در سه ماهه نخست سالجاری از مجموع 17500 پرواز انجام شده حدود 8 هزار یا قریب به 45 درصد این پروازها با تاخیر بوده، معضلی کهنه که لزوم چاره اندیشی در آن اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

نابسامانی در خطوط هوایی تا چه زمانی استمرار دارد؟/ایرلاین هایی که پاسخگو نیستندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بار بخشی از مسافرت ها و حمل و نقل مسافران بر دوش خطوط هوایی فعال در آسمان ایران می باشد که متاسفانه ارائه خدمات مرتبط با این حوزه،همواره با نارسایی هایی همراه بوده است.

اگرچه تسریع در رسیدن به مقصد،یکی از اصلی ترین عوامل گرایش و تمایل به استفاده از خدمات هوایی است،اما کم نیستند مسافرانی که تاخیرهای پِیاپِی و ارائه خدمات نامطلوب و عدم پاسخگویی ایرلاین ها باعث رنجش و استیصال آنها شده است.

انتشار گزارش هایی مبنی بر تاخیر قریب به 45 درصد از پروازهای انجام شده در طول سه ماهه نخست سالجاری،به روشنی موید عمق و شدت نارسایی های موجود در برخی از ایرلاین های فعالِ در آسمان ایران می باشد.

در این میان،برخی معتقدند که باید با سعه صدر و تحمل پذیری هر چه بیشتر این دوران را سپری کرد و برای رسیدن به نقطه مطلوب با تلاش مضاعف به آینده امیدوار بود.

عده ای دیگر نیز معتقدند وضعیت نابسامان موجود در شَان و منزلت مسافران ایرانی نیست و می طلبد با فوریت نسبت به رفع معایب و نواقص مربوطه،اقدام نمود.

فرشاد ناصح،کارشناس حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی ،با اشاره به لزوم حُصول گشایش های لازم برای رفع معضلات اشاره شده،اظهار داشت:آنچنان که اعداد و ارقام منعکس شده در رسانه ها می گوید از مجموع 17500 پرواز انجام شده در طول سه ماهه نخست سالجاری،بیش از 8 هزار پرواز با تاخیر همراه بوده است.

وی افزود: بدون شک،خدمات نامطلوب هوایی مورد پسند و تایید هیچکدام از مسافران نیست و باید برای برون رفت از این وضعیت چاره اندیشی شود.

ناصح عنوان کرد:یقینا ارتقای کیفی خدمات پروازی ،مستلزم زمان و صبر هر چه بیشتری است،زیرا هزینه های سنگین مرتبط با نوسازی ناوگان هوایی از چالش هایی است که با وضعیت اقتصادی موجود در بازه های زمانی کوتاه مدت ، مُیَسَر نخواهد شد.

وی در تشریح راهکارهای موثر برای برون رفت از این معضل گفت:آزاد سازی نرخ بلیط پروازهای هوایی یکی از روش های تاثیرگذار در بهبود کیفی پروازها می باشد.

البته راهکار فوق دقیقا نقطه ای است که منتقدان به عنوان یکی از نقاط ضعف ایرلاین ها از آن یاد می کنند.

مصطفی شفیعی،یکی از مسافران و متقاضیان دریافت خدمات پروازهای هوایی در گفت و گو  با خبرنگار راه و شهرسازی،گفت:در شرایطی که آزاد سازی نرخ بلیط پروازهای هوایی از مدت ها پیش در دستور کار قرار گرفت،اما در مقام عمل شاهد بهبودِ کاستی های موجود نیستیم و همچنان بخش قابل توجهی از مشکلات مرتبط با این عرصه به قوت خود باقی است.

وی افزود:متاسفانه،بسیاری از ایرلاین های فعال در ایران،پاسخگو نیستند که اگر غیر از این بود قطعا در سایه نظارت صحیح و اصولی،خدمات ارائه شده از حِیثِ کیفی،با تقویت هر چه بیشتری همراه می شد.

جایگزین سازی هواپیما وظیفه شرکت های خدمات دهنده در پروازهای هوایی است

محمد خوش سیما،که سالها سابقه خدمت در یکی از شرکت های خدمات دهنده حمل و نقل هوایی را در سابقه کاری خویش دارد، در گفت و گو خبرنگار راه و شهرسازیعنوان کرد:بر اساس ضوابط،شرکت های خدمات دهنده در حوزه حمل و نقلِ پروازی موظف هستند در صورت بروز نقص فنی و تاخیر در پرواز،نسبت به جایگزین سازی هواپیما و پوشش خدمات اشاره شده اقدامات مقتضی را عملیاتی کنند.

وی افزود:آنچنان که شواهد و تجارب گذشته نشان می دهد،نظارت بر نحوه خدمات دهی خطوط پروازی در برخی ایام همچون نوروز، تشدید می شود،اما انتظار می رود این ساز و کار در تمامی ایام سال اجرایی و تعریف شود.

خوش سیما عنوان کرد:متاسفانه تاخیرِ پروازها به میزانی افزایش یافته که ظاهرا مقامات قضایی نیز به عنوان مدعی العموم در این خصوص ورود کرده اند و امید است با اعمال برخوردهای مقتضی و تنبیهات سنگین،ضریب تاخیرها به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی افزود:البته هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که تمامی پروازها و ارائه خدمات مرتبط با این بخش از سوی خطوط و ایرلاین های فعال در آن ، بدون تاخیر انجام می پذیرد و حتی در کشورهایی همچون آمریکا و کانادا نیز شاهد ضریب 10 تا 15 درصدی تاخیر ها می باشیم که البته میزان اشاره شده ، قابل مقایسه با میزان تاخیر ایرلاین های ایرانی و مدت زمان تاخیر ها نمی باشد زیرا بروز چنین نارسایی هایی در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ،با تنبیهات سنگین مالی از سوی دستگاه های ذیر ربط نظارتیِ همراه خواهد شد.

اصلاح دستور العمل پروازها چه زمانی محقق می شود؟

با عنایت به برخی از گزارش های منتشر شده ،از چندی پیش اصلاح دستور العمل حقوق متقابل مسافران و ایرلاین ها در دستورِ کار قرار گرفته که در صورت تحقق این امر،قطعا شاهد برون رفت از وضعیت موجود خواهیم بود.

منیره مصطفوی،کارشناس حمل و نقل در گفت و گو خبرنگار راه و شهرسازی،گفت:قطعا اصلاح دستورالعمل مذکور در کوتاه مدت و از حِیثِ فنی ، تاثیر چندانی در عرصه خدمات رسانی نخواهد داشت اما از منظر حق و حقوق مسافران الزاماتی را ایجاد می کند که می تواند سطح رضایتمندی را تقویت کند.

وی افزود:از سوی دیگر اصلاح دستورالعمل اشاره شده در دراز مدت باعث خواهد شد تا پیش بینی های فنی نیز برای بهبود خدمات مد نظر قرار گیرد که البته حصول این امر مستلزم صرف زمان هر چه بیشتری است.

اگرچه اصلاح دستورالعمل حق و حقوق مسافران و ایرلاین ها نوید بخش و امیدوار کننده به نظر می رسد،اما برخی نیز بر این عقیده اند،ریشه مشکل را باید در عدم رعایت و توجه به ضوابط و دستورالعمل های تعریف شده جستجو کرد.

مریم خدابخشی،یکی از مهمانداران بازنشسته خطوط پروازی، در گفت و گو خبرنگار راه و شهرسازی، عنوان کرد:بر اساس ضوابط تعریف شده،ایرلاین های موظف هستند در صورت تاخیر در پرواز،خسارت مسافران را پرداخت کنند اما در مقام عمل ، امر مذکور آنچنان که شایسته و ضروری است رعایت نمی شود.

وی افزود:به واقع،باید برای ضمانت اجرایی آیین نامه ها نیز تلاش شود در غیر اینصورت صرفا با اصلاح و تعریف قوانین یا طراحی و ابلاغ آیین نامه ها ،نمی توان به توفیق چندانی در این عرصه نائل شد.

خدابخشی در خاتمه یادآور شد:حوزه حمل و نقل یکی از معیارها و شاخصه های توسعه به شمار می رود و به واقع هر آنچه در این خصوص تلاش شود،ضریب حصول و تحقق شکوفایی و توسعه پایدار نیز افزایش می یابد و با توجه به ضرورت و اهمیت این امر خطیر،امید آن می رود دستگاه های ذیربط و متولی با چاره اندیشی لازم بستر ارتقای کمی و کیفی خدمات پروازهای هوایی را متناسب با شان و منزلت مسافران فراهم نمایند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حیدری
۱۶:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۶
سلام
من یه ساک تحویل فرودگاه مشهد دادم جنازه شو در کرمانشاه تحویل گرفتم آخه تا چه زمانی باید شاهد این مسائل باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۱ تير ۱۳۹۶
نبود قطعه و هواپیمابخشی از علل تاخیر است لیکن وجود یا فقدان مدیریت بادانش روز و مسلط یعنی مدیران متخصص هم نقش بسیارمهمی در این موضوع دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۱ تير ۱۳۹۶
نبود قطعه و هواپیمابخشی از علل تاخیر است لیکن وجود یا فقدان مدیریت بادانش روز و مسلط یعنی مدیران متخصص هم نقش بسیارمهمی در این موضوع دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۱ تير ۱۳۹۶
نبود قطعه و هواپیمابخشی از علل تاخیر است لیکن وجود یا فقدان مدیریت بادانش روز و مسلط یعنی مدیران متخصص هم نقش بسیارمهمی در این موضوع دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۱ تير ۱۳۹۶
راه حل نوسازی هواپیماها و افزایش تعداد آنها است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۶
تاخیر ونابسامانی خطوط هواپیما تاکی؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۶
تاخیر ونابسامانی خطوط هواپیما تاکی؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۶
تاخیر ونابسامانی خطوط هواپیما تاکی؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۶
تاخیر ونابسامانی خطوط هواپیما تاکی؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۶
تاخیر ونابسامانی خطوط هواپیما تاکی؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۶
تاخیر ونابسامانی خطوط هواپیما تاکی؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۶
تاخیر ونابسامانی خطوط هواپیما تاکی؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۶
تاخیر ونابسامانی خطوط هواپیما تاکی؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۶
تاخیر ونابسامانی خطوط هواپیما تاکی؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۶
تاخیر ونابسامانی خطوط هواپیما تاکی؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۶
تاخیر ونابسامانی خطوط هواپیما تاکی؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۱ تير ۱۳۹۶
دلیل اصلی تاخیر در پروازها نقص فنی هواپیماهای فرسودست.
باید هرچه زودتر هواپیماهای خریداری شده وارد کشورمون بشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۱ تير ۱۳۹۶
باز خداروشکر دولت چند تا هواپیما خرید وگرنه چه وضعی میشد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۱ تير ۱۳۹۶
باز خداروشکر دولت چند تا هواپیما خرید وگرنه چه وضعی میشد...
آخرین اخبار