رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در مورد مصادیق موفقیت دولت، ظلم و سیاه نمایى مى شود که یکى از این موارد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو در  نشست خبرى درباره شبهات در زمینه دارو که در عصر امروز در این سازمان برگزارشد، اظهار کرد: برخى سیاست‌ها مربوط به دولت یازدهم نیست و از گذشته بوده به عنوان مثال در برند ژنریک سیاستهایی‌هایى وجود دارد که مربوط به قبل است و تصمیم گیرى در مورد آن فراتر از سازمان غذا و دارو است.

وى ادامه داد: یکى از هجمه هایى که بیان مى کردند این بود که در برخى دارو‌ها انحصار وجود دارد، در صورتى که برخى دارو‌ها در دنیا انحصارى هستند و مشابه آن در کشور ما وجود ندارد و در صورت ممنوعیت واردات این دارو‌ها بیماران آسیب مى بینند.

دیناروند درباره اینکه اعلام مى کنند قیمت داروهاى وارداتى در ایران گرانتر از کشورهاى دیگر در دنیا است، پاسخ داد: در این دولت قیمت هاى داروهاى وارداتى کاهش پیدا کرد و در دولت قبل این دار‌وها گرانتر وارد مى شد، اما در این دوره که قیمت را کاهش دادیم به ما مى گویند چرا بیشتر کاهش ندادید.

وى افزود: اگر ما قیمت را بیشتر کاهش مى دادیم و سخت گیرى بیشتر مى شد با بحران دارو مواجه مى شدیم و از طرفى باید قیمت را کنترل کنیم و کافى است که این افراد سراغ داروخانه هایى که داروهاى خاص سال هاست عرضه مى شود بروند و در مورد کاهش قیمت این دار‌وها سوال کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ما در این دولت ٢٥ درصد قیمت داروهاى وارداتى و ٣٥ درصد قیمت داروهاى تجهیزات پزشکى را کاهش دادیم.

وى درباره برخى اخبار مبنى بر عضويت همسرش در هيات مديره يك شركت دارويى توضيح داد و گفت: اينكه مى گويند رئيس سازمان غذا و دارو در يك شركت دارويى فعاليت داشته صحیح نيست؛ من و همسرم در هيات مديره هيچ شركت دارويى فعاليت نمى كنيم.

وى افزود: برخى مى گويند رئيس سازمان غذا و دارو يا مديران در حوزه دارو در گذشته فعاليت مى كردند و نبايد به عنوان رئيس انتخاب نمى شدند اما تمام فعالان حوزه دارو در گذشته در صنعت داروسازى فعاليت داشتند و با اين حوزه آشنايى دارند اگر فرد بى اطلاعى را در حوزه دارو به رياست سازمان قرار دهند كه ديگر نمى تواند مسئوليت را به خوبى انجام دهد.

ديناروند عنوان كرد: من قبل از اين استاد دانشگاه بودم و همسرم نيز به عنوان یك دانشمند يك درصد برتر حوزه سازى است و صدها مقاله و ده ها اختراع خارجى و در چارچوب سياست هاى كلى كشور كه يك محقق بايد بتواند محصول دانش بنيان توليد كند و موثر باشد عمل مى كند.

وى تصريح كرد: در دانشكده داروسازى علوم پزشكى تهران ١٥ شركت داروسازى و در گروه فارغ التحصيلان دوره ما سه شركت دانش بنيان تاسيس شد كه يكى از آنها شكست خورد و 2 شركت ديگر موفق هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین درباره مبحث مطرح شده در زمینه تضاد منافع گفت: قاعدتا کسانی که در وزارت بهداشت مسئولیت قبول می‌کنند از افراد آشنا به این حوزه هستند؛ به مدیران کل دارویی سازمان غذا و دارو در سال‌های قبل مراجعه کنید و ببینید که قبل و بعد از مسئولیتشان در سازمان غذا و دارو کجاها فعالیت کرده‌اند؛ مشخص است که کار این افراد همین است مگر باید بروند ساختمان سازی کنند یا لاستیک بفروشند؟ در مجموع فردی که قبلا مدیرعامل یا عضو هیات مدیره شرکتی بوده برای پذيرش سمت در سازمان غذا و دارو از فعالیت‌های قبلی‌اش استعفا می‌دهد و این مبحث چیز عجیبی نیست.

وی عنوان کرد: فراموش نکنیم زمانی که مسئولیت سازمان غذا و دارو را بر عهده گرفتیم، وضعیت چگونه بود و امروز که حدود چهار سال از آن موقع می‌گذرد وضعیت چگونه است؟ آن زمان صد‌ها قلم کمبود دارویی وجود داشت و هزینه‌های دارو‌های بیماران خاص و صعب العلاج سرسام آور شده بود و به دنبال تحریم و افزایش نرخ ارز، بحران دارویی در سال ۹۱ گریبان گیر مردم شده بود، اما اکنون کمبود‌ها به حداقل رسیده و مشکل لاینحلی در این حوزه وجود ندارد و برخى کمبود‌های دارویی قابل جایگزین هستند.

وى ادامه داد: همواره پزشکانی هستند که خارج از فهرست دارویی کشور دارو براى بیماران تجویز می‌کنند، اما مشخص است که محدودیت‌های قانونی در رابطه با تامین دارو‌های خارج از فهرست رسمی وجود دارد.

آمارنامه دارویى کشور دقیق نیست

وی درباره برخی صحبت‌ها که سازمان غذا و دارو را طرفدار واردات براى بعضى شرکت‌های خاص معرفى مى کنند، گفت: این افراد استنادشان این است که آمارنامه دارویی کشور دقیق نیست و ایراداتی دارد و ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که آمار واردات اعلامی وزارت بهداشت ربطی به آمارنامه دارو و فروش دارو در بازار ندارد و واردات از مسیر گمرک انجام می‌شود همچنین آمار ارز دارو نیز در بانک مرکزى موجود بوده و ثبت و سفارش دارو‌ها را هم می‌توان از وزارت صنعت و معدن جویا شد.

وی افزود: با کاهش واردات میزان ارزی هم که صرف واردات دارو شده کاهش یافته و این هیچ ارتباطی با آمارنامه دارو ندارد و این افراد بروند واردات دارو در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ را با سه سال قبل از آن مقایسه کنند.

کاهش ٥٠٠ میلیون دلار واردات دارو

دیناروند با بیان اینکه حداقل ۵۰۰ میلیون دلار کاهش واردات دارو داشته‌ایم،  ادامه داد: این کاهش واردات در حالی صورت گرفته که ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و با اجرای طرح تحول نظام سلامت دسترسی مردم به خدمات درمانی و دارویی بیشتر شده است و این افزایش دسترسی به خدمات با واردات دارو جبران نشده است بلکه نتیجه سیاست‌های منطقی اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه آمارنامه دارویى تولید سازمان غذا و دارو نیست،  افزود: این آمارنامه، گزارش شرکت‌های پخش دارویی است و هر سال سازمان غذا و دارو آن را منتشر می‌کند که گاهی ممکن است شرکت‌های پخش آمار‌های غلط داده و اشتباهاتی صورت گرفته باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در سازمان غذا و دارو سامانه‌ای را راه اندازی کردیم و طی دو سه سال اخیر اطلاعات دقیق تری از میزان واردات و گزارش‌ها داریم و این سامانه‌های فناوری ما به شکلى است که به سرعت مى توان ایراد‌ها را کشف کرد،  البته این سامانه در حال تکمیل بوده و گزارش‌ها در سایت سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: گزارش آمارنامه به هیچ وجه مبنای تصمیم گیری در سازمان غذا و دارو نیست و رئیس سازمان غذا و دارو در تولید این آمارنامه هیچ دخالتی ندارد چرا که این مبحث مسیر کارشناسی خود را دارد.

دیناروند درباره سرانه مصرف دارو در کشور گفت: برخى مى گویند، چون برند و برند ژنریک در ایران راه اندازی شده مصرف دارو افزایش داشته، اما این اطلاعات ممکن است برای افرادی که اطلاعات جهانی ندارند گمراه کننده باشد، اما دست اندرکاران حوزه داروسازى به خوبی می‌دانند که سرانه ۵۴ دلاری دارو در ایران چیز عجیب و غریبی نیست.

سرانه ٥٧ دلارى دارو در ایران

وى افزود: سرانه دارویی افغانستان ۳۰ دلارو میانگین سرانه دارو در دنیا ۱۳۰ دلار و در ترکیه به عنوان کشور همسایه ٢ برابر ایران و در کشور‌های حاشیه خلیج فارس چهار برابر ایران و در عراق ۲۵ درصد از ایران بیشتر است و ما نباید انتظار داشته باشیم که دسترسی مردم محدود شود و سرانه ۵۴ دلاری دارو در کشور علامت این است که بازار به خوبی کنترل شده چرا که سال ۵۷ رقم این سرانه ۳۰ دلار بود و اکنون با گذشت حدود ۴۰ سال هنوز این میزان به دو برابر نرسیده است.

دیناروند ادامه داد: ۴۰ سال پیش امید به زندگی در ایرانیان ۵۷ سال بود و اکنون به حدود ۷۹ سال رسیده و با افزایش جمعیت سالمندى کشور مصرف دارو نیز بالاتر می‌رود و طی چهار سال اخیر سرانه مصرف دارو از ۵۱ دلار به ۵۴ دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: عده‌ای تصور می‌کنند فرآیند تولید و صدور پروانه واردات دارو ساده بوده، اما این در حالی است که مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو آخرین نفری است که یک مجوز را امضا می‌کند.

۷۰ درصد واردات دارو در اختیار ۱۱ شرکت

رئیس سازمان غذا و دارو اختصاص واردات دارو به یک شرکت را رد کرد و گفت: می‌گویند یک شرکت دارویی بزرگترین واردات را دارد اگر این شرکت اکنون رتبه اول واردات را دارد، از قبل هم همین رتبه را داشته و ۱۶ درصد سهم واردات مربوط به این شرکت است و شرکت دوم ۱۵ درصد و شرکت سوم ۱۱ درصد واردات دارو را به خود اختصاص داده و در تجهیزات پزشکی، آرایشی بهداشتی و غذا نیز همیشه یک شرکت اول بوده و مابقی شرکت‌ها در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و این موضوع امری مسلم درعرصه رقابت است.

وی ادامه داد:ادعا می‌کنند که ۲ شرکت ۷۰ درصد واردات داروی کشور را در اختیار دارند، اما این درست نیست و ۱۱ شرکت اول، کمتر از ۷۰ درصد واردات کشور را به خود اختصاص داده و در عرصه تجهیزات پزشکی هم ۶۰۰ تا ۷۰۰ شرکت فعالیت می‌کنند.

دیناروند گفت: شرکت‌های بزرگ قدرت لابی‌شان با شرکت‌های بین المللی دنیا جهت گرفتن نمایندگی، بیشتر است و چرا کسانی که ادعای دیانت دارند دروغ می‌گویند؟ مگر سازمان غذا و دارو در اینکه یک شرکت نمایندگی بگیرد نقش دارد؟ طبیعی است که شرکت‌ها رقابت دارند و رقابتشان نسبت به هم نیز بی رحمانه است و ربطی به سازمان غذا و دارو ندارد.

وی افزود:سازمان غذا و دارو به محصول مجوز می‌دهد، آقایان اگر انتقادی به این موضوع دارند سیاستی را در کشور بگذارند و به عنوان مثال بگویند که هیچ شرکتی بیشتر از ۱۰ میلیون دلار واردات نداشته باشد.

مصادیق موفقیت دولت را سیاه نمایی می‌کنند

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: متاسفانه در مورد مصادیق موفقیت دولت سیاه نمایی می‌کنند یکی از مصادیق موفقیت دولت، وزارت بهداشت است که سازمان غذا و دارو نیز بخشی از آن است، دارو و بیمارستان دو شاخص عملکردی وزارت بهداشت هستند که همواره جزء بالاترین شاخص‌های رضایتمندی مردم بوده‌اند، رضایتمندی از وزیر بهداشت ناشی از عملکرد وزارت بهداشت است و متاسفانه بزرگترین ظلم هم به همین وزیر می‌شود تمام مجموعه وزارت بهداشت زحمت کشیده البته ما ادعا نداریم که بدون خطا بودیم، اما مدیران و کارشناسان و مجموعه این وزارتخانه و سازمان غذا و دارو با تلاش کرده اند.

دیناروند افزود: در این میان ممکن است شرکتی هم سر ما کلاه گذاشته باشد و این موضوع بعید نیست و باید قاطعانه با آن برخورد شود، در سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان امکان تصمیم گیری شخصی وجود ندارد و هر جایی که به مجوز نیاز باشد در کمیته‌های مربوطه تصمیم گیری می‌شود، به ویژه در مورد دارو رای گیری‌ها در کمیته مربوطه مخفی است و رئیس سازمان غذا و دارو هم حق وتو ندارد.

سه گروهی که برای تخریب سازمان غذا و دارو تلاش می‌کنند

دیناروند در پاسخ به سوالی درباره فشار‌هایی که به سازمان غذا و دارو وارد شده، گفت: قاعدتا تحت فشار بوده و هستیم و تقریبا سه گروه فعال برای تخریب ما تلاش می‌کنند؛ یک شرکت وارد کننده، یک شرکت تولیدکننده مواد اولیه و فردی که قبلا در تامین اجتماعی و وزارت بهداشت مسئولیت داشته است.

وی عنوان کرد: موسسه دیده بان شفافیت با نیتی خیرخواهانه تاسیس شد، اما به نظر می‌رسد افرادی از آنجا سوء استفاده می‌کنند و کسانی که کارمند آنجا نیستند مبنای گزارش‌های موسسه دیده‌بان شفافیت می‌شوند و به عنوان مثال با شماره ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو تماس می‌گیرند و می‌گویند که فلان داروی فلان شرکت خاص کمبود دارد، مشخص است که این افراد با چنین اقداماتی به دنبال واردات هستند البته ما گرفتار کار‌های مهم‌تر هستیم و فرصت اینکه بخواهیم بگوییم دیگران چه می‌کنند و چه نمی‌کنند را نداریم.

دیناروند ادامه داد: بازار دارویی ایران توسعه یافته و ضربات هولناک به جیب مردم زده است و به فرهنگستان علوم پزشکی، مجلس و جا‌های دیگر می‌روند و اطلاعات غلط می‌دهند، چنین اقداماتی واقعا خطرناک است وخطر آن هم آسیب به من نیست بلکه آسیب به صنعت کوچک داروسازی کشور است.

مخالفان حمایت از بیماران صعب العلاج

دیناروند با اشاره به مخالفت‌ها با کاهش قیمت دارو‌های صعب العلاج و حمایت از این بیماران افزود: دو نگاه در این زمینه وجود دارد؛ یکی کمک به بیماران صعب العلاج جهت آنکه داروهایشان را با قیمت پایین‌تر دریافت کنند و دیدگاه دیگر آنکه معتقدند پول به شرکت‌های مستکبر جهانی می‌دهیم.

وی ادامه داد: سوال این حضرات آن است که چرا از بیماران صعب العلاج حمایت کردید؟ ما هم می‌گوییم آیا این حضرات یک بار در عمرشان با بیماران صعب العلاج مواجه شده‌اند؟ ما روزانه با تعداد زیادی از این افراد در جلوی اتاقمان مواجه هستیم و نباید تصورشود حمایت از بیماران به بهانه حمایت از شرکت‌های وارداتی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در کشور ۴۰۰ هزار نفر گرفتار بیماری‌های صعب العلاج هستند گفت: سوال می‌کنند چرا از ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایرانی حمایت نمی‌کنید؟ اشتباه است که یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی که جهت جبران مابه التفاوت نرخ ارز برای دارو در نظر گرفته شد را بین بیماران توزیع کنیم، قاعدتا نرخ ارز با دارو‌های بیماران صعب العلاج مربوط است و باید برای این بیماری‌ها هزینه شود.جامعه سلامت باید به این جمله رهبر معظم توجه داشته باشند که فرمودند: کاری کنید بیمار جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد.

کاهش قدرمطلق پرداختی از جیب بیماران صعب العلاج

وی گفت: قدر مطلق میانگین پرداختی بیماران صعب العلاج قبل از طرح تحول ۴۵ درصد بود که اکنون این رقم به ۱۱ درصد رسیده است و سایر بیماران نیز پرداختی‌هایشان در مکانیزم بیمه مانند گذشته انجام می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد را بیمه و ۳۰ درصد را بیمار می‌پردازد.

رئیس سازمان غذا و دارودرباره ادعا‌های مطرح شده در زمینه داروی اوستین که منجر به کوری برخی افراد شده بود، بیان کرد: اینکه داروی قاچاق، داروی اصل نباشد چیز عجیبی نیست و در مورد این مبحث که داروی اوستین منجر به کوری شده باید بگویم که ثابت شد این این دارو قاچاق بوده، اما اینکه آلودگی دارو یا مشکل در تزریق باعث ایجاد این عارضه شده، ثابت نشده و باید بگویم که در این دولت همین داروی اوستین هم کاهش قیمت داشته است.

پیگیری قضایی اتهامات

دیناروند در پاسخ به اتهاماتی که علیه او و سازمان غذا و دارو مطرح می‌شود، گفت: حتما مواردی که تهمت و دروغ است به صورت قضایی پیگیری می‌کنیم، اما در جایی که ما را نقد می‌کنند یا تفاوت دیدگاه وجود دارد، وظیفه پاسخگویی داریم.

وی افزود: برخی از مباحثی که مطرح می‌شود به نوعی اختلاف دیدگاه است به عنوان مثال ما معتقدیم که رسیدن به سرانه مصرف داروی ۱۵ دلار در ایران نه میسر است، نه منطقی، نه عادلانه و نه انسانی، چراکه برای رسیدن به آن باید از ورود تمام دارو‌های وارداتی جلوگیری کنیم و قیمت فروش صنعت داروسازی را نصف کنیم، حال اگر کسانی این اقدامات را عادلانه می‌دانند خودشان بیایند و این اقدامات را انجام دهند.

کاهش ۷۰ درصدی نمک در غذاها  

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده در حوزه غذا و غذای حلال گفت: کار‌های ارزشمندی در این حوزه انجام شده است که مهم‌ترین آن، بحث‌های سلامت محوری است که به ارتقای سلامت مردم کمک می‌کند، اقدامات انجام شده در راستای کاهش مصرف نمک، شکر و اسید چرب ترانس بوده و در واردات غذا نیز اولویت با کالا‌هایی است که سلامت محوری در آن‌ها رعایت شود.

وی با بیان اینکه در این دوره توانستیم میزان اسیدچراب ترانس در روغن‌ها را به زیر ۲ درصد برسانیم، ادامه داد: باید توجه کرد که کاهش هر یک درصد اسیدچرب ترانس به همان میزان بیماران قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و هدف‌گذاری ما کاهش ۱۰ تا ۷۰ درصدی مصرف نمک است که اقدامات مربوط به آن شروع شده و تاثیر آن را در سلامت مردم خواهیم دید.

دیناروند گفت: در زمینه کنترل آلاینده‌ها و تقلبات و ارتقای توانمندی آزمایشگاه‌های کنترل کیفی که برنامه‌ای با اعتبار حدود ۶۰ میلیارد تومانی برایش طراحی شد در زمینه بهبود سلامت غذا بوده و با اجرای برخی برنامه‌ها می‌توانیم جلوی برنج‌ها و آب‌های معدنی آلوده را بگیریم و در عین حال طی سه سال گذشته، واردات پالم به میزان یک میلیون تن کاهش یافت.

وی با بیان اینکه ما تسلیم فشار‌ها نشدیم، گفت: من بار‌ها برای بحث‌های پالم، برنج و داروی اوستین به دادگاه احضار شدم و جالب است که دستگاه نظارتی را در این حوزه‌ها به دلیل اقداماتی که برای کنترل سلامت انجام می‌دهد، محکوم می‌کنند و به عنوان مثال علی‌رغم همه کنترل‌های پلیس باز هم تصادف وجود دارد، اما آیا باید از رییس پلیس بازخواست کنیم؟ باید با متخلف برخورد کنیم و متاسفانه در کشور ما برخورد با متخلفان این حوزه به خوبی انجام نشده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ اظهار کرد: سازمان استاندارد و دامپزشکی در این باره روی نظر سازمان غذا و دارو به توافق رسیدند براساس نظر ما خمیر مرغ نباید به عنوان یک فرآورده گوشتی وارد بازار شود، اما می‌توانیم به شرکت‌های تولید سوسیس و کالباس اجازه دهیم که گوشت را به صورت مکانیکی تولید کنند و ممنوعیت ورود خمیر مرغ به بازار همچنان وجود دارد و نباید این فرآورده به شرکت‌های سوسیس و کالباس فروخته شود، اما خود این شرکت‌ها می‌توانند آن را تولید کنند چرا که تولیداتشان تحت نظارت و کنترل است.

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت بر صنعت آرد گفت: سیلو و کارخانه‌های تولید آرد تحت نظارت ما هستند و مسئول فنی هم در آن حضور دارد و اگر تخلفی رخ دهد باید آن را گزارش دهند البته بازرسی هم در آن‌ها انجام می‌شوداما این نظارت‌ها کافی نیست و هنوز تخلفاتی را در این حوزه شاهد هستیم.

دیناروند ادامه داد: درباره فرآیند کنترل کیفیت و نظارت دو دیدگاه در دنیا وجود دارد، یک دیدگاه می‌گوید که صاحب فرآیند مسئول کیفیت است، اما دیدگاه دیگر که قدیمی است می‌گوید که مسئول کیفیت دولت است و ما در ایران به تدریج در حال حرکت از نگاه قدیمی به سمت نگاه مدرن هستیم و معتقدیم که صاحب کالا باید کیفیت آن را بالا ببرد.

وی افزود: من اعلام کرده‌ام که در برخورد با تخلفات نام شرکت متخلف را اعلام می‌کنم در نتیجه خود صاحبان کالا‌ها و تولیدکنندگان باید مسئول فنی را در کارخانه‌هایشان به کار گیرند که واقعا روی کیفیت نظارت داشته و پاسخگو باشد.

ورود شورای رقابت به حوزه سلامت غیرقانونی است

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره مصوبه شورای رقابت مبنی بر حذف برخی از استاندارد‌های تاسیس داروخانه گفت: اولا ما به شورای رقابت هم اعلام کرده‌ایم که مخالفتمان با مصوبه‌اش به دلیل اشباع بازار نیست چراکه سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه سطح‌بندی خدمات ربطی به اشباع بازار ندارد بلکه سیاست ما در حوزه سطح‌بندی خدمات برای افزایش دسترسی و جلوگیری از تقاضا‌های القایی است.

دیناروند افزود: باید توجه کرد که در صورت حذف ضریب فاصله و جمعیت در تاسیس داروخانه امکان توزیع نرمال داروخانه در کشور کاهش می‌یابد و کسی در شهر‌های حاشیه‌ای و محروم داروخانه نمی‌زند بلکه همه سعی می‌کنند در بهترین نقطه شهر داروخانه تاسیس کنند و در عین حال اگر تمرکز خدمات را در جایی افزایش دهیم، شاهد اقداماتی صرفا برای بالا بردن فروش هستیم و این درست نیست.

وی تاکید کرد: ما ورود شورای رقابت به عرصه سلامت را غیرقانونی می‌دانیم و اصلا نمی‌گوییم که حرفش درست است یا خیر، بلکه می‌گوییم در قانون صراحتا مطرح شده که شورای رقابت نباید به حوزه سلامت ورود کند.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره در مورد اجرای قانون مالیات بر کالا‌های آسیب‌رسان گفت: این قانون را داریم، اما مسئول اجرای آن سازمان غذا و دارو نیست بلکه یک کمیته مسئول آن است که وزارت بهداشت هم عضو آن است و در این زمینه ما پیشنهاداتمان را به دبیرخانه شورای عالی سلامت بیان می‌کنیم و آن‌ها باید این موضوع را پیگیری کنند و اعتقاد داریم که مالیات بر کالا‌های آسیب‌رسان باید از مصرف‌کننده گرفته شود به این صورت مردم هزینه آسیبی را که به خودشان می‌زنند پرداخت می‌کنند، زیرا در بقیه دنیا نیز این رویه درست اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

 ورود خمیر مرغ به بازار همچنان ممنوع است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار