برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از کاربردهای اساسی شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجو ضروری است.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم افتتاح پروژه‌های مرتبط با فاز سوم شبکه ملی اطلاعات با اشاره به ایجاد تحول بزرگ در فضای مجازی، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه در ابتدای دولت یازدهم سرعت پهنای باند 64 کیلو بود و بابت افزایش پهنای باند نگرانی‌های  وجود داشت، دولت یازدهم تحولی در این حوزه ایجاد کرد و در حال حاضر تصویر برروی موبایل فراهم است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخشی از صحبت‌هایش ضمن اشاره به اینکه برای توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات دولت هزینه نکرد، گفت: توسعه شبکه ICT از مردمی ترین کارها بوده و مردم هزینه این کار را می‌پردازند.

فیروزآبادی به شاخص‌های حوزه ارتباطات اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 48 میلیون گوشی در دست مردم است. مشترکان ADSL ماهانه هشت گیگابایت مصرف اینترنت دارند و مشترکان همراه نیز ماهانه سه گیگابایت مصرف دارند. البته این رقم در آمریکا 23 گیگابایت و در اروپا 11 گیگابایت است و ما هنوز با این ارقام فاصله داریم.

او برنامه‌ریزی برای کاربردهای اساسی از شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست و جو و کسب و کارهایی که برروی این شبکه‌ها هستند را ضروری دانست و افزود: در اقدام اخیری که انجام شد، چند شرکت کسب و کار در حوزه ICT فیلتر شده و 200 هزار کسب و کار به مدت شش روز دچار محدودیت بودند.

 نقش اپراتورها در اقتصاد کشور

فیروزآبادی با اشاره به نسل اپراتورها در اقتصاد کشورها، بیان کرد: نسل‌های جدید اپراتورها در حکمرانی کشورها نقش دارند؛ اپراتورها باید از ابرهای فعال خدمات در مدل‌های کسب و کار استفاده کنند.

وی ادامه داد: به دلیل قدرت مالی و ذاتی اپراتورها که سالانه هزار میلیارد درآمد دارند، اپراتورها باید در متوازن شدن بازار ICT نقشی فعال داشته باشند. وزارت ارتباطات نیز باید کاری کند که در کشور شاهد توسعه متوازن، اشتغالزا و فقرزدا باشیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اهمیت رشدی که منجر به اشتغال شود، افزود: ما نمی‌توانیم به دنبال رشد بی اشتغال باشیم، رشدی که در آن به عدالت توجه نشود، به فقرزدایی توجه نشود. وزارت ارتباطات می‌تواند در نحوه‌ی مدل‌های کسب و کار و وضع قوانین نقش داشته باشد.

فیروزآبادی خاطر نشان کرد: باید خلاهایی که در حوزه تولید محتوا و نرم‌افزارهایی که از تکالیف شبکه ملی اطلاعات است حل شود و باید به جایی برسیم که به جای ارائه یارانه برای بنزین برای ICT نیز یارانه بدهیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار