امام جمعه تبریز به نقش پررنگ عشایر در توسعه پیشرفت کشور اشاره کرد و گفت: همه می‌دانیم جامعه عشایری در طول چند دهه گذشته در فرآیند توسعه کشور چه نقش ارزنده‌ای داشته و دارند و اثرات آن در توسعه اقتصادی کشور از جهات عرضه نیروی کار، مواد غذایی و مواد خام صنعتی مشهود است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم امام جمعه تبریز در گردهمایی مدیران کل امور عشایر با عرض خوش‌آمد خدمت تمام مدیران عشایر کشور جهت سفر به شهر عاشورائیان و ولایت‌مداران گفت: صفحات پر انقلاب شکوهمند ایران نشان‌دهنده نقش موثر عشایر در مبارزات تاریخی قبل از انقلاب علیه رژیم گذشته و در دوران پیروزی شکوهمند و حتی بعد از انقلاب به ویژه هشت سال دفاع مقدس است که هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم نقش عشایر را در دوران جنگ بررسی کنیم، خواهیم دید عشایر هیچ‌گاه در دوران قبل از انقلاب عشایر با هیچ حاکمی سازش نمی‌کردند، افزود: عشایر پس از انقلاب دست یاری به امت اسلامی داده و در راستای دفاع از کیان انقلاب اسلامی با دولت و ملت هم پیمان شدند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به بازدید از عشایر غرب کشور و مشاهده اقدامات و جانفشانی‌های عشایر از نزدیک گفت: عشایر در دفاع مقدس دفاع از کشور را وظیفه ملی خود می‌دانستند و هیچ‌گاه از بذل جان و مال خود دریغ نکرده‌اند و برای زنده نگهداشتن نام با عزت ایران و دفاع از مرزها تلاش شایسته‌ای کرده‌اند.

وی اذعان داشت: عشایر بنا به موقعیت خطیر در هشت سال دفاع مقدس، با فرمان امام راحل تحت عنوان بسیج ارتشی توسط ارتش وارد کارزار شد و مأموریت آنها تامین و شرکت در عملیات آفندی و پدافندی در کنار ارتش و سپاه بود.

امام جمعه تبریز پس از تسلط دشمن به مناطق غرب کشور، هیجان و جنبش زیادی از عشایر ایجاد شد؛ از این رو مقاومت جانانه در مقابل دشمن از خود نشان دادند و به تبع آن بسیاری از روسای عشایر به فرمان امام خمینی (ره)مبنی بر تسهیل عشایر لبیک گفته و ایل و فرزندان خود را به صحنه آوردند.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: شرکت عشایر در جنگ تحمیلی و حضور آنها، روح تازه‌ای در کالبد رزمندگان دمید.

وی به نقش پررنگ عشایر در توسعه پیشرفت کشور اشاره کرد و گفت: همه می‌دانیم جامعه عشایری در طول چند دهه گذشته در فرآیند توسعه کشور چه نقش ارزنده‌ای داشته و دارند و اثرات آن در توسعه اقتصادی کشور از جهات عرضه نیروی کار، مواد غذایی و مواد خام صنعتی مشهود است. آل‌هاشم بیان کرد: افزایش درصد باسوادان به ویژه در حال تحصیل در دانشگاه‌ها از قشر عشایر نشان از اهمیت سازمان عشایر به رفاه آنهاست.

وی با بیان اینکه از لحاظ عرضه مواد غذایی نقش عشایر به سبب دارا بودن یک سوم دام‌ها و پاسخ گفتن به تقاضای فزآینده گوشت و مواد لبنی بسیار قابل ملاحظه است، گفت: عشایر استان آذربایجان‌شرقی ۲۰ درصد مواد لبنی استان را تامین می‌کند همچنین نقش بسیار موثر در اقتصاد مقاومتی با تولید محصولاتی از قبیل صنایع‌دستی، لبنیات، پروتئین و غیره ایفا کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به صادرات محصولات عشایر و نقش آن در افزایش درآمد ناشی از درآمد نفتی اظهار کرد: یکی از توطئه‌های رژیم گذشته وابسته کردن اقتصاد کشور به نفت بوده ولی به برکت انقلاب اسلامی تولیدات عشایر از جمله الگوهای موفق در عرصه مقاومتی محسوب شده و از نظر اقتصادی عشایر کم‌ترین آسیب اقتصادی را دیده‌اند.

وی افزود: عشایر همیشه نقش تولیدکننده داشته و مایه برکت برای کشور بودند، زمانی که مسؤولان سعی در بارسازی کشور دارند باید عشایر نیز به آنها کمک کنند و در مقابل آن باید مسؤولان نیز به فکر عشایر باشند.

امام جمعه تبریز با تاکید به نقش موثر عشایر در تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری تصریح کرد: امام راحل در خصوص عشایر فرموده‌اند، «عشایر ذخایر انقلاب هستند و از این رو ذخیره‌ای که انقلاب بر عهده دارد باید در مواقع لازم به کار گرفته شود».

وی اذعان داشت: عشایر وظیفه دفاع از انقلاب را دارند و هر جا باشند سرباز انقلاب بوده و باید همه عشایر کشور دفاع از انقلاب را با قدرت انجام دهند.

امام جمعه تبریز توجه به قشر زحمت‌کش عشایر را در اولویت کاری دولت دانست و ادامه داد: در طول این سال‌ها توجه ویژه به عشایر استان آذربایجان‌شرقی شده و با توجه به اینکه در چند دهه گذشته اصلا عشایر مورد توجه نبود، اکنون با تدابیر و تببین جایگاه عشایر، در بین مردم هم مطرح شده است.

وی توجه به ارتقای وضعیت معیشتی عشایر در راستای ارائه تسهیلات، مسکن، آموزش و به روزرسانی خدمات را مطرح کرد و گفت: توجه و اهتمام ویژه به طبیعت گردشگری در حوزه عشایر نیز از جمله ظرفیت‌های موجود عشایر در راستای شعار سال است.

آل‌هشم بیان داشت: برنامه‌ریزی منظم و تشکیلاتی جهت خرید محصولات عشایر و توجه به مسائل فرهنگی و دینی عشایر یکی از راه‌های خدمت‌رسانی به عشایر است.

وی در ادامه استفاده و شناسایی افراد نخبه و مستعد عشایر و پیگیری جهت سهمیه دانشگاه‌ها برای دانشجویان عشایر به منور انگیزه‌دهی را جزو مسائل اصلی دانست و گفت: عشایر نیز همانند سایر مردم باید از رفاه کامل برخوردار باشند و با توجه به اینکه در مناطق محروم ساکن هستند باید سهمیه‌ای مخصوص در دانشگاه‌ها داشته باشند.

آل‌هاشم خاطرنشان کرد: در برنامه تبریز ۲۰۱۸ باید عشایر نقش خود را ایفا کنند و ظرفیت آنها مدنظر قرار گرفته و از آن استفاده کنیم.

 

 

انتهای پیام/ش

نقش موثر عشایر دردوران هشت سال دفاع مقدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.