استاد احمد ابوالقاسمی گفت: رادیو قرآن سعی دارد برای اینكه بین نسل‌های قرآنی انقطاع پیش نیاید، از این گنجینه ماندگار مراقبت كند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن؛ استاد احمد ابوالقاسمی مدیر شبكه رادیویی قرآن اظهار داشت: یكی از اساتید مصری از رادیو قرآن مصر گله می‌كرد و می‌گفت رادیو قرآن مصر تلاوت قاریان مطرح را فقط پخش می‌كرد و برنامه‌ای برای ضبط این آثار نداشت و حالا منبع خاصی از آن شاهكارهای غیرقابل تكرار نداریم فكر می‌كنم این اتفاق در چند سال آینده برای ما هم بیفتد.

وی ادامه داد: با توجه به اینكه نسل قاریان خوب ما نسلی هستند كه از یك سر اتصال دارند به قاریان اصیل مصری مثل استاد مصطفی اسماعیل، استاد منشاوی، استاد عبدالباسط، استاد شعیشع، استاد عبدالفتاح، استاد محمود علی البنا و از سوی دیگر توان تلاوت‌های به روز را هم دارند، وقتی این نسل به پایان برسد نسل بعدی به خاطر انقطاعی كه بینشان هست شور و هیجان و حس و حال را در تلاوت‌های خود نخواهند داشت.

به همین خاطر رادیو قرآن در صدر وظایف خودش پیگیری می‌کند كه بتواند به بهترین نحو این آثار گرانبهایی را كه در چند سال آینده توسط این نسل ارائه خواهد شد ، خیلی خوب رصد، جمع آوری و ضبط كند تا گنجینه‌ای ماندگار برای جامعه باقی بماند.

وی اظهار امیدواری كرد كه نسل‌های بعدی به این توانمندی برسند و اگر این اتفاق نیافتد، تلاوت‌های خوب را در كشور از دست می‌دهیم و در آینده نه چندان دور نسل‌های بعدی از ما گله خواهد داشت.

استاد ابوالقاسمی ادامه می‌دهد: در حال حاضر روزی ده‌ها تلاوت خوب اصیل و با كیفیت عالی انجام می‌شود كه كسی نمی‌تواند جمع‌آوری و ضبط كند و لازمه‌اش این است كه در رادیو علاوه بر ضبط، ایجاد زمینه لازم را برای آنها را داشته باشیم.

وی تصریح كرد: برای همین بایستی برنامه‌هایی تولید كنیم و سمت و سو و جهت برنامه‌ها به سمتی باشد كه اقبال عمومی از طرف آحاد مردم هم به سمت تلاوت صورت بگیرد كه این میدان و عرصه برای قاریان خوب ایجاد می‌شود و ما این كار بزرگ را انجام می‌دهیم.

استاد ابوالقاسمی همچنین ارتقاء سطح كیفی و ضبط تلاوت‌ها را از مهم‌ترین اقدامات پیش روی این شبكه دانسته و می‌گوید: در سال‌های اخیر ما با تغییر ذائقه مردم و شنونده‌های ایرانی روبرو هستیم و وظیفه داریم ذائقه مردم را از انحرافی كه ایجاد شده با پخش تلاوت‌های فاخر به سمت تلاوت‌های اصیل برگردانیم.

 

حفظ حد و مرزهای تلاوت اصیل

 

وی با اشاره به مطالبات رهبری ادامه می‌دهد: یكی از مطالبات ایشان حفظ حد و مرزهای تلاوت اصیل است و تأكید ایشان بر تمركز در تلاوت‌هایی كه معیار و اصالت آن تلاوت به سمت معنامحوری و ارائه و خواندن آیات الهی است، نه هنرهای تزئینی و پرداختن به هنرهای صوتی كه خیلی متداول شده است و رسیدگی به دغدغه حضرت آقا وظیفه همه دستگاه‌ها و در رأس آن رادیو قرآن است و ما تمام تلاش خود را برای به ثمر رساندن این تكالیف انجام خواهیم داد.

 

بررسی طرح قرآنی افق در برنامه «افق»

 

همچنین،  برنامه رادیویی «افق» که روزهای شنبه هر هفته از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود، شنبه، 17 تیرماه به بررسی طرح ملی- قرآنی افق می‌پردازد.

محمدرضا پورمعین، مجری طرح قرآنی افق مهمان حضوری این برنامه خواهد بود.

بر اساس این گزارش، برنامه «افق» که از ساعت ۱۴:۳۰ به مدت یک ساعت خواهد بود با اجرای کارشناسی جواد نصیری پخش می‌شود.

طرح ملی افق در نظر دارد از علاقه‌مندی، ایمان و اعتقادات مردم استفاده کند، بدین ترتیب با شعار توسعه فعالیت‌های قرآنی و لزوم همراهی مردم در برنامه‌ها کار خود را آغاز کرده است؛ این طرح با هدف توسعه فعالیت‎های قرآنی در کشور و بهره‎مندی از مشارکت مردم تحولی جدی را در موضوع تولید و انتشار مصحف شریف و تولید ترجمه‎های روان و گوناگون قرآن ایجاد کرده است.

از جمله اهداف این طرح می‎توان به ایجاد جایگاه ممتاز جمهوری اسلامی ایران و نقش‎آفرینی ویژه آن در امر انتشار و توزیع مصحف شریف، بهره‎گیری از هنر‌های ایرانی همچون خط و تذهیب در بالاترین کیفیت برای تولید مصاحف ممتاز هنری برای اولین بار، جایگزینی هدفمند و متمرکز قرآن‎های فرسوده موجود در مساجد، منازل، مدارس، دانشگاه‎ها و... با مصاحف جدید و تقویت نظام اقتصادی و فرهنگی ناشران در عرصه فعالیت‎های قرآنی اشاره کرد.

همچنین این طرح موجب شده است تا در مراجعه، انس و ارتباط‌گیری اقشار مختلف جامعه با قرآن کریم از طریق تولید مصاحف مختلف برای گروه‎های سنی مختلف تسهیل شود.

یادآور می‌شود، برنامه رادیویی «افق» که تهیه‌کنندگی آن را فاطمه رحمانی بر عهده دارد کاری از گروه اطلاع‌رسانی و فضای مجازی رادیو قرآن است که از ساعت ۱۴:۳۰ به مدت یک ساعت از رادیو قرآن پخش می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار