وزیر بهداشت گفت: اکنون سرانه دانشجو در دانشگاه‌ها عادلانه نیست و این میزان در استان‌های مختلف متفاوت است.

تصدی گردی مدیران ارشد یکی از مشکلات ما است/سرانه دانشجو در دانشگاه‌ها عادلانه نیستبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی که امروز در دانشگاه ایران برگزار شد، گفت: به دلیل وقفه چند ساله و وجود تحریم در ابتدای دولت یازدهم در حوزه تحقیقات و فناوری با مشکلی روبرو بودیم که مقالات محققان و دانشمندان ایرانی در مراجع علمی دنیا ثبت نمی‌شدند و محققان مشکلاتی همچون رفت و آمد به مراکز علمی- تحقیقاتی دنیا را داشتند.

وی افزود: با همکاری محققان رشد خوبی در حوزه تحقیقات داشتیم و تعداد دانشمندان به سه برابر افزایش پیدا کرد و تعداد استنادات‌ به مقالات محققان ایرانی از 12 هزار به 37 هزار رسید که نشان از رشد کیفی مقالات محققان در حوزه علوم پزشکی است.

هاشمی عنوان کرد: کوهورت‌های متعددی راه‌اندازی شد که یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های پژوهشی برای دهه‌های بعدی محسوب می‌شود.

هاشمی عنوان کرد: با توافق هسته‌ای و موانعی که از پیش روی محققان برداشته شد بسیاری از مراکز معتبر علمی از اروپا و آمریکا درخواست همکاری با محققان ایرانی را کردند.

وزیر بهداشت اظهار کرد: به دلیل اینکه با افزایش جمعیت و جابجایی‌ از روستا به شهر و حاشیه‌نشینی، تغییر سبک زندگی، ارتقاء تجهیزات تشخیصی بیماری و افزایش دسترسی به متخصصان در سال‌های اخیر مواجه بودیم نیاز به توسعه خدمات داشتیم،  به همین دلیل مراکز آموزشی و پژوهشی ما در اختیار حوزه درمان قرار گرفت و عرصه برای علاقه مندان به پژوهش و آموزش تنگ شد.

وی تصریح کرد: ما بیشترین گرفتاری را در دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهد هستیم که می‌تواند بیشترین تأثیر را در رشد علمی کشور داشته باشند و بهترین راه برای بهبود آموزش عالی و پژوهش مستقل شدن دانشگاه‌ها است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: با نظر مجلس هیأت امنایی‌ بودن دانشگاه‌ها ادامه پیدا کرد و این به استقلال دانشگاه‌ها که سابقه 70 ساله در آن داریم کمک می‌کند البته محدودیت‌هایی ایجاد شده و برخی افراد که نمی‌توانند رشد علمی برخی مراکز را ببینند در تلاشند‌ با ایجاد محدودیت برای اداره دانشگاه‌ها جلوی رشد آنها را بگیرند.

ضرورت استقلال مالی دانشگاه ها در کشور

هاشمی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها به منظور رشد علمی باید استقلال مالی داشته باشند گفت: دانشگاه باید بداند که به ازای‌ هر تعداد فارغ‌التحصیل چه میزان سرانه دارد اما اکنون سرانه دانشجو در دانشگاه‌ها عادلانه نیست و این میزان در استان‌های مختلف متفاوت است.

وزیر بهداشت تأکید کرد: اگر دانشگاه‌ها را به سمت اقتصاد پایدار ببریم موجب پیشرفت علمی کشور شده و دانشگاه‌ها با دریافت هزینه می‌توانند به رشد علمی‌ - پژوهشی خود کمک کنند، این موضوع در کشورهای پیشرفته دنیا نیز به همین صورت است و دولت، افراد با توان مالی کمتر را بورسیه‌ کرده و با بورسیه‌ تحصیلی در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه دخل و خرج دانشگاه‌های علوم پزشکی با هم یکی نیست تصریح کرد: به دلیل آنکه زیرساخت های دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیار حوزه درمان قرار گرفته نمی‌توانیم از سرمایه‌های جوان و علاقمند به پژوهش و فناوری که نقش بین‌المللی داشته باشند به خوبی استفاده کنیم و این نوعی از دست رفتن سرمایه‌ها محسوب می‌شود.

لزوم ارائه تسهیلات ویژه به نخبگان

وزیر بهداشت به مرگ یکی از نوابغ ایرانی در روز گذشته اشاره کرد و افزود: روز گذشته یکی از برترین نوابغ ریاضی دنیا که یک خانم ایرانی بود را از دست دادیم اما واقعیت این است که امثال این نابغه ایرانی در کشور بسیار وجود دارند و مشکل این است که نمی‌توانیم این نوابغ را از دوران دبیرستان و دانشگاه شناسایی کنیم و در واقع در کشور ما قحط الرجال وجود ندارد.

وزیر بهداشت عنوان کرد: مسئولان ارشد نظام باید در تصمیمات خود نقش ویژه‌ای برای پژوهش و فناوری قائل شوند و اگر در 10 تا 12 سال گذشته حمایت از محققان بیشتر بود وضع بهتری داشتیم و اگر در مجلس، دولت و قوه قضائیه و سایر ارکان نظام آموزش و پژوهش به عنوان اولویت قرار نگیرد با مشکل در این حوزه مواجه می‌شویم.

هاشمی با بیان اینکه وزارت بهداشت از نظر اعتبارات با وزارت علوم در حوزه پژوهش و فناوری قابل مقایسه نیست، گفت: علاوه بر تفاوت میزان اعتبار در وزارت علوم به دلیل اینکه خدمت به مردم عرضه نمی‌شود و هیچ تعهدی در به کارگیری فارغ‌التحصیلان ندارند همچنین مشکلاتی که برای تشخیص و درمان پیش روی وزارت بهداشت است در وزارت علوم دیده نمی‌شوند شرایط وزارت بهداشت با وزارت علوم در زمینه توجه به پژوهش و فناوری بسیار متفاوت است.

هاشمی عنوان کرد: برای رشد علمی و پژوهشی باید مراکز آموزشی مجهز، آزمایشگاه‌های پیشرفته در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد کنیم و هیأت علمی پژوهشی را تقویت کرده و آنها را مورد تکریم و حمایت قرار دهیم همچنین به نخبگان‌ تسهیلات ویژه‌ای داده شود.

بخشی از درآمد بیمارستان ها صرف آموزش و پژوهش می شود

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما در وزارت بهداشت از درآمد اقتصادی بیمارستان‌ها صرف آموزش و پژوهش می‌کنیم و وقتی درخواست بودجه داریم و بحث اعتبار می‌شود می‌گویند می‌خواهید با پول همه چیز را اداره کنید اما واقعیت این است که اگر در حوزه علمی و پژوهشی هزینه کنیم ثمره آن را در دراز مدت برای مردم و کشور خواهیم دید.

هاشمی به جایگاه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح بین‌المللی اشاره کرد و افزود: HINDEX (تعداد دفعات استناد شدن مقالات توسط دیگران) 2 دانشگاه تهران و شهید بهشتی از دانشگاه‌های مشابه خود در حوزه وزارت علوم بالاتر است که این نشان از تلاش محققان حوزه علوم پزشکی در کشور است.

 در حال تکمیل...

دخل و خرج دانشگاه‌های علوم پزشکی با هم یکی نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار