کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: تا کنون هیچ قانون و قاعده بین‌المللی در ارتباط با میزان برداشت از میادین مشترک توسط هر یک از طرفین شرکا وجود نداشته و ندارد .

هیچ قانونی درباره برداشت میادین مشترک ایران و قطر وجود ندارد/ همچنان شاهد افت فشار مخازن گازی هستیمعلی احمدی کارشناس ارشد حوزه انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تصمیم قطر مبنی بر افزایش برداشت 30 درصدی از میدان مشترک (فاز11) پارس جنوبی اظهار داشت: تا کنون هیچ قانون و قاعده بین‌المللی در ارتباط با میزان برداشت از میادین مشترک توسط هر یک از طرفین شرکا وجود نداشته و ندارد، مگر اینکه به طور خاص توافقی فی ما بین دو طرف حاصل شود.

وی ادامه داد: تا کنون کشور قطر علی‌رغم پیام‌هایی که ایران در خصوص برداشت از میادین مشترک به او داد، پذیرشی ارائه نداده است، حتی دیگر همسایگان از جمله عراق که در میدان آزادگان با هم مشترک هستیم نیز توافق مطروحه را نپذیرفته است.

این کارشناس ارشد انرژی گفت: با وجود شرایط و اختلافات منطقه‌ای پیش آمده برای قطر احتمال دارد که با کشور ما در این زمینه به توافق اصولی برسد.

پیشگامی 5 ساله قطر نسبت به ایران در برداشت از میدان پارس جنوبی

وی با بیان اینکه طرف قطری در برداشت از فاز 11 پارس جنوبی (میدان مشترک) نسبت به کشور ما 4 الی 5 سال پیشگام بوده است، افزود: سال گذشته زنگنه وزیر نفت اعلام کرد که ایران در میزان برداشت روزانه میدان پارس جنوبی به سطح برابری با قطر رسیده است.

این کارشناس ارشد انرژی با اشاره به فعالیت خود در سال 1375 به منظور توسعه فاز اول این میدان مشترک ادامه داد: به لحاظ هندسی و جغرافیایی 50 درصد این میدان گازی در سمت ایران و 50 درصد باقیمانده نیز در طرف قطر قرار دارد بنابراین هر کشور که زودتر و بیشتر دست به برداشت بزند طبیعتا سهم بیشتری را دریافت خواهد کرد.

احمدی تصریح کرد: ادعای قطر مبنی بر افزایش برداشت 50 درصدی معلوم نیست که تا چه حد درست باشد، ولی آنچه مسلم است اکنون میزان برداشت‌ ما با این کشور برابر شده و با اجرا و راه‌اندازی فازهای دیگر این میدان، از جمله فاز 11 امید می‌رود که در چهار سال آینده دولت محلی به لحاظ حجم کلی تولید نیز با قطر برابر شده و عقب ماندگی چند سالۀ خود را جبران کنیم.

ضرورت برداشت از لایه نفتی و ذخایر میعانات گازی

وی گفت: یکی از مهمترین مسائل دیگر در میادین مشترک که باید مورد اهتمام مسئولان قرار گیرد برداشت از ذخایر میعانات گازی و لایه نفتی است که متأسفانه ما هنوز در این زمینه نسبت به قطر در میدان مشترک پارس جنوبی هستیم.

وی ادامه داد: ولی خوشبختانه خبرهایی رسیده به ما، حکایت از کار و تلاش ایران بر روی لایه‌های نفتی دارد و احتمال می‌رود امسال یا حداکثر تا سال آینده کشور ما تولید خود را از لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی آغاز کند.

از کاهش برداشت از مخازن تا پیاده‌سازی سامانه توتال

این کارشناس ارشد انرژی در خصوص افت فشار گاز مخازن گفت: وقتی فشار تقلیل می‌یابد به تبع آن میزان برداشت از مخازن نیز کمتر خواهد شد و این قضیه دو معلول دارد، یکی برداشتی بوده که تا کنون صورت گرفته و دیگری نکات و مسائل فنی است.

احمدی تصریح کرد: در قرارداد ایران و توتال دیدیم که بنا است تا شرکت‌ توتال با تمهیدات پیش بینی شده خود بعد از به بهره‌برداری رسیدن فاز 11 همزمان کار فشارافزایی و تزریق گاز به داخل مخزن، جهت حفظ فشار را به انجام برساند تا افت در این خصوص صورت نگیرد.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شده تا توتال سامانه جلوگیری از افت فشار را برای فازهای 1 تا 17 و 18 پارس جنوبی نیز پیاده‌سازی کند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی بیان داشت: با استقرار تکنولوژی شرکت توتال در دراز مدت از افت فشار مخازن جلوگیری شده می‌توانیم، برداشت مستمر داشته باشیم.

کاهش طول عمر مخازن و خطر برداشت حداقلی

احمدی با بیان اینکه در دراز مدت طول عمر مخازن به طور طبیعی کاهش می‌یابد، افزود: روند برداشت در دراز مدت ممکن است به حدی برسد که به لحاظ فنی در زیرزمین و مخزن آن مقدارِ برداشت کاهش یابد. این همان چیزی است که در 3 الی 4 سال اخیر با آن روبرو شده و باعث شد تا با کاهش فشار مخازن و چاه‌های گازی مواجه شویم.

وی در پایان گفت: مفاد گنجانده شده در قرارداد توتال به منظور حفظ فشار مخازن، بسیار خوب و مثمرثمر خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار