینه یک سال عمر با کیفیت از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود، افزود: هر چقدر سرانه سلامت کشور بیشتر باشد سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت گرفته و یک سال عمر با کیفیت در برخی از کشور‌ها نیم برابر و در کشور‌های دیگری تا ۲ برابر هزینه ۵ هزار و ۵۰۰ دلاری بابت عمر با کیفیت می‌پردازند.

وی تصریح کرد: برای درمان بیماری‌های مختلف باید طول عمر با کیفیت را مد نظر قرار دهیم و از دارو‌هایی استفاده کنیم که اولاً کم هزینه بوده و کیفیت زندگی و همچنین طول عمر را ارتقاء می‌بخشد که روش خوبی برای درمان بیماری‌های مختلف در حوزه بهداشت و سلامت است.

حریرچی اظهار کرد: ممکن است برای درمان بیماری از دارویی استفاده شود که هزینه آن مبلغی به میزان ۱۵ هزار دلار بوده که برای درمان همین بیماری استفاده از داروی دیگری با صرف هزینه‌ای به میزان ۳ هزار دلار صورت بگیرد که معمولاً از روش مقرون به صرفه‌تر و اقتصادی به شرط به خطر نیفتا‌دن کیفیت زندگی و سلامت استفاده می‌شود.

 وی با بیان اینکه اولویت‌بندی به درمان بیماری‌ها با توجه به شرایط مختلف تقسیم‌بندی می‌شود، افزود: در برهه‌ای از زمان برای درمان بیماری سرطان ممکن است مبلغی به میزان ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه شود که اگر در مقاطع قبل به وسیله دارو‌ و واکسن، فقر آهن و کمبود ویتامین B افراد را کنترل می‌کردیم، جلوی بسیاری از بیماری‌ها گرفته می‌شود و نیازی به صرف هزینه‌های کلان در حوزه بهداشت و درمان نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: در برخی از کلا‌نشهر‌ها و دیگر نقاط کشورمان در حدود ۱۰۰ هزار پرستار کمبود داریم که در آگهی‌های استخدامی نصف ظرفیت ثبت‌نام کرده‌اند که برای جبران این کمبود ما ظرفیت پذیرش دانشکده‌های پرستاری را 2 برابر کرده‌ایم و بطور کلی آموزش بیمارستانی هیچ تفاوتی با حالت آکادمیک آن ندارد و پذیرش از طریق دفترچه کنکور صورت گرفته و آموزش پرستاران از طریق امکانات بیمارستانی انجام می‌شود و آموزش بالینی که در دانشکده‌ها به دانشجویان ارائه شده در بیمارستان‌ها نیز این کار صورت می‌گیرد و افرادی سعی دارند بازار این مسائل را گرم نگهدارند تا بتوانند منابع خودشان را به دست آورند.

 انتهای پیام/

 ۱۰۰ هزار کمبود پرستار در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۷ تير ۱۳۹۶
متاسفانه همچنان خودسری های وزارت بهداشت ادامه دارد و حتی کار به جایی رسیده که از مردم پول زور می خوان و چشمشون دنبال چندر غاز جیب مردمه
-
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۷ تير ۱۳۹۶
سواد سلامت :توانایی استفاده از سیل انبوه اطلاعات و امکانات بهداشتی به صورت درست است . مثلا فردی به خاطر سرما خوردگی به مطب فوق تخصص برود! این را نداشتن سواد سلامت گویند آقای دکتر ، حالا میشه موضوع سخنرانیتو اصلاح کنی ! یعنی تو وزارت بهداشت یک نفر هم معنی سوارد سلامت را نمیدونه که به شما راپورت بده.خسته نباشی دلاور!!!!با حقوق 100 میلیونیت وقت کردی یه مطالعه بکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۴ ۲۷ تير ۱۳۹۶
وقتی رییس جامعه پرستاری میگه یک پرستار اگر 5000 تومان در روز دریافت کند یک پزشک 400 برابر او دریافتی دارد تکلیف مشخص است
آخرین اخبار