نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اهواز گفت: دو بانک عمانی صحار و مسقط در ایران شعبه دارند و آماده افتتاح ای سی هستند اما در عمل این کار انجام شدنی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی غوابش، نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: پیش از این وعده‌های حمایت از بازرگانان به کشور عمان داده شده بود و یکی از حمایت‌ها این بود که مشوق صادراتی برای عمان داشته باشیم که در صورت داشتن خط کشتیرانی، 50 درصد مبالغ پرداخت می‌شود اما این بحث تنها به بندرعباس منتهی شد؛ اگر این مساله در یکی از بنادر خوزستان باشد هزینه حمل و نقل کاهش می‌یابد و صادرات راحت‌تر می‌شود.

وی افزود: بانک مرکزی به بانک سامان که بیشترین مراودات را با بانک‌های عمان دارد، ریال عمان را اختصاص نمی‌دهد و بانک صحار و مسقط فقط با ریال عمان کار می‌کنند.

غوابش تصریح کرد: مساله دیگر بحث ترانزیت است که اگر بخواهیم کالایی را از عمان وارد و به عراق صادر کنیم بحث مسافت در این امر مشکل‌ساز است؛ چراکه کالا به بندرعباس ارسال می‌شود و هزینه زیادی باید به ترانزیت این کالا بپردازیم اما اگر به بندر خرمشهر یا یکی از بنادر استان بیاوریم، چنین مشکلی را برای ترانزیت نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: بحث دیگر در خصوص حضور ما در کشور عمان است؛ در کار صادرات به کشور عراق ما سنتی کار کردیم اما حضور داشتیم. تجار ایرانی بسیاری از روزهای سال در عراق بودند و بازاریابی می‌کردند ولی در عمان حضور نداریم و پرواز از تهران یا شیراز است و پرواز مستقیم به عمان نداریم.

همچنین همایون کوت زاده، رئیس کمیسیون توسعه تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: برخی افراد ثبت شرکت کردند و به صورت جزئی کار می‌کنند اما یکی از مشکلاتی که داریم، مشکل لجستیک است.

وی افزود: تا حد 5 دلار هم سوبسید در حمل و نقل دریایی بابت هر تن حاضر شدند برای ما مصوبه بگیرند و با سفارت کشور عمان نیز صحبت شد.

کوت زاده بیان کرد: توزیع مویرگی در صادرات کالا باید انجام شود که در صورت گرفتن انبار در کشور عمان و داشتن شریک عمانی برای انجام کارهای اداری و بازاریابی، کار صادرات پیشرفت خواهد کرد.

وی گفت: این امر در صادرات به کشور عراق نیز باب شده است و اکثر تجار اقدام به ثبت شرکت در عراق کردند.


انتهای پیام/م

مشکل مسافت در صادرات

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.