پژوهشگران دانشگاه اصفهان در تحقیقات آزمایشگاهی، نانوحسگر زیستی ساخته‌اند که بتواند سرطان سینه را در مراحل ابتدایی بیماری و بدون نیاز به برداشت بافت از بدن، شناسایی کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، نتایج تحقیق پژوهشگران دانشگاه اصفهان می‌تواند در زمینه‌های مختلف پزشکی، داروسازی و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مورد استفاده قرار گیرد.

پژوهشگر دانشگاه اصفهان درباره این تحقیق گفت: در بیشتر روش‌های موجود برای تشخیص سرطان سینه نیاز به برداشت بافت از بدن بیمار است که جزو روش‌های تهاجمی محسوب می‌شود از طرفی چنانچه این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان بسیار مؤثرتر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

دکتر سید عبدالله نوربخش رضایی افزود: لذا با توجه به نبود روش‌های تشخیصی دقیق برای این بیماری در مراحل اولیه، در این تحقیق بر آن شدیم تا گامی مؤثر در این راستا برداشته شود.

وی اظهار کرد: در این تحقیق، آپتاحسگر الکتروشیمیایی بسیار حساسی با هدف امکان تشخیص زودهنگام افراد سالم از بیماران مبتلا به سرطان سینه با به ‌کارگیری نانوکامپوزیت گرافن اکسید احیاء شده - پلیمر کیتوسان، طراحی و ساخته شده است.

وی اظهار کرد: مکانیسم عمل در این حسگر، همانند بسیاری از حسگرهای تجاری و ارزان قیمت قند خون از نوع الکتروشیمیایی است.

وی گفت: این آپتاحسگر با دقت بالایی میزان آنتی‌ژن ' HER2 ' را اندازه‌گیری می‌کند زیرا به دلیل تفاوت میزان غلظت HER2 در سرم خون افراد سالم و بیمار، با اندازه‌گیری میزان این نشانگر در سرم خون افراد می‌توان در مورد سلامت آنها و همچنین میزان پیشرفت بیماری اظهار نظر کرد.

این پژوهشکر با بیان اینکه این آپتاحسگر دارای مزایایی از جمله حساسیت بالا، توانایی اندازه‌گیری HER2 در مقادیر بسیار کم و محدوده وسیع اندازه‌گیری است، افزود: از آنجا که غلظت این زیست نشانگر در سرم خون افراد سالم بسیار پایین است، اهمیت این ویژگی دوچندان می‌شود.

وی انتخابگری بسیار بالا، اختصاصی بودن پاسخ آپتاحسگر، قابلیت اندازه‌گیری HER2 در سرم خون بدون نیاز به مراحل خالص‌سازی، کارکرد در پی اچ (pH) فیزیولوژیک و دمای محیط را از دیگر ویژگی‌های این آپتاحسگر عنوان و تصریح کرد: این حسگر می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب برای تشخیص افراد سالم از بیمار در همان مراحل اولیه بیمار بکار رود و به پزشکان در معالجه این بیماری کمک کند.

نوربخش رضایی درباره یکی دیگر از تفاوت‌های حسگر طراحی شده با حسگرهای دیگر گفت: بیشتر آپتاحسگرهای الکتروشیمیایی از الکترودهای طلا و یا نانوذرات طلا استفاده کرده‌اند که باعث افزایش هزینه‌ ساخت حسگر می شود اما در این پژوهش از قابلیت نانوکامپوزیتی رسانای اکسید گرافن احیا شده - کیتوسان استفاده شده است.

به گفته وی، گرافن استفاده شده در ساختار این حسگر از ماده اولیه در دسترس و ارزان قیمت گرافیت و کیتوسان موجود در ساختار بستر نیز از مواد اولیه ارزان قیمت و در دسترسی نظیر پوست خرچنگ و میگو قابل تهیه کردن است.

در این طرح از آزمون های مختلف میکروسکوپی، اسپکتروسکوپی و الکتروشیمیایی نظیر روش‌های ولتامتری چرخه‌ای، ولتامتری پالس تفاضلی و امپدانس الکتروشیمیایی استفاده شده است.

 

انتهای پیام/م

 

موفقیت محققان اصفهانی در تشخیص زودهنگام سرطان سینه بدون نیاز به برداشت بافت از بدن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.