فرمانده پلیس ولایت بلخ گفته است که خرید و فروش جنگ ‌افزارها کار تامین امنیت را در دراین ولایت دشوار ساخته است.

نگرانی مقام‌های امنیتی بلخ از خرید و فروش جنگ افزارغیرقانونیبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سادات، می‌گوید بیشتر افراد مسلح غیر قانونی استند که کار خرید و فروش جنگ‌افزارها را انجام می‌دهند و از سوی برخی‌ها پشتیبانی می‌شوند.

وی، می‌گوید شماری از کسانی که از جنوب‌کشور به بهانه نیشتر زدن تریاک به بلخ آمده بودند نیز از همین رهگذر مسلح شده بودند.

اقای کمال، گفت این افراد پس از مسلح شدن در کنار طالبان با نیروهای دولتی در ولایت‌های بلخ و جوزجان می‌جنگند.

فرمانده پولیس بلخ می‌افزاید این افراد تلاش داشتند تا بخش‌هایی از ولایت بلخ را به اداره‌ی شان آورند، اما در عملیات البرز هفت، تلفات سنگین بر آنان وارد شده است.

این درحالی است که از ده روز به اینسو نبرد سنگین میان نیروهای دولتی و طالبان در بخش‌های آسیب‌پذیر ولسوالی چمتال ولایت بلخ ادامه دارد.

این مقام پولیس بلخ بیان داشت که در این نبرد شماری زیادی طالبان از ولایت‌های بادغیس، فاریاب، سرپل و جوزجان گرد آمده بودند.

او با اشاره به اینکه برخی از کسانی که برای نیشتر زدن به بلخ آمده بودند نیز به صفوف طالبان پیوسته‌اند، گفت: «یک تعداد کسانی که به نام نیشتر زدن تریاک آمده بودند هم مسلح بودند که با نیروهای دولتی می جنگیدند.»
سادات، می‌گوید در این نبرد ۶۴ طالب کشته شدند و ۸۶ تن دیگر شان زخم برداشته‌اند.

او اضافه کرد که به نیروهای دولتی آسیب نرسیده است اما تنها ۱۳ تن از نیروهای خیزش مردمی جان باخته‌اند.

این مقام پولیس بلخ می‌گوید که خرید و فروش جنگ‌افزارها از سوی گروه‌های مسلح غیر قانونی کار تامین امنیت را برای آنان دشوار ساخته است.

منبع علاوه کرد: «من برای تان می گویم همین افراد و اشخاص مسلح غیر قانونی نباشد هیچ گپی در این ولایت نیست. یکی را یکی قایم گرفته، دیگری را دیگر قایم گرفته این قسم نمی‌شود او برادران!»

نبرد میان نیروهای دولتی و طالبان در ولسوالی چمتال ولایت بلخ سبب شده است تا شمار زیادی از ساکنان این ولسوالی آواره شوند.

احمدمنیر فرهاد، سخنگوی والی بلخ گفت: «صدها خانواده در قریه‌جات بارگاه افغانیه، ترکمنیه، مسجد سفید و چهار اطراف که ساحات جنگی بوده در این ده روز گذشته بی‌جا شده‌اند.»

اکنون جنگ در این ولسوالی فروکش کرده است. به گفته مسئوولان امنیتی طالبان از این ولسوالی متواری شده‌اند. اما انتظارها اینست که دولت باید برای غیر نظامیان که از این جنگ زیانمند شده‌اند، کمک کند.

افضل حدید، رییس شورای ولایتی بلخ می‌گوید: « یک تعداد خانه‌ها و خرمن‌های مردم سوخته است، اما جنگ به زودی دامنه‌اش جمع شد و نیروهای دولتی بخاطر تحکیم سنگرهای خود مصروف استند و مردم آهسته آهسته به خانه‌های شان بر می‌گردند.»

مقام‌های امنیتی می‌گویند که نیروهای هوایی در سرکوب طالبان در ولایت‌های بلخ و جوزجان نقش برجسته داشته‌اند و آنان در تلاش‌اند که پاسگاه‌های بیشتری را در بخش‌های آسیب‌پذیر افراز کنند.

 

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.