در حال حاضر ۲ میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در کشور داریم 10درصد از این آمار شامل زنان می شود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ، عباس دیلمی زاده فعال مبارزه با مواد مخدر و سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام 13 تیرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی زنگ خطر جدیدترین آمار اعتیاد در کشور پرداختند.


۲ میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در کشور داریم


پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ابتدا درپاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون آخرین آمار معتادان کشور گفت: در حال حاضر ۲ میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مواد مخدر در کشور داریم.


وی با اشاره به اینکه براساس ارزیابی های انجام شده 10 درصد از این آمار شامل زنان می شود افزود: نسبت به سال 90 تغییراتی را در الگوی مصرف شاهد هستیم ، تریاک و مشتقات آن شایع ترین مواد مصرفی در میان معتادان است لذا، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت پیدا کرده است.


افشار تصریح کرد: در سال 90 چندین طرح برای شیوع شناسی انجام شد که یکی از آنها پیمایش خانه به خانه بود، در این طرح 30 هزار نفر به صورت تصادفی مورد نمونه برداری واقع شده بودند و افراد 15 تا 65 سال را تشکیل می‌دادند، اما با توجه به سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و با توجه به تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیت مصرف کنندگان مواد، پیمایش جدیدی در این زمینه صورت گرفت.


میانگین سنی مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور24 سالگی است


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه این شیوع شناسی با حجم نمونه 60 هزار نفری در شهر و روستا و با همکاری سازمان بهزیستی کشور انجام شد اظهار داشت: مار جوانا و گراس جای شیشه را گرفته است و میانگین سنی مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور24 سالگی است، نسل جوان و دانشجویان به سمت و سوی مواد مخدر جدید گرایش پیدا کرده اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: بر اساس همین آمارها و پیمایش‌های صورت گرفته ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور و همچنین سایر نهادهای ذیربط در امر اعتیاد جلساتی را برگزار کرده است.


وی با اشاره به اینکه کتمان مصرف و یا عدم ابراز آن برای مسئله اعتیاد کاملا طبیعی است لذا متخصصین آمار از طریق حجم نمونه و متدولوژی آمار خطاها را کم کردند گفت: پرسشنامه ها را کاملا اعتبار سنجی کرده ایم و عیوب آن گرفته شده و ضریب اطمینان به طرح ها قابل توجه است .


افشار با اشاره به اینکه دسترسی به مواد مخدر به دلیل همجواری به افغانستان بیشتر شده است ادامه داد: استان هایی که در کنار مرز هستند دسترس بیشتری به مواد مخدر دارند اما باید اذعان داشت که دسترسی به مواد مخدر تنها از طریق دسترسی فیزیکی نیست ، در فضای مجازی افرادی هستند که به راحتی به نحوه کاشت و بهره برداری ماری جوانا پرداخته اند.


خرید و فروش اینترنتی مواد مخدر باب شده است


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه خرید و فروش اینترنتی باب شده است گفت: ارزیابی ملی در رابطه با اینکه دسترسی به مواد مخدر در هر استان و شهرستان چقدر است نداریم .

عباس دیلمی زاده،فعال مبارزه با مواد مخدر در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه طبق آمار رسمی 780 هزار نفر تحت پوشش درمان های اعتیاد هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند افزود: طی سالهای گذشته شدت اعتیاد در میان گروه های پر خطر افزایش یافته است ، مردم راحت تر مصرف ماری جوانا را اعلام می کنند اما مصرف شیشه را پنهان می کنند.


سعید صفاتیان در ادامه با اشاره به اینکه شاهد دو گروه از آمار تخمینی در جامعه هستیم اظهار داشت: برخی از آمار تخمینی بیش از حد و یکسری آمار دیگر کمترین تخمین را در جامعه دارند، سوالاتی که از مردم پرسیده می شود مثلا این است که آیا در 6 ماه گذشته مواد مصرف کرده اند یا خیر ؟ یک سری به درستی جواب می دهند و عده دیگر اقدام به پنهان سازی می کنند.

مجید کریمی معاون عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز طی تماس تلفنی با برنامه در خصوص میزان زمان دسترسی و فاصله دسترسی به مواد مخدر اظهار داشت: آمارها متفاوت است؛ این امر بستگی به آن دارد فاصله شخصی که می خواهد مواد تهیه کند با نقاط آلوده ای که مواد در آن توزیع می شود چقدر است؛ اما به هر جهت در هیچ کجای دنیا با دقت کامل نمی توان زمان دسترسی به مواد مخدر را تعیین کرد.

صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درباره تغییر الگوی مصرف مواد مخدر بین معتادان اظهار داشت: شاید یکی از بزرگترین مشکلات ما در حوزه مبارزه با مواد مخدر تغییر الگوی مصرف باشد؛ باید پرسید این تغییر الگو از جامعه نشات می گیرد و یا از فکر و یا اتاق فکری در سطح داخلی و بین المللی متاثر است، بر این اساس شاید یکی از برنامه های کلانی که باید در حوزه مبارزه در نظر گرفت همین موضوع است که چطور می شود این فکر و یا اتاق فکر را منهدم کرد.

وی تصریح کرد : اگر این تغیر الگوی مصرف به سمت مواد کم خطر باشد مثبت است اما اگر این تغییر الگو به سمت مواد پر خطر باشد ما را در بحث پیشگیری ، درمان و مقابله دچار چالش خواهد کرد.

صفاتیان با اشاره به اینکه زمانی ، ۲۵ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر شیشه مصرف می کردند که این رقم الان حدود ۸ درصد است بیان داشت: وقتی مصرف ماده ای مثل شیشه در کشور کاهش می یابد باید پرسید که آیا معتادین به شیشه ترک کرده اند؟ خیر، این معتادین الگوی مصرف خود را تغییر داده اند.

وی افزود: متاسفانه اکثر معتادینی که شیشه مصرف می کردند به سمت مصرف هروئین یا مواد صنعتی دیگر می روند که اگر برای این موضوع برنامه ریزی نداشته باشیم بر چالش مواجه خواهیم شد.

شاهد الگوی چند مصرفی در بین معتادین هستیم

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در طی چند سال گذشته علاوه بر اینکه زمان شدت اعتیاد کاهش پیدا کرده ، الگوی چند مصرفی را در بین معتادین داریم، گفت: بیست سال پیش اکثر مصرف کنندگان ما تک الگو( مصرف هروئین ، تریاک و شیره) بودند اما الان مصرف کنندگان مواد مخدر ممکن است از انواع مورد مخدر استفاده کنند که این تغییر الگو ، پیشگیری ، مقابله و درمان را دچار چالش می کند.

 

دیلمی زاده فعال اجتماعی مبارزه با مواد مخدر نیز در همین باره اظهار داشت: با پدیده ای مواجه هستیم که معتادین هم شیشه مصرف می کنند و هم هروئین.

وی افزود: ما همچنان با پدیده مصرف مواد مخدر در خطر مثل هروئین مواجه هستیم، خصوصا هروئینی که در بازار ایران با آن مواجهیم هروئین قابل تزریق است لذا پا با مساله الگوی مصرف در خطر مواجهیم که سیاست خاص خود را می طلبد.

مصرف مواد صنعتی کنترل نشده است

این فعال اجتماعی مبارزه با مواد مخدر همچنین با تاکید بر اینکه زمان دسترسی به مواد مخدر بر اساس متد های آماری کاملا قابل انجام است، تاکید کرد: مصرف مواد صنعتی کنترل نشده و مصرف شیشه با مصرف مواد مخدر دیگر توام شده است.

میزان مصرف شیشه در کشور پایین آمده است

افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: بر اساس طرح های صورت گرفته شاهد تغییر الگوی مصرف از سمت مصرف شیشه به سوی مصرف ماری جوانا، گل، علف و گرس هستیم.

وی تاکید کرد: میزان مصرف شیشه در کشور پایین آمده است اما در کنار مصرف شیشه ممکن است معتادین برای تثبیت خلق خود از مواد دیگری در کنار مصرف شیشه استفاده کنند که این موضوع مشکل الگوی چند مصرفی را پیش می آورد.

افشار با بیان اینکه در با توجه به الگوی چند مصرفی افراد سریعتر تبدیل به معتادین خیابانی می شوند گفت: اگر کسی تریاک مصرف می کرد ده پانزده سال طول می کشید تا به معتاد آخر خط تبدیل شود اما کسی که شیشه مصرف می کند چون دچار مصرف چند ماده ای می شود این زمان به دو، چهار و حداکثر شش سال می رسد.

وی افزود: علت اینکه مصرف شیشه در کشور کاهش پیدا کرده به دلیل کنترل پیش سازه ها است اما علی رغم این کاهش به سمت و سوی مصرف هروئین و مشتقات آن مثل ماری جوانا و گل سوق پیدا کرده اند لذا تغییر الگوی مصرف کاملا واضح است.

صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با بیان اینکه سیاست های کلی در حوزه مواد مخدر( ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در ۱۱ بند) و برنامه ششم توسعه از اسناد بالادستی در حوزه مقابله با معضل اعتیاد است گفت: برنامه های مدون خوبی داریم اما دلیل اینکه به خوبی اجرا نمی شوند به این موضوع بر می گردد که شاید لازم باشد در سطح کلان مدیریتی تغییراتی را ایجاد کنیم.

وی افزود: ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر به رئیس‌جمهور سپرده شده اما وی یک نفر جانشین را برای این کار انتصاب می کند که در حال حاضر وزیر کشور این مسئولیت را برعهده دارد که با توجه به حجم کار بالای وزارت کشور شاید وی نتواند آن طور که باید به موضوع ورود کند لذا پیشنهاد بنده این است که یک نفر به صورت خاص در ریاست ستاد قرار گیرد ؛ دلیل دیگر نیز به این موضوع بر می گردد که مدیران میانی اقدام در این حوزه را جزو وظایف ذاتی خود نمی دانند و از ۲۲ دستگاه ‌ وزارت خانه ای که عضو ستاد هستند هیچ یک نتوانستند برنامه عملیاتی مناسبی تهیه کنند.

دیلمی زاده فعال مبارزه با مواد مخدر نیز ضمن نقد اظهارات صفاتیان اظهار داشت. نباید همه چیز را قائم به فرد کرد، ما نگرش سیستمی به مسئله نداشتیم؛ نه می توانیم زمان دسترسی به مورد را کاهش دهیم و نه قیمت را تحت کنترل قرار دهیم اما آیا نمی توانیم میل مصرف در افراد را کاهش دهیم؟

وی افزود: بنده معتقدم نه تنها برنامه ای در این حوزه نداشتیم بلکه اگر هم داشتیم برنامه ها فاقد نظریه پردازی درست بوده است.

افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اظهار داشت: در سال ۵۷ با ۳۶ میلیون جمعیت حدود یک میلیون و هشتصد هزار معتاد داشتیم که در مقطع کنونی این رقم به دو میلیون و هشتصد و هشت هزار نفر رسیده است‌.

وی با تاکید بر اینکه ما بی برنامه نیستیم گفت: در دو دهه اول پس از انقلاب تنها به مبارزه بسنده کردیم و ‌ سپس به بحث مقابله و عرضه پرداختیم و نگاهمان تنها به سازو کار دولتی بود و از ظرفیت مردمی استفاده نکردیم ولی الان که دو سه سالی است که مردم پای کار آمدند تعدد NGO های ما از ۱۲۰۰، ۱۳۰۰ به ۲ هزار و ۳۶۵ NGO رسیده که میزان پوشش آن ها ظرف یک سال حدود ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

کریمی معاون عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز با تاکید بر اینکه مواد مخدر را تروریسم پنهان می شناسیم گفت: با توجه به مدرنیزه شدن دنیا شیوه کشت، تولید و مصرف مواد مخدر در فضای مجازی به راحتی تبلیغ می شود.

وی افزود: از سال قبل با همکاری پلیس فتا بخش رصد فضای مجازی پلیس مبارزه با مواد مخدر فعال شد و در ابتدای امسال ۳ یا ۴ شبکه که از طریق فضای مجازی جذب مخاطب و فروش مورد مخدر می کردند را شناسایی و عوامل آن را دستگیر کردیم.

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید:

«گل» دومین مخدر مصرفی کشور معرفی شد

کشف و انهدام مزرعه ماری جوانا در جویبار

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار