ساکی عنوان کرد؛

هزینه ۱۱ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت برای تجهیز و ساخت تخت‌های بیمارستانی

مدیرکل دفتر توسعه مدیریت منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت گفت: راه اندازی ۱۶ هزار تخت بیمارستانی جدید و بهسازی ۵ هزار تخت فرسوده در قالب ۳۳۰ پروژه، بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مصطفی پریدار مدیرکل خدمات پشتیبانی و رفاهی وزارت بهداشت در نشست خبری عمران سلامت که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: در اجرای طرح تحول سلامت کلیه ارگان‌ها برای پیشبرد این برنامه همکاری‌های خوبی را با این وزارتخانه داشته و این طرح هزینه‌های درمانی از جیب مردم را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های سرسام آور در سال‌های گذشته در حال رشد بود، افزود: ارتقای کیفیت خدمات در حوزه بهداشتی و درمانی، همچنین آموزشی در طرح تحول افزایش و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی آسان‌تر شده است که در این جشنواره از تلاش گران این عرصه تقدیر می‌شود. 

مدیرکل امور پشتیبانی و رفاهی وزارت بهداشت  ادامه داد: بر طبق برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده در طرح تحول قرار بود که 21 هزار تخت بیمارستانی‌ ساخته شود که خوشبختانه‌ ما به این هدفگذاری‌ دست یافتیم اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

پریدار عنوان کرد: بالاترین‌ میزان تخت‌های تحویلی در دولت‌های قبلی تعداد 8 هزار و 200 تخت بیمارستانی بوده که بر اساس طرح تحول بالغ بر 24 هزار تخت بهره‌برداری شده و تا پایان دولت یازدهم این میزان به 25 هزار و 400 تخت بیمارستانی می‌رسد و در این خصوص در زمینه تحویل تخت‌های بیمارستانی ما در این دوره از رشد 300 درصدی برخوردار بوده‌ایم.

 وی با بیان اینکه در حاشیه شهرها متأسفانه از ابتدایی‌ترین خدمات درمانی و بهداشتی محروم هستند، افزود: شاخص تخت‌های بیمارستان‌های درمانی 1.7 به ازا‌ی هر تخت‌‌ و در بیمارستان‌های آموزشی 2.3 است و در خانه‌های بهداشت 2 نفر به عنوان بهورز و در مناطق شهری 14 پرسنل مشغول به فعالیت هستند که بطور کلی 170 هزار نفر در طرح سلامت کشور دچار کمبود نیرو هستیم و از طرق مختلف مجوزهای لازم جهت استخدام صادر شده است و در فاز اول 7 هزار نفر و همچنین در فاز دوم 17 هزار نفر جذب می‌شوند.

مدیر کل امور پشتیبانی و رفاهی وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال 96 بر طبق برنامه‌ریزی‌های پیش‌بینی شده مجوز استخدام 12 هزار نفر صادر می‌شود، تصریح کرد: هیچ بیمارستانی بدون کمبود نیرو افتتاح و به بهره‌برداری نمی‌رسد و اگر دانشگاهی که به صورت هیأت امنایی‌ باشد از اختیارات خود می‌تواند استفاده کرده و افرادی را به صورت قراردادی جذب کند.

 وی عنوان کرد: بهره‌برداری برخی از بیمارستان‌ها در چند مرحله انجام می‌شود و هر قسمت به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

 پرید‌ار با بیان اینکه سالیانه یک درصد از مالیات سلامت به صورت افزایشی در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد، تصریح کرد: از مبلغ 5 هزار میلیارد تومان 1500 میلیارد تومان صرف کارهای عمرانی‌ شده که از این میزان مبلغ 1000 میلیارد در اختیار وزارت بهداشت و 500 میلیارد در اختیار وزارت راه و شهرسازی‌ قرار میگیرد تا هزینه ساخت بیمارستان‌هایشان‌ تأمین شود.

 وی تأکید کرد: در سال 96 مبلغی در حدود 2 هزار میلیارد تومان برای ساخت بیمارستان در نظر گرفته شده که هزار و 500 میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت و 500 میلیارد تومان در اختیار وزارت مسکن است.

وی در خصوص کمک خیّرین‌، بنیاد مستضعفان‌، ستاد اجرایی فرمان امام و دفتر رهبری معظم در حوزه ساخت بیمارستان اظهار کرد: برخی از پروژه‌ها به صورت فاینانس‌ بوده اما در وزارت بهداشت اولویت با مناطق محروم است و در برخی از استان‌ها برای ساخت بیمارستان از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند.

 پرید‌ار یادآور شد: پروژه‌های واگذاری بیمارستان‌ها زیاد بوده اما اولویت‌ با بیمارستان‌های زیان‌ده است.

 بهره‌برداری 21 هزار و 52 تخت بیمارستانی در طرح تحول

در ادامه مراسم امیر ساکی مدیرکل دفتر توسعه مدیریت منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت گفت: در طرح تحول 21 هزار تخت بیمارستانی تکمیل و ساخت 70 هزار تخت بیمارستانی‌ دیگر در حال انجام است و در این دوره 21 هزار و 52 تخت به وسیله 441 پروژه افتتاح شده است و امروزه 25 هزار و 440 تخت به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر 30 هزار خانه بهداشت در کشور در مناطق روستایی و شهری داریم که در سالیان گذشته این خانه‌ها فرسوده و یا استیجاری بوده است و خوشبختانه امروزه 17 هزار واحد بهداشتی تعمیرات اساسی شده و 4 هزار و 519 واحد بهداشتی، 3 هزار و 400 خانه بهداشت، 365 مرکز روستایی، 75 محل زیست پزشک ساخته شده و همچنین 6 هزار و 636 واحد بهداشتی در حال ساخت است و هزار و 600 واحد تا اواخر تیر ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

 ساکی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های بیمارستانی تحت عنوان هتلینگ‌ صورت گرفته است و در این پروژه 2 میلیون مترمربع‌ فضاهای موجود بهسازی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم طرح تحول توجه به زیرساخت‌های درمانی، فیزیکی و بهداشتی است، افزود: در طرح اورژانس‌ بیمارستان‌های تروما‌ و ریفران‌ 122 بیمارستان بازسازی‌ شده است و با شناسایی هر منطقه یک بیمارستان به عنوان تروما‌ مدنظر قرار گرفته و بیماران به آن مرکز منتقل می‌شوند.

 ساکی ادامه داد: 16 هزار تخت بیمارستانی جدید‌ در حال بهره‌برداری است و 5 هزار تخت فرسوده نیز در قالب 330 پروژه بهسازی شده است که هزینه این طرح‌ها مبلغی بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار