مهم ترین اخبار سازمان حفاظت محیط زیست در هفته گذشته را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محیط زیست در هفته ای که گذشت شاهد اخباری از جمله سدهای ترکیه باعث ایجاد طوفان‌های گرد‌و‌غبار نمی‌شود، عربستان در کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار شرکت نکرد، معافیت محیط زیست از پرداخت هزینه دادرسی مقابله با زمین خواری و غیره بود.

معافیت محیط زیست از پرداخت هزینه دادرسی مقابله با زمین خواری

سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین ماموریت های سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون حفاظت و بهسازی، حفاظت از عرصه هایی تحت عنوان مناطق چهارگانه شامل اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش، پارک ملی و منطقه حفاظت شده و البته مناطق شکار ممنوع است، گفت: با توجه به دست اندازی هایی که از سوی متخلفان به عرصه های طبیعی کشور صورت می گیرد، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دستگاه قضایی و شورای حفظ حقوق بیت المال اقدام هایی جدی برای برخورد با این دست اندازی ها انجام داده است.

مجابی با اشاره به نخستین قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال جاری افزود: در تبصره 2 ماده 4 قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور مصوب 4 اردیبهشت 1396، سازمان حفاظت محیط زیست از پرداخت هزینه دادرسی در اجرای این قانون جهت جلوگیری از تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب ها معاف شده است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ 10 اسفندماه 1395 و در ماده 28 قانون احکام دائمی توسعه کشور، سازمان حفاظت محیط زیست از پرداخت هزینه دادرسی در شکایت هایی که علیه متصرفان غیرقانونی به منظور رفع تصرف از اراضی دولتی، ملی و سایر اراضی که باید مورد حفاظت قرار بگیرد، معاف شده است.

سدهای ترکیه باعث ایجاد طوفان‌های گرد‌و‌غبار نمی‌شود

فضلی چرمن معاون وزیر امور خارجه ترکیه در خاورمیانه و رئیس هیئت ترکیه گفت: مطالبی که در مورد تاثیر زیست‌محیطی سد ایلیسو به کشور‌های پایین دست مطرح شده نادرست است. قطعا طی 2 سال اولی که مخازن سد باید پر شوند، بر کشور‌های پایین دست نیز تاثیر می‌گذارد، اما بعد از اتمام بازه زمانی 2 تا 5 ساله و پر شدن مخازن می‌توانیم نقش مثبتی برای کشور‌های پایین دست ایفا کنیم به این صورت که هرگاه یک یا چند کشور در منطقه با خشکسالی مواجه شوند، میزان آب مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

عربستان در کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار شرکت نکرد

ضیاءالدین شعاعی مدیر طرح مقابله با ریزگردهای سازمان محیط زیست از عدم حضور عربستان در کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار خبر داد و گفت: از همه کشورهای منطقه و تاثیرگذار برای این کنفرانس دعوت شده بود که کشورهای عربی از جمله آنها هستند اما عربستان سعودی در این کنفرانس بین‌المللی حضور نیافته است.

ایران، میزبان اجلاس شهرهای اسلامی در سال 2018

مسعود نصرتی، رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی گفت : در سال 2018 اجلاس مجمع شهرهای اسلامی جهان در ایران برگزار خواهد شد که تهیه گزارش‌ها از مهر ماه امسال شروع می‌شود. اجلاس 2016 در نیویورک با محوریت شهرسازی برگزار شد. همه کشورهایی که پروتکل‌های سازمان ملل را پذیرفته‌اند در این اجلاس حضور خواهند داشت.

اعلام نوار 7 کیلومتری حاشیه مرزهای کشور به عنوان مناطق تیراندازی و شکار ممنوع

علی تیموری مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر 180 منطقه شکار ممنوع در سراسر کشور وجود دارد، بر اساس ضوابط ابلاغی به استان های مرزی، نوار 7 کیلومتری در حاشیه سراسر مرزهای کشور به عنوان مناطق تیراندازی و شکار ممنوع اعلام شده است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته و پس از انتقال وظایف مربوط به مناطق شکار ممنوع به اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید و تشکیل کمیته فنی شکار ممنوع، تاکنون 9 جلسه کمیته یاد شده با هدف بررسی پروپوزال های ارسالی از استان ها تشکیل شده است، گفت: در این جلسات جمعاً 61 پرونده مطرح و مورد بررسی قرار گرفت که از میان آن ها با ایجاد مجموعاً 6 منطقه شکار ممنوع جدید در استان های ایلام، اصفهان، اردبیل، خوزستان، کردستان و لرستان موافقت شده است.

سدسازی ترکیه عامل افزایش گرد و غبار در ایران

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر رعایت نکردن حقابه رودخانه‌ها و تالاب‌ها با ساختن سد ایلیسو ترکیه گفت: هر فعالیتی بر محیط‌زیست تاثیرگذار است. طبیعتا همه طرح ها و فعالیت های سدسازی باید با رعایت حقابه رودخانه‌ها و تالاب‌ها صورت گیرد. در همه کشورها این مشکل وجود دارد و باید کشورهای جهان از جمله ترکیه به رعایت این حقابه احترام بگذارند.

ابتکار تصریح کرد: نظراتی در مورد این معضل مطرح شده است و باید در حوزه تخصصی و علمی مورد بحث قرار گیرد. البته تشکل ها نیز در مورد این مسئله موضع گرفته اند که امیدواریم بتوانیم با گفتگو این مشکل را حل کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار