وزیر کشور گفت: ایران در عرصه بین‌المللی جایگاه منحصر بفردی به سبب اختصاص بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در جهان دارد.

ایران جایگاه منحصر بفردی در میزان  کشف مواد مخدر در جهان دارد/طی 4 سال گذشته بیش از 2500 تن مواد مخدر و روانگردان کشف کرده‌ایمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: ما خوشحال هستیم که توانستیم با همت همه دستگاههای نظارتی، انتظامی،‌قضایی واطلاعاتی عملکرد قابل قبولی با توجه به شرایط حاکم بر مناطق کشور، سطح زیر کشت و فعالیتهایی که جریانهای قاچاق دارند انجام دهیم.

وی ادامه داد: اکنون بیش از سه دهه است که سازمان ملل متحد روز 26 ‍ژوئن را با هدف انگیزشی فراگیر برای رویارویی با پیامدهای مخرب مواد مخدر به عنوان روز جهانی مقابله با قاچاق غیر قانونی مواد مخدر تعیین کرده است.

وزیر کشور تصریح کرد: همچنین سازمان ملل هر ساله تجارب مبتنی بر شواهد علمی کشورها و ارزیابی نمونه‌های موفق در حوزه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر را در قالب شعار روز جهانی مبارزه با قاچاق مواد مخدر منتشر می‌کند.

وی افزود: شعار امسال دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد عبارت است از " اول گوش کن . گوش کردن به کودکان و جوانان گام نخست به رشد سالم و ایمن آنها است"

رحمانی فضلی گفت: این شعار اشاره مستقیم به ضرورت گسترش و نهادینه سازی فرهنگ پیشگیری اولیه از اعتیاد در کانونهایی چون خانواده را دارد. 

وزیر کشور بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جایگاه منحصر به فرد در عرصه بین‌المللی به سبب اختصاص بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در جهان در  زمینه برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد و در مان معتادان نیز عملکرد قابل قبولی داشته است.

وی با بیان اینکه جرایم سازمان یافته در اشکال مختلف بروز می‌یابد و صلح و امنیت انسانها را به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: ‌قاچاقچیان و گروهها به  طور همزمان اقدام به پولشویی و درآمدهای غیر قانونی هم می‌کنند.

رحمانی فضلی ادامه داد: پولهای هنگفت به دست آمده از طریق پولشویی می‌توانند به راحتی وارد سیستمهای اقتصاد قانونی شوند و در آن اختلال و بی نظمی ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه جرایم سازمان یافته چند ملیتی برای جنایت کاران بسیار سودمند و بر ای  افراد قربانی پر خطر و هزینه بر است  گفت: همه ساله تعداد بی‌شماری از انسانها جان خود را در نتیجه درگیری با گروههای جنایی از دست می‌دهند و یا به دلیل مشکلات ناشی از سو مصرف مواد مخدر دچار مرگ و میر زود هنگام و معلولیت می‌شوند.

وزیر کشور افزود: در این راستا دولت یازدهم به ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر تلاش کرده تصویری واقعی از ابعاد آسیب اجتماعی اعتیاد به منظور حساسیت عمومی و تنویر افکار سیاست مداران ترسیم نماید.

وی بیان داشت: طی دوره 4 ساله 92 تا 95 به منظور کاهش ورود و دسترسی به مواد مخدر و روانگردانها نسبت به اجرای 8880 عملیات و درگیری مسلحانه با قاچاقچیان و انهدام بیش از 11 هزار باند و گروه مواد مخدر ، بیش از 2500 تن انواع مواد مخدر و روانگردان کشف شده است.

وزیر کشور ادامه داد: در حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد و به منظور کاهش نرخ شیوع آن در کشور سالانه بیش از 785 هزار نفر از متقاضیان درمان در بیش از 8 هزار و 100 مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب اعتیاد اقدام شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  با توجه به اینکه آسیبهای ناشی از مواد مخدر، جهانی است و موجب جرایم مختلفی از جمله پولشویی می‌شود، راه حل آن همکاری بین المللی است که ایران هم یکی از کشورهای فعال در این عرصه است و امیدواریم با همکاری همه بر این معضل اجتماعی پیروز شویم.

انتهای پیام/

در این باره بیشتر بخوانید:

اراده بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد/تولید این مواد در افغانستان افزایش یافته است

همکاری‌های چند جانبه در زمینه مبارزه با تروریسم می‌تواند راهگشا باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار