رقیب سیاسی مرکل: تظاهرکنندگان در هامبورگ مشابه تروریست‌ها رفتار کردند

مارتین شولتز گفت معترضان به نظام سرمایه‌داری که در هامبورگ دست به اعتراض زدند، رفتاری مشابه تروریست‌ها داشتند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، مارتین شولتز – رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان و رقیب سیاسی آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور – روز دوشنبه گفت معترضان مخالف نظام سرمایه داری که طی برگزاری نشست سران گروه 20 در هامبورگ دست به تظاهرات زدند، رفتاری مشابه تروریست‌ها داشته اند.

نزدیک به 20 هزار نیروی پلیس برای سرکوب صدها تظاهرکننده که اقدام به سرقت از فروشگاه‌ها، به آتش کشیدن خودروها و پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف کرده بودند، در خیابان‌های شهر هامبورگ مستقر شدند. با این‌حال، ده‌ها هزار نفر دیگر به صورت صلح‌آمیز تظاهرات کردند.

رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان گفت «گروه‌های خرابکار» نمی‌توانند برای اقداماتشان ادعای مشروعیت سیاسی داشته باشند. وی افزود: «اقدام آن‌ها نشانه‌هایی از تروریسم داشت.»

شولتز افزود: «راه انداختن چنین جنجال‌های احمقانه‌ای، کار افرادی است که تمام یک شهر را به دلیل ضعف عقلانی خود مشابه تروریست‌ها گروگان گرفتند.»

پلیس آلمان روز یکشنبه اعلام کرد در پی این تظاهرات، 476 افسر پلیس هامبورگ زخمی شدند. همچنین پلیس این کشور اعلام کرد 186 نفر در این تظاهرات بازداشت و 225 نفر راهی زندان شده اند.

مردم آلمان درباره خشونت‌ها در هامبورگ اعتراض کرده اند. مرکل تعهد کرده است به افراد مال‌باخته خسارت پرداخت کند.

اجلاس سران کشورهای عضو گروه 20 روز شنبه در هامبورگ به پایان رسید؛ اما این شهر همچنان شب را با اعتراضات خیابانی گسترده و برخورد خشونت‌بار پلیس آلمان با معترضان به صبح رساند.

در جریان تظاهرات شامگاه شنبه، دست‌کم 70 نفر مجروح شدند و پلیس برای متوقف کردن معترضان از باتوم،‌ گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. در این میان بسیاری از خودروها و مغازه‌ها توسط معترضان به کاپیتالیسم به آتش کشیده شدند و مالکان فروشگاه‌های لوکس در مرکز شهر ترجیح دادند کار خود را زودتر از زمان همیشگی تعطیل کنند.

گفته می‌شود در تظاهرات گسترده در هامبورگ بیش از 50 هزار نفر حضور داشتند و عده‌ای از آنها به نیروهای پلیس حمله کردند.

حزب سوسیال دموکرات پس از خروج از ائتلاف با مرکل به اصلی ترین رقیب آن بدل شده است. این حزب در نظرسنجی‌های آلمان پس از حزب حاکم این کشور، در جایگاه دوم از نظر سطح حمایت مردمی قرار گرفته است. قرار است در ماه سپتامبر، انتخابات سراسری در آلمان انجام شده و صدراعظم آینده این کشور مشخص شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار