تبریز؛

هدف توانبخشی بازگرداندن فرد به جامعه است

معاون توانبخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هدف توانبخشی بازگرداندن فرد به جامعه بوده و برنامه های این وزارتخانه هم در این راستا انجام می شود.

هدف توانبخشی بازگرداندن فرد به جامعه استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمدتقی جغتایی معاون توانبخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش منطقه ای اوتیسم در دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: خدمات توانبخشی به صورت زنجیره ای، پیوسته، مداوم و قابل جدا شدن از نظام سلامت و رفاه نبوده و این خدمات از نظام سلامت شروع و بقیه دستگاه ها بعد از آن وارد عمل می شود.

وی اظهار کرد: در زمان کنونی رویکرد نسبت به توانبخشی تغییر یافته و دیگر به عنوان سطح سوم خدمات حوزه سلامت به حساب نمی آید.

معاون توانبخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآوری کرد: در سال های اخیر با توجه به افزایش بیماری های غیرواگیر و تغییر الگوی بیماری ها، میزان خدمات توانبخشی در جامعه زیاد می شود.

جغتایی، افزود: سبک زندگی، محیط و آلودگی، سن باروری و عمل سزارین از عوامل افزایش میزان اوتیسم در کشور است.

وی با اشاره به رویکرد رایج ارایه خدمات توانبخشی در طول تاریخ، ادامه داد: رویکرد این خدمات در طول دوران نوزدهم در قالب زیست پزشکی، در نیمه دوم قرن گذشته در قالب اجتماعی و در سال 2007 در قالب حقوق بشر ارایه می شد.

معاون توانبخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرآینده های ارایه خدمات توانبخشی را شامل پزشکی، اجتماعی و حرفه ای اعلام کرد و ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آماده است بحث اختلال تکاملی را به تدریج در سطح کشور ساماندهی کند.

جغتایی اظهار کرد: افراد شاغل در حوزه های سلامت باید با ارتقای سطح دانش خود در دوره های اختصاصی شرکت کنند.

وی، با بیان اینکه فرآیند خدمات اختلال طیف اوتیسم شامل غربالگری، ارزیابی و مداخلات است، افزود: اقدام ها و مداخله های درمانی شامل عملکرد شناختی، اجتماعی، هیجانی و رفتاری، ارتباطی، حسی – حرکتی، تحصیلی، خانواده، انطباقی در فعالیت های روزانه، سلامت جسمانی و بهداشت روان است.

 

انتهای پیام/ش

 

آلودگی محیط ،سبک زندگی و سن باروری  از عوامل افزایش میزان اوتیسم در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار