عضو کمیسیون اقتصادی از درخواست جمعی از نمایندگان مبنی بر اعمال ماده 236 درباره موسسات مالی و اعتباری خبر داد.

سید ناصر موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس برای ارسال پرونده برخی موسسات مالی و اعتباری چون کاسپین به قوه قضائیه گفت: طبق ماده 236 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان در صورتی که نخواهند از طریق طرح سوال یا تحقیق و تفحص مسئله‌ای را مورد پیگیری قرار دهند درخواست ماده 236 و ارجاع پرونده به قوه قضائیه را می‌کنند.

وی با بیان اینکه در آخرین جلسه کمیسیون اقتصادی قرار بر این شد که پرونده کاسپین به قوه قضائیه ارجاع داده شود، ادامه داد: در آن جلسه اعضای کمیسیون از توضیحات مسئولان بانک مرکزی قانع نشدند و درخواست ماده 236 را دادند.

عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: در صورتی که نمایندگان در صحن علنی موافقت کنند پرونده موسسه کاسپین جهت رسیدگی به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

موسوی‌لارگانی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در وظیفه نظارتی خود بر موسسات مالی و اعتباری اظهار داشت: اغلب موسسات مالی و اعتباری چون ثامن الحجج، میزان و حتی کاسپین مجوز دارند اما با وجود آنکه بیش از ده سال از فعالیت آنان می‌گذرد، بانک مرکزی اعلام می‌کند که این موسسات مجوز ندارند و فعالیت‌شان غیرقانونی است.

عضو کمیسیون اقتصادی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی باید از زمانی که این موسسات به صورت رسمی شعبه زدند بر فعالیتشان نظارت می‌کرد، گفت: اگر این موسسات مجوز نداشتند،‌ بانک مرکزی باید از همان ابتدا جلوی فعالیتشان را می‌گرفت تا مردم در آن موسسات سپرده‌گذاری نکنند.

وی با بیان اینکه جای تاسف دارد که بسیاری از مردم حاصل تلاش سالیان سال خود را در این موسسات سپرده‌گذاری کردند تا بلکه سودی دریافت کنند اما وضعیت به جایی رسیده که اصل پول خود را هم نمی‌توانند دریافت کنند، خاطر نشان کرد: با ارجاع پرونده این موسسات مالی و اعتباری به قوه قضائیه قطعا مشکل سپرده‌گذاران حل می‌شود.

گفتنی است طبق ماده 236 هرگاه حداقل ده‌ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس جمهور و یا وزیر و یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود.

کمیسیون حداکثر ظرف ده‌ روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت ‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

تبصره 1- چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه قضاییه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کنند.

انتهای پیام/

پرونده کاسپین در صورت موافقت نمایندگان قضایی می‌شود

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۱ تير ۱۳۹۶
هنوز مجلس ونمایندگان هم نتوانستند کاری برای این مردم مظلوم بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۰ تير ۱۳۹۶
امیدورایم مشکلات این موسسات هرچه سریع تر حل شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۰ تير ۱۳۹۶
بانظارت و برنامه ریزی بیشتر باید جلوی اتفاقات اخیر گرفته شه تا مردم با اطمینان بیشتری سرمایه های خود را در موسسات سپرده گذاری کنند
Iran (Islamic Republic of)
هموطن شما
۱۲:۳۰ ۱۸ تير ۱۳۹۶
با سپاس از درج مطلب هرچند که ملاحظاتی روی آن اعمال نمودید انشا... این در خواست عاجزانه تهیه مستند حقیقی (نه تریبون روابط عمومی بانک مرکزی از موسسه کاسپین دارای مجوز در اسفند 94 ا)گر از رسانه ملی پخش شود چه بهتر که فرصت را از رسانه های غربی سلب شود وذر سطحی دیگر بدون ملاحظه نیز برای استجضار مقام معظم رهبری و شورای امنیت ملی و تشخیص مصلحت نظام و... ارسال فرمایید واقعا" نفس کشیدن از روی آرامش برایمان سخت شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۸ تير ۱۳۹۶
مدیریت محترم باشگاه به ما وخانواده مان رحم کنید گزارشی از ظلم مضاعفی که برسپرده گذاران کاسپین تهیه فرمایید
رسانه های غربی در این خصوص از آن سردنیا چنان مستند برنامه می سازند که گویی هر لحظه در تک تک شعب کاسپین و آرشیو بانک مرکزی حضور دائم دارند و واز همه مستندات نسخه ا ی دردست دارند
کلاه گشادی از سوی بانک مرکزی برسر سپرده گذاران کاسپین گذاشته شد
ممنون می شویم
آخرین اخبار