مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از ایجاد سایت گلخانه در سطح 174 هکتار در این منطقه خبر داد و گفت: از این میزان 124 هکتار با فناوری ایرانی و 50 هکتار با فناوری هلندی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ محسن خادم عرب باغی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه این منطقه به علت وجود رودخانه ارس، برای توسعه کشاورزی مناسب و مساعد است، گفت: در طول این رودخانه باغ های زیادی ایجاد شده و روزانه 15 تا 20 کانتینر محصولات باغی و گلخانه ای به کشورهای سی آی اس(همسود) صادر می شود.

وی اظهار کرد: حدود یک هزار و 700 میلیارد ریال برای احداث گلخانه با فناوری هلندی در این سایت هزینه شده و 200 هکتار زمین نیز برای توسعه آن واگذار و زیرساخت های آن نیز تکمیل شده تا با همین فناوری توسعه یابد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در این زمینه در این منطقه توجیه پذیر است، یادآوری کرد: هم اکنون جلفا در رابطه با کشاورزی به ویژه تولید زردآلو حرفی برای گفتن در سطح کشور دارد و در این رابطه حدود یک هزار هکتار باغ زردآلو در 2 سال گذشته احداث شده است.

عرب باغی ادامه داد: در کنار احداث این باغ ها، صنایع تبدیلی کشاورزی و سردخانه با ظرفیت تا 3 هزار تن احداث شده است.

وی با دعوت از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در منطقه آزاد ارس اظهار کرد: با تمام توان از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت می شود، زیرا که این صنایع ارزش افزوده زیادی ایجاد و انگیزه کشاورزان برای بهره برداری از زمین های بلااستفاده افزایش می یابد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه پدیده تگرگ بیشتر روی می دهد، یادآوری کرد: بیشتر اراضی این منطقه به دستگاه های ضد تگرگ مجهر شده و باغات از این بلای طبیعی مصون نگه داشته می شود.

خادم عرب باغی با اشاره به اینکه با واگذاری زمین به شرکت دانش بنیان سازنده دستگاه های ضد تگرگ، این دستگاه ها در این منطقه ساخته می شود، افزود: 25 دستگاه ضد تگرگ برای منطقه گلفرج و گردیان در نظر گرفته شده که این دستگاه ها به تدریج نصب می شود.

وی گفت: در سه سال اخیر 14 دستگاه ضد تگرگ با اعتبار پنج میلیارد و 600 میلیون ریال در باغ های دشت گردیان نصب شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از نصب هشت دستگاه ضد تگرگ جدید در هفته پیش رو خبر داد و اظهار کرد: برای نصب بقیه دستگاه ها سه میلیارد و 488 میلیون ریال هزینه می شود و این تعداد دستگاه، مساحت 800 هکتار از اراضی دشت گلفرج را پوشش می دهد.

خادم عرب باغی، افزود: در این راستا 50 درصد از هزینه خرید و نصب دستگاه های ضد تگرگ توسط این سازمان تامین شده و بقیه توسط شرکت تعاونی تولیدی روستایی شاهمار مزرعه ارس و شرکت تعاونی تولیدی کشاورزی مهر یک جلفا هزینه شده است.

سامانه ضد بارش تگرگ با استفاده از گاز مایع، بر اثر شلیک‌های پی در پی و با ایجاد ارتعاش های صوتی و حرارتی، سلول‌های هسته مرکزی مولکول تگرگ را در داخل ابر تگرگ زا شکسته و به باران تبدیل می کند.

با این امکان قبل از بارش تگرگ و با پیش‌بینی وضع هوا و مشاهده عینی ابرها، با تبدیل تگرگ به باران از خسارت های احتمالی پیشگیری می شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس، توسعه فعالیت های کشاورزی را جزو استراتژی های برتر این سازمان اعلام کرد و گفت: هم اکنون کشت گندم و سایر محصولات کشاورزی پیگیری و توسعه می یابد.

عرب باغی افزود: در طول 240 کیلومتر از مسیر رودخانه ارس تا خداآفرین که قابلیت کشت انواع محصولات کشاورزی را دارد، باغ های انگور و انجیر ایجاد می شود.

 

انتهای پیام/ش

 

صادرات روزانه 15 تا 20 کانتینر محصولات باغی و گلخانه ای به کشورهای سی آی اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.