مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی گفت: یک پارک علم و فناوری، 10 واحد مرکز رشد، 258 شرکت فناوری مستقر در پارک، 90 شرکت دانش بنیان، 140 واحد دانشگاهی، بیش از 4 هزار نفر عضو هیات علمی و بیش از 220 هزار نفر دانشجو در استان داریم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛علی جهانگیری مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی در دیدار هیات علمی- فناوری مالزیایی با مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با اشاره مختصری به ویژگی‌های اقتصادی استان آذربایجان‌شرقی گفت: GDP در بخش کشاورزی 20 درصد، در بخش خدمات 39 درصد و در بخش صنعت 41 درصد است.

وی افزود: بیش از 150 هزار واحد صنفی در استان داریم که در قالب 13 انجمن تخصصی تشکیل شده‌اند، 33 خوشه صنعتی نیز در استان شناسایی و با کمک یونیدو سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ساماندهی شده‌اند.

جهانگیری ادامه داد: 37 شهرک صنعتی در استان داریم و 15 شهرک نیز در حال احداث است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توانمندی‌های علمی و فناوری در استان اظهار کرد: 72 مرکز تحقیقاتی دولتی فعال در استان داریم و 194 واحد R&D در کنار واحدهای صنعتی فعالیت می‌کنند.

مدیر منطقه ویژه ربع رشیدی تاکید کرد: یک پارک علم و فناوری، 10 واحد مرکز رشد، 258 شرکت فناوری مستقر در پارک، 90 شرکت دانش بنیان، 140 واحد دانشگاهی، بیش از 4 هزار نفر عضو هیات علمی و بیش از 220 هزار نفر دانشجو در استان داریم.

وی در خصوص معرفی شهر تبریز افزود: تبریز پایتخت استان آذربایجان‌شرقی است که طبق آخرین سرشماری یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد.

جهانگیری ادامه داد: تبریز به عنوان شهر قدیمی و مشهور بیش از چهار هزار سال قدمت دارد و به دلیل قرار گرفتن در جاده ابریشم دارای سابقه‌ای طولانی در حوزه تجارت است.

وی تاکید کرد: 700 سال پیش شهر تبریز دارای مرکز علم و فناوری بوده است که در زمان خود در جهان پرآوازه بوده است و دروس به صورت همزمان به چندین زبان دنیا در آن تدریس می‌شد.

نماینده تام الاختیار استاندار در حوزه علم و فناوری افزود: نکته جالب توجه این است که این مرکز به صورت خیریه اداره می‌شده است که وقف نامه آن هنوز هم باقی است.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه علم و فناوری در ایران تعریف خاص خود را دارد، گفت: منطقه ویژه محدود به حوزه خاصی نیست بلکه در سراسر نقاط استان زون‌هایی در 10 محور وجود دارند.

جهانگیری در خصوص هدف منطقه ویژه علم و فناوری گفت: دستیابی به اقتصاد دانش بنیان و ساماندهی شبکه‌های فناوری از مهم ترین اهداف منطقه ویژه ربع رشیدی است.

وی با بیان اینکه این 10 زون به صورت پراکنده در استان وجود داشتند، گفت: هدف اصلی ما همراه و هماهنگ کردن این فعالیت‌های پراکنده بوده است که تاکنون تا حد زیادی موفق بوده‌ایم.

سامسیلا روسلان، رئیس هیات مالزیایی و استاد دانشگاه و رئیس دانشکده نوآوری یوپی ام مالزی با بیان اینکه این دانشگاه در حوزه‌های مختلف نوآوری فعالیت‌های شگرفی انجام می‌دهد، اظهار کرد: در چهار سال گذشته موفق به ترفیع رتبه این دانشگاه از 400 به 229 شده‌ایم.

وی افزود: پوترا ساینس پارک سعی می‌کند بین مراکز نوآوری و صنعت به عنوان پل ارتباطی ایجاد کند، در واقع این پارک یک اکوسیستم کاملی را ایجاد کرده است و به خوبی مراحل بین تبدیل ایده به تکنولوژی و تجاری سازی آن سپری می‌شود.

روسلان تاکید کرد: تبدیل نوآوری به تکنولوژی و تجاری سازی آن هزینه زیادی می طلبد که با کمک واحدهای مختلف می توان این نواوری ها را به مرحله عمل رسانید.

 

 

انتهای پیام/ش

 

احداث 15 شهرک صنعتی در آذربایجان شرقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.