دعوت روسیه از دوستم برای شرکت در نشست مسکو نگرانی ناخوشایندی در اتحادیه اروپا و آمریکا ایجاد کرده است.

نگرانی آمریکا و متحدینش از شرکت دوستم در نشست مسکوبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دعوت روسیه از ژنرال دوستم به عنوان معاون اول رئیس جمهوری افغانستان برای شرکت در نشست مسکو نگرانی ناخوشایندی در اتحادیه اروپا و آمریکا ایجاد کرده است.

قرار است دوستم به عنوان معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در یک نشست مشترک بر سر مقابله با تروریزم که به رهبری روسیه با مشارکت ایران، ترکیه و برخی کشورهای نزدیک به روسیه دایر می شود شرکت نماید.

در این نشست مشاور نظامی کرملین محمود احمدویچ گارییف متولد سال 1923 تاریخ نگار و از مسئولین ارشد اکادمی علوم نظامی روسیه نقش برجسته دارد.

گارییف که از تاتارهای روسیه است در سال های 1989 تا 1991 مشاور ارشد داکترنجیب الله در کابل بود.

محمود گارییف پس از سقوط شوروی و حکومت نجیب الله که کتاب “افغانستان پس از بازگشت قوای شوروی” را نوشت، با جنرال دوستم روابط نزدیک داشت و در آن کتاب از او به عنوان چهرۀ مهم نام برده است.

شفقنا نوشت: دعوت از دوستم در نشست مذکور توسط روسیه با توجه به گذشته و رابطۀ او با روس ها در اوضاع فعلی تنش آلود میان آن ها و غربی ها، برای امریکایی ها و متحدین اروپایی شان نا خوش آیند و نگران کننده است.

آیا اظهارات هوگو لارنس و اتحادیۀ اروپا در مورد محاکمۀ عادلانۀ دوستم بر سر قضیۀ ایشچی خواهد توانست روس ها را از رابطه با دوستم و دعوت او به کنفرانس متذکره باز دارد؟

سفارت آمریکا و نمایندگی اتحادیۀ اروپا در کابل در واقع خواستند تا موقعیت رسمی و جایگاه حقوقی دوستم را به عنوان معاون اول ریاست جمهوری زیر سوال ببرند و او را متهم و حتی مجرمی در حال محاکمه معرفی کنند.

انتهای پیام/

 

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.