خبرگزاری فرانسه در گزارشی به آزمایش‌های موشکی کره شمالی و روابط این کشور با آمریکا پرداخت.

تلاش کره شمالی برای در دست گرفتن سکان امور با آزمایش‌های موشکیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی از سئول با عنوان " تلاش کره شمالی برای در دست گرفتن سکان امور با آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای خود" می نویسد: بسیاری از تحلیلگران بر این باورند ­کره شمالی که به تازگی به موشک بالستیک قاره پیما نیز مجهز شده است، در تلاش است "سکان امور" را در هر گونه مذاکرات آینده با واشنگتن در دست گیرد اما در عین حال ممکن است به دنبال به تعویق انداختن بیشتر چنین مذاکراتی باشد.

موشک بالستیک قاره پیمایی که کره شمالی در روز استقلال آمریکا آزمایش کرد می تواند به خاک آلاسکا برسد و حتی فراتر از آن را نیز هدف قرار دهد. این شلیک موشکی در واقع به رویای دیرینه پیونگ یانگ برای دستیابی به موشکی که بتواند با حمل کلاهک هسته ای به آمریکا برسد ، جامه عمل پوشاند و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را با چالش سختی رو برو کرد.

کیم یونگ هیون Kim Yong-Hyun از اساتید مطالعات کره شمالی در دانشگاه دونگوک در سئول در این خصوص می گوید: تصور افزایش برد موشکی کره شمالی برای در برگرفتن بیشتر جمعیت ایالات متحده آمریکا، بیشتر رای دهندگان آمریکایی را نگران کرده و به فشارها بر دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور افزوده است.

وی گفت همه چیز به این حقیقت ختم می شود که کره شمالی در تلاش برای بالا بردن هر چه بیشتر جایگاه دیپلماتیک خود و کسب یک موقعیت برجسته و شاخص در روابطش با سایر کشورهای جهان از جمله آمریکا و کره جنوبی است. شبه جزیره کره از زمان پایان جنگ کره در سال 1953 تقسیم شده است و پیونگ یانگ می گوید به تسلیحات هسته ای برای دفاع از خود در برابر تهدید تهاجم به این کشور نیاز دارد.

کره شمالی همواره تاکید کرده است برنامه های موشکی و هسته ای این کشور هرگز قابل مذاکره نخواهد بود مگر آن که واشنگتن از " سیاست های خصمانه " خود علیه کره شمالی دست بردارد.

کیم یونگ هیون Kim Yong-Hyun از اساتید مطالعات کره شمالی در دانشگاه دونگوک در سئول در ادامه می گوید به نظر می رسد زمان بندی انجام این آزمایش موشکی کره شمالی که به دنبال نخستین نشست بین ترامپ و مون جائه این Moon Jae-In رئیس جمهور جدید کره جنوبی و در آستانه برگزاری اجلاس گروه 20 در هامبورگ آلمان صورت گرفت ، کاملا حساب شده و تعمدی باشد.

موئه جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی خواستار تعامل با کره شمالی و آوردن این کشور به دور میز مذاکره است و در بیانیه مشترک وی با ترامپ آمده است رئیس جمهور آمریکا از تمایل همتای کره جنوبی خود برای آغاز مذاکرات دو کره استقبال و حمایت کرد.

کیم یونگ هیون در ادامه گفت رئیس جمهور کره جنوبی گفته است می خواهد در این مذاکرات هسته ای، سکان امور را در دست داشته باشد و نقش اصلی و شاخص را ایفا کند اما با این آزمایش موشکی در واقع کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اعلام کرد که وی باید سکان را به دست گیرد. و اما شمار فزاینده ای از تحلیلگران بر این باورند که در نهایت این آمریکا است که با کره شمالی وارد مذاکره خواهد شد.

چو هان بوم Cho Han-Bum از تحلیلگران موسسه وحدت ملی کره در این خصوص می گوید آزمایش موشکی روز سه شنبه کره شمالی در واقع بخشی از سیاست بازی با آتش به دقت محاسبه شده کره شمالی بوده است.

وی در ادامه گفت: "خط قرمز نهایی" دیگری که پیونگ یانگ تاکنون از عبور از آن خودداری کرده ششمین آزمایش هسته ای این کشور است.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت این پرتاب موشکی در واقع بخشی از تلاش این کشور برای بالا بردن جایگاه سیاسی خود در آستانه مذاکرات است اما مشکل این است که انجام چنین اقداماتی کار را برای آغاز مذاکرات برای جامعه بین الملل دشوار تر می کند. این پرتاب موشکی کره شمالی در واقع نشان می دهد که این کشور تعجیلی برای مذاکرات ندارد و شاید بیشتر تمایل داشته باشد ابتدا جایگاه سیاسی خود را بالاتر ببرد.

در عین حال ، واشنگتن ممکن است بار دیگر مجبور شود از چین؛ حامی اصلی پیونگ یانگ بخواهد اقدامات بیشتری را برای کنترل این کشور به کار بندد. دونالد ترامپ پیشتر در پیامی توئیتری از پکن خواست اقدامات جدی را در خصوص کره شمالی اتخاذ کند و یک بار برای همیشه به این اقدامات مزخرف پیونگ یانگ پایان بخشد.

چین تاکید دارد که "تلاش های جدی" را برای حل و فصل مسئله کره شمالی انجام داده است اما بدترین سناریوی این کشور ، سقوط پیونگ یانگ است که می تواند موجی از آوارگان را از این کشور راهی مرزهای این کشور کند و شاهد حضور نیروهای آمریکایی در نزدیکی مرزهای خود باشد. اعمال مجموعه ای از تحریم های سازمان ملل متحد نیز تاکنون نتوانسته است مانع از ادامه برنامه های تسلیحاتی کره شمالی شود.

اعمال تحریم های موسوم به "تحریم های ثانویه" از سوی واشنگتن برای مجازات شرکت هایی که با کره شمالی سر و کار دارند نیز می تواند به شرکت های چینی لطمه وارد کند. اما این موضوع به سختی می تواند پکن را که پیشتر به دلیل استقرار سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا در کره جنوبی به خشم آمده است، برای کمک در این خصوص ترغیب کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۵ تير ۱۳۹۶
چرا تو رسانه ها میگین رئیس جمهور ریاست جمهوری که از پدر به پسر نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ali
۲۰:۰۳ ۱۵ تير ۱۳۹۶
کره شمالی خوب به این آمریکایی ها میکنه باید آمریکایی ها رو ترسوند امیدوارم موشک بخوره توی آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۵ تير ۱۳۹۶
ای کاش دولت یازدهم کشور هم اینطور رفتار میکرد نه با بتن ریختن که کشور با این سیاست غلط یک قرن به عقب رانده شد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۲۲ ۱۵ تير ۱۳۹۶
افرین و صد باریک ا...به کیم جونگ اون نازنین. لیاقت لیاقت لیاقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۵ تير ۱۳۹۶
درود به ریس کره شمالی . هر موقع آمریکای تروریست ، 65 هزار نیرویش را از کره جنوبی و ژاپن خارج کرد و به خلیج خوک ها برگرداند و تمام ناوهای جنگی اش را از دریای چین برد آن وقت کره شمالی هم دست می کشد اگر کره شمالی این موشک ها را نداشته باشد که 1 ساعته آمریکا غورتش می ده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۵ تير ۱۳۹۶
روی دست چپ خوابیدی
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۱:۵۶ ۱۵ تير ۱۳۹۶
من خواب دبدم کیم جونگ اون رو کشتم !
آخرین اخبار