اصفهان؛

153 هزار تُن گندم و جو از کشاورزان اصفهان خریداری شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تاکنون 115 هزار تُن گندم و 38 هزار و 200 تُن جو به روش تضمینی از کشاورزان این استان خریداری شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن کریمیان' افزود: در این زمینه 118 هزار میلیارد ریال به گندمکاران این استان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: در سالجاری هر کیلوگرم گندم با قیمت یکهزار و 300 تومان و هر کیلو جو با قیمت یکهزار و 30 تومان از کشاورزان خریداری می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: برای حمایت از کشاورزان این استان اقدام های خوبی انجام شده است که توزیع نهاده‌ با قیمت ‌های یارانه‌ دار، فعالیت‌ های تحقیقاتی و پژوهشتی برای ایجاد ارقام مقاوم و ترویج ارقام جدید، آبیاری و داشت محصولات از جمله این اقدام هاست.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری 62 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به کشت گندم آبی و حدود 21 هزار هکتار از این زمین ها به کشت گندم دیم اختصاص یافته است.

کریمیان اعلام کرد: در حال حاضر 10 رقم گندم در استان اصفهان کشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در مناطق سرد استان ارقام پیشگام، میهن و الوند، در مناطق معتدل استان، ارقام پیشتاز، پارسی و بک ‌گراس روشن و در مناطق گرمسیری ارقام ارگ و افق کشت می ‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین حدود 39 هزار هکتار از زمین های استان اصفهان به کشت جو آبی و یکهزار و 500 هکتار به کشت جو دیم اختصاص دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه قیمت خرید تضمینی ذرت دانه ‌ای با سه درصد افت مفید و یک درصد غیر مفید و با رطوبت حداکثر را 14 درصد یکهزار و 65 تومان، چغندر قند بهاره با عیار 16 درصد را 309 تومان و چغندر قند پاییزه با عیار 16 درصد را 297 تومان اعلام کرد.

کریمیان اضافه کرد: قیمت تضمینی حبوبات در شرایطی که سالم، درجه یک و بدون هرگونه موارد خارجی در کیسه‌ های 50 کیلوگرمی باشد، برای هر کیلوگرم نخود 2 هزار و 685 تومان، لوبیا چیتی 2 هزار و 610 تومان، لوبیا سفید 2 هزار و 609 تومان، لوبیا قرمز 2 هزار و 494 تومان و عدس 2 هزار و 883 تومان است.

وی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی برای هر کیلو سیب زمینی مرغوب، سالم و بدون آفت‌ زدگی و مواد خارجی، سیب زمینی بهاره 412 تومان و هر کیلو پیاز بهاره 274 تومان نرخ گذاری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اصلاح روش‌های آبیاری مزارع و باغات کشاورزی با به کار گیری روش های نوین آبیاری اشاره کرد و افزود: راندمان آبیاری به روش میکرو (موضعی و تیپ) به بیش از 90 درصد می ‌رسد درحالیکه راندمان آبیاری معمولی حدود 45 درصد است.

کریمیان اضافه کرد: در سال گذشته با تخصیص یکهزار و پنج میلیارد ریال بیش از 13 هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی استان اصفهان به انواع سامانه های نوین آبیاری از قبیل قطره ای، تیپ، کم فشار و بارانی مجهز شد.

کریمیان ادامه داد: تجهیز این وسعت زمین کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری صرفه جویی 52 میلیون مترمکعبی را در پی داشته است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.