بندپی در نشست خبری هفته بهزیستی مطرح کرد؛

اختصاص بودجه ۴ هزار میلیاردی برای مددجویان بهزیستی/ 9 هزار معلول از خدمت سربازی معاف شدند

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای حمایت از مددجویان مستمری بگیر سازمان بهزیستی در سال ۹۶، ۴ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

اختصاص بودجه ۴ هزار میلیاردی برای مددجویان بهزیستی/ 9 هزار معلول از خدمت سربازی معاف شدندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری که امروز(یکشنبه) به مناسبت بزرگداشت هفته بهزیستی برگزار شد، با بیان اینکه در بودجه سال ۹۶ برای افزایش مستمری مددجویان ۴ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: به دنبال آن هستیم تا افرادی که پشت صف انتظار برای دریافت مستمری و پذیرش هستند را در سال ۹۷ تحت پوشش و پذیرش خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در خانواده دارای یک نفر معلول، یکی از فرزندان از خدمت سربازی معاف می شود، افزود: در حال حاضر ۹ هزار نفر با تأییدیه از سوی سازمان بهزیستی کشور از خدمت سربازی معاف شده اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هفته بهزیستی یادآور خاطره‌های شهید فیاض بخش است تصریح کرد: برای تشکیل سازمان بهزیستی در سال 59 ماده واحده‌ای را شهید فیاض بخش به دولت پیشنهاد داد و خواستار تشکیل سازمانی شد که بتواند در ابعاد مختلف توانمندسازی و توان‌بخشی را اجرایی کند.

محسنی بندپی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی کشور به عنوان نهاد حاکمیتی اقدامات اثربخش زیادی انجام داده است، گفت: با توسعه شهرنشینی و گسترش فضای مجازی و رشد سریع تکنولوژی تغییر زیادی در جوامع بوجود آمده و همچنین اختلافات ژنتیکی در دنیا در حال افزایش است به گونه‌ای که امروز شاهد تنوع و گستردگی آسیب‌های اجتماعی در جهان هستیم.

وی ادامه داد: امروزه شاهد تولد معلول در دنیا و کشورمان هستیم به همین دلیل معتقدم تغییری که در جوامع مختلف به وجود آمده رشد این موضوع را به دنبال داشته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه دولت تدبیر و امید نگاه علمی و تخصصی را در سازمان بهزیستی در فراروی اقدامات خود قرار داده است تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه به عنوان اصلی‌ترین کار اثرگذار در سازمان بهزیستی کشور است.

محسنی بندپی با تاکید بر اینکه  ارتقای بستری مناسب به عنوان استراتژی در جامعه به وجود آمده است ، ادامه داد: این سازمان شرایطی را فراهم کرده تا بتواند کارهای اثربخش خود را نشان دهد چرا که همیشه از نام بهزیستی به عنوان محور و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی یاد شده است.

وی اضافه کرد: بیست بار در قانون برنامه ششم توسعه از بهزیستی یاد شده چرا که این سازمان یک سازمان تخصصی است و می‌تواند در رفع آسیب‌های اجتماعی بسیار تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: سازمان بهزیستی کشور شرایطی را فراهم کرده تا در بخش اعتیاد بتواند اثربخشی فراوانی داشته باشد و همچنین با توسعه مراکز اجتماع‌مدار که با همکاری قوه قضائیه راه‌اندازی شده تغییر نگاه اجتماعی را در جامعه فراهم کند.

محسنی بندپی ادامه داد: با تمهیدات و توافق‌های صورت گرفته پذیرش و مدیریت معتادان متجاهری که اعتیاد سخت داشتند در این مراکز درمان خواهند شد چرا که سازمان بهزیستی در حوزه مداخله و پیشگیری از اعتیاد به صورت حرفه‌ای نقش منحصر به فردی ایفا می‌کند.

محسنی بندپی با تاکید بر اینکه بهزیستی در حوزه مداخله توانمندسازی، طلاق و پیشگیری معتادان نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند، گفت: در خصوص ارائه خدمات سی بی آر هم اکنون بالغ بر 420 هزار نفر از این خدمات روستایی بهره مند شده اند و در هفته جاری نیز از طرح سی بی آر شهری در سیستان و بلوچستان رونمایی خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حوزه حاشیه‌نشینی در کشور ورود علمی و کارشناسی داشتیم افزود: همه مهدکودک‌های حاشیه شهرها از یک وعده غذای گرم برخوردار هستند .

 وی ادامه داد: در حوزه مسائل اجتماعی توانمندسازی، توانبخشی شرایطی را فراهم کردیم تا این افراد بتوانند از خدمات گستره بهزیستی کشور برخوردار باشند.

 محسنی بندپی با تاکید بر اینکه در قانون برنامه ششم توسعه شرایطی را برای بهتر و روان‌تر شدن کارهای تخصصی فراهم کردیم یادآور شد: مستمری مددجویان سازمان بهزیستی کشور را 3 الی 4 برابر افزایش دادیم.

 وی تصریح کرد:‌ این اقدام جزء اقدامات تاثیرگذار سازمان بهزیستی کشور بوده اگرچه این قانون و اقدام با پیگیری‌های مکرر دولت و حمایت‌های مجلس شورای اسلامی تحقق یافت.

 محسنی‌ بندپی با بیان اینکه گسترش کمی و کیفی اورژانس در شهرهای بیش از 50 هزار نفر در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه، تحقق یافت افزود: توسعه اورژانس اجتماعی در سایر شهرهای کشور از سال دوم اجرای برنامه ششم توسعه آغاز خواهد شد به گونه‌ای که پس از پایان این برنامه تمام شهرهای کشور از اورژانس اجتماعی برخوردار می‌شوند.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: لایحه بازنگری قانون حمایت از حقوق معلولان در دستور کار مجلس قرار گرفته و در حال بررسی و تصویب است.

 وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی کشور تنها نهاد حاکمیتی است که موارد قانونی برنامه ششم توسعه و راهکارهای شفاف و علمی آن را با مستندات لازم پیگیری و از روز اول برای تحقق آن با جدیت موضوع را دنبال کرده است.

 محسنی بندپی با بیان اینکه در حال حاضر 153 شهر کشور براساس قانون برنامه ششم توسعه باید از اورژانس اجتماعی برخوردار شوند یادآور شد: اگر هر شهری فاقد اورژانس اجتماعی باشد این سازمان آمادگی دارد که اورژانس اجتماعی را در شهرهای فاقد اورژانس افتتاح کند به گونه‌ای که ما تا پایان تیرماه به صورت رسمی و عملی اورژانس اجتماعی را در بسیاری از شهرهای کشور افتتاح خواهیم کرد.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به راه اندازی سامانه ثبت الکترونیکی طلاق در کشور افزود: هم اکنون این سامانه در خراسان رضوی راه اندازی شده و کاهش 30 درصدی آمار طلاق را به دنبال داشته است.

 محسنی بندپی ادامه داد: در حال حاضر سامانه ثبت الکترونیکی طلاق در 5 شهرستان کشور به صورت پایلوت اجرا شده که قرار است در 11 استان دیگر کشور نیز به صورت پایلوت اجرایی شود.

 وی با تاکید بر اینکه طلاق، دومین آسیب اجتماعی کشور محسوب می‌شود گفت:‌ طلاق  بنیان خانواده را از بین می برد، به همین دلیل سازمان بهزیستی کشور با تکیه بر توانمندسازی افراد نسبت به اجباری کردن آموزش‌های پیش از ازدواج با 3 هزار و 900 مدرس ازدواج همکاری می‌کند تا بتواند آمار طلاق را در جامعه کاهش دهد.

افزایش ظرفیت خط مشاوره 1480 برای کاهش آمار طلاق

 وی اضافه کرد: خط مشاوره تلفنی 1480 را به دو برابر ظرفیت کنونی افزایش دادیم تا بتوانیم از این طریق  شاهد کاهش آمار طلاق در جامعه باشیم.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه بر اساس آمارهای بدست آمده هم اکنون رشد طلاق در کشور مهار شده و شیب گذشته را ندارد افزود: در سال 85 از هر 9 ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شد اما امروزه این رقم به 4.1 تغییر یافته است و این امر حاکی از آن است که روند طلاق در جامعه رو به کاهش است.

 محسنی بندپی به ماجرای قتل آتنا اشاره کرد و گفت: این موضوع بسیار تلخ بود و جوامع را تحت تاثیر خود قرار داد به همین دلیل معتقدم هرچقدر بر میزان آگاه‌سازی آحاد جامعه کار کنیم می‌توانیم شاهد کاهش چنین اتفاقات تلخی در جامعه باشیم.

 وی با اشاره به تکمیل سند رشد و تکامل یکپارچه کودکان در کشور افزود: این سند را با همکاری کارشناسان سازمان بهزیستی کشور، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش تدوین کردیم اما به دلیل اینکه هر نهادی خود را بالاتر از دستگاه دیگر می‌داند امکان اجرایی شدن این سند هنوز وجود ندارد .

 رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هنوز دستگاه متولی اجرای این سند به صورت قطعی در کشور مشخص نشده اما باید هرچه سریع‌تر نسبت به اجرایی شدن آن اقدام کنیم چرا که با این امر شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهیم بود.

 محسنی‌ بندپی به طرح نماد به عنوا نظام مراقبت‌های اجتماعی از دانش آموزان اشاره کرد و گفت: طرح نماد با همکاری و مشارکت 9 سازمان وائتلاف در جهت توانمندسازی و افزایش مهارت‌های زندگی اجتماعی شکل گرفته و در آن 23 بسته  مددکاری و همچنین 32 بسته حمایت‌های اجتماعی و روانی برای 4 گروه مخاطب دانش آموزان، معلمان، والدین و کودکان طراحی شده است تا با اجرای آن بتوانیم شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور باشیم.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه دخالت دادن دانش آموزان در صیانت از برخی موضوعات می‌تواند تاثیرگذار باشد تصریح کرد: باید برای دانش آموزان شرایطی فراهم شود که از آن‌ها حمایت‌های روحی و روانی شود.

19 درصد از کودکان کار ایرانی هستند

 محسنی بندپی با بیان اینکه در حال حاضر 19 درصد از کودکان کار در کشور ایرانی هستند تاکید کرد: 65 درصد از کودکان کار از تبعه افغانی و 16 درصد نیز از افراد پاکستانی هستند که در آبان و آذرماه سال گذشته توانستیم با همکاری نیروی انتظامی و سازما‌ن‌های مردم نهاد نسبت به پذیرش این افراد با حکم قضائی اقدام کنیم.

 وی اضافه کرد: بر اساس آمارهای بدست آمده 77 درصد از کودکان کار پسر و 23 درصد از آن‌ها نیز دختر هستند.

 محسنی بندپی با بیان اینکه در زمینه کودکان کار مربوط به اتباع خارجی با مشکلات زیادی مواجه هستیم یادآور شد: کودکان کار پاکستانی، افغانستانی و همچنین عراقی در سطح شهرهای کشور فعالیت می‌کنند به همین دلیل باید در راستای ساماندهی آن‌ها اقداماتی صورت گیرد.

 وی اضافه کرد: محدوده سنی کار کودکان کار در کشور تا 16 سالگی است به همین منظور باید نسبت به خروج اتباع خارجی که غیرمجاز وارد کشور شده‌اند اقداماتی انجام شود چرا که تعدادی از این کودکان به صورت اجیر شده در شهرها فعالیت می‌کنند.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه در حال رایزنی با قوه قضائیه برای پذیرش کودکانی که بیش از 3 بار در سازمان بهزیستی پذیرش می‌شوند تصریح کرد: به دنبال این هستیم که این کودکان مجددا به خانواده بازگردانده نشوند تا بتوانیم حضانت آن‌ها را از والدینشان سلب و در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری کنیم.

 وی با بیان اینکه 2 هزار و 835 کودک کار را پذیرش کردیم افزود: اگر خانواده‌ای وضعیت مالی خوبی نداشته باشد می‌توانیم با در نظر گرفتن مستمری و دادن وعده غذایی گرم به این افراد وضعیت را به یک ثبات مناسب برسانیم چرا که در حال حاضر بسیاری از خانواده های  این کودکان شغل ندارند .

 رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور می‌تواند در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برای اشتغال این افراد شرایطی را فراهم کند .

 محسنی بندپی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای برای تحویل مسکن به خانواده دارای 2 معلول به بالا به امضا رسیده است، تصریح کرد: در حال حاضر 11 هزار و 300 نفر از خانواده‌ها در این سامانه ثبت نام کرده‌اند اگرچه تعداد خانواده‌های 2 معلول به بالای کشور از رقم اعلام شده بیشتر بود ولی نتوانستیم همه آن‌ها را در سامانه ثبت نام کنیم به همین دلیل تنها خانواده‌هایی که دارای شرایط دریافت مسکن هستند می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

 وی ادامه داد: در تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بنیاد مستضعفان به امضا رسیده این سازمان 15 میلیون تومان کمک بلاعوض به خانواده‌های دارای 2 فرزند معلول به بالا خواهد کرد و همچنین سازمان بهزیستی کشور 10 میلیون تومان و خیرین مسکن ساز 5 میلیون تومان کمک برای خرید یک واحد مسکونی تعهد کرده‌اند.

 وی با بیان اینکه تا کنون 2 هزار مسکن به خانواده‌های واجد شرایط تحویل داده شده است افزود:‌ در هفته جاری بیش از هزار واحد مسکن به خانواده‌های واجد شرایط داده می‌شود که 400 واحد آن در خراسان جنوبی و شهر بجنورد است.

 محسنی بندپی با بیان اینکه از 11 هزار و 300 واحد مسکونی مورد تعهد به خانواده‌های دارای 2 معلول به بالا 3 هزار و 700 واحد مسکن روستایی است، تاکید کرد: ما در روستاها مسکن مهر نداریم .

 وی اضافه کرد: در حال حاضر سامانه ثبت نام برای خانواده‌های دارای 2 معلول به بالا باز است و آن‌ها می‌توانند نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند اما وعده تحویل منزل برای آن‌ها به تاخیر خواهد  افتاد.

 محسنی بندپی با اشاره به مجوز استخدام 2 هزار نیرو به صورت خرید خدمت در سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: تمام مجوزها با مجوز رسمی بوده و ما این نیروها را برای 150 اورژانس اجتماعی کشور و همچنین مراکز جامع خدمات بهزیستی که در حال راه‌اندازی هستند، استخدام خواهیم کرد.

 وی یادآور شد: برای اورژانس اجتماعی از فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی ، مددکاری اجتماعی  و در مراکز جامع خدمات بهزیستی نیز از فارغ التحصیلان رشته علوم اجتماعی و توان‌بخشی استفاده خواهیم کرد.

 محسنی بندپی با بیان اینکه مباحثی در خصوص سالمندآزاری در کشور مطرح می‌شود افزود: این آمارها در سایت‌ها با نرخ 87 درصد مطرح شده اما باید بگویم که این آمار درست نیست زیرا اغلب سالمندآزاری‌ها به صورت سوءاستفاده مالی، انگشت‌نگاری و یا انتقال سند بوده است.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده همسرآزاری ، سالمندآزاری و کودک آزاری در اورژانس اجتماعی کشور تنها 3 درصد ثبت شده است.

 وی از راه اندازی دهکده سلامت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دهکده سلامت در دبیرخانه شورای عالی سازمان بهزیستی کشور به تصویب نهایی رسیده و به زودی راه اندازی خواهد شد. این دهکده در راستای تحویل خدمات به سالمندان راه اندازی خواهد شد.

 محسنی بندپی با تاکید بر اینکه پیشگیری از معلولیت جزء الویت‌های سازمان بهزیستی کشور است، افزود: این سازمان با توانبخشی شناخته شده و می‌تواند در راستای کاهش معلولیت اقدامات زیادی انجام دهد.

 وی با تاکید بر اینکه همواره از برچسب زدن به افراد پرهیز می‌کنیم گفت: با طرح ساخت شهرک بازتوانی زنان آسیب دیده که از سوی سازمان استانداری تهران عنوان شده مخالف هستیم چرا که نمی‌خواهیم به افراد برچسب بزنیم.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بدون تردید به صحبت‌هایی که در خصوص تعطیلی بهزیستی مطرح می‌شود پاسخ نمی‌دهم چرا که قانون برنامه ششم توسعه مشخص کرده که چه سازمانی برای صدور مراکز و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی مجوز صادر می‌کند.

 محسنی بندپی اضافه کرد: بدون تردید اگر با برخی از مسائل برخورد نکنیم به ضرر جامعه است و به تضاد با نگاه اجتماعی‌محور در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی روبرو می شویم که این به صلاح جامعه نیست.

 وی با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی کشور حتی در مراکز شبه خانواده نیز تعداد کودکان را کاهش داده است، گفت: بدون تردید معتقدم اثربخشی مراکز شبه خانواده باید افزایش یابد به همین دلیل معتقدم جمع آوری زنان آسیب دیده در یک مرکز می‌تواند از تحویل خدمت به آن‌ها  جلوگیری کند.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه نگاه اجتماعی‌محوری را برای تقویت انسان در جایگاه خود مدنظر قرار داده‌ایم، افزود: ما با انسان سر و کار داریم نه با یک جسم سخت به همین دلیل باید نگاه‌های خود را در حوزه آسیب‌های اجتماعی تغییر بدهیم و دلیل مخالفت بنده با ساخت شهرک بازتوانی زنان آسیب دیده نیز به این منظور است که نمی‌خواهم در کشور مراکزی چون اخوان و فشافویه داشته باشیم.

 محسنی بندپی ادامه داد: بدون تردید هرچه تعداد افراد در یک مرکز کمتر باشد ما شاهد اقدامات نتیجه‌بخش بیشتری خواهیم بود به همین دلیل مراکز توانمندسازی زنان آسیب دیده کشور نیز باید با تعداد بسیار کم راه اندازی شود.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر 10.5 درصد از افراد معلول جامعه دارای معلولیت بینایی هستند تاکید کرد: بیشتر این افراد تحصیل کرده هستند و نیاز به فناوری‌های خاص دارند اگر چه ما هم اکنون توانسته‌ایم در حوزه فناوری‌های مورد نیاز این معلولان در کشور خودکفا شویم.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه آمار دقیقی از تعداد زنان آسیب دیده ویژه در کشور وجود ندارد افزود: متاسفانه عامل اصلی گرایش زنان به رفتارهای پرخطر مشخص نشده و نمی‌دانیم که فقر ، تنوع‌ طلبی و یا عوامل دیگر کدامیک نقش مهمی در گرایش زنان به رفتارهای پرخطر دارند.

انتهای پیام/

رونمایی از طرح سی بی آر شهری در هفته جاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار