داور بین المللی کشورمان نشستی خبری را در محل فدراسیون فوتبال برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان علیرضا فغانی داور بین المللی و مطرح کشورمان پس از قضاوت های خوب و افتخارآفرینی در جام کنفدراسیون ها امروز به ایران بازگشت و هم اکنون به همراه محمدرضا منصوری در محل فدراسیون فوتبال نشست خبری برگزار کرده است.

 نشست خبری فغانی در فدراسیون فوتبال برگزار شد

علیرضا فغانی در نشست خبری داوران ایرانی حاضر در رقابت های جام کنفدراسیون ها اظهار داشت: جام کنفدارسون ها آخرین تورنمنتی بود که پیش از حضور در جام جهانی در آن شرکت می کردیم. سعی کردیم در این آزمون عملکرد خوبی داشته باشیم و در صحبتی که با مسئولان کمیته داوران فیفا داشتیم، از تیم داوری ایران رضایت کامل داشتند.سعی می کنیم در بازی هایی که تا پیش از اعزام به جام جهانی پیش رو داریم، همین روند را ادامه دهیم تا پس از سال ها، تیم داوری ایران در رقابت های جام جهانی شرکت کند.

وی درمورد استفاده از سیستم ویدئو چک در رقابت های جام کنفدراسیون ها گفت: فیفا قصد ندارد مانند والیبال و کشتی، مربیان به تصمیم‌های داوری اعتراض کنند بلکه خود داوران درباره استفاده از ویدیو چک تصمیم می‌گیرند. در واقع 2 داور و یک کمک داور ویدیویی در کابینی مجهز به تمام امکانات بدون اینکه داور اصلی درخواست بدهد، در آرامش صحنه‌های اشتباه داوران را می بینند و به آن ها اطلاع می‌دهند.

 

وی افزود: از ویدیو چک استقبال کردیم چراکه برخی اشتباهات به تیم‌ها صدمه می‌زند. اگر یادتان باشد در بازی فرانسه و ایرلند، تیری هانری با دست توپ را حمل کرد و ایرلند با همان اشتباه داور از جام جهانی حذف شد یا توپی که به شکم محسن بنگر خورد و من به اشتباه پنالتی گرفتم که اگر از ویدیو چک استفاده می کردیم، اشتباه من تصحیح می شد. مطمئن باشید ویدئوچک از اقتدار داور کم نمی‌کند و خود داوران برای اینکه اشتباهشان در لحظه تصحیح شود از ویدیو چک استقبال کردند. در چنین وضعیتی حق تیم ها ضایع نمی شود. این تکنولوژی نه تنها از اقتدار داوران کم نمی کند بلکه به آن ها کمک می‌کند. تنها در بحث استفاده از ویدیو چک، امکان دارد مقداری هماهنگی داوران به مشکل بخورد. در دیدار شیلی و پرتغال قانع نشدم برای شیلی پنالتی بگیرم و سه داوری که بیرون بودند هم اعلام کردند که بازی باید ادامه یابد با این حال خدا را شاکرم که شیلی به پیروزی رسید و پس از بازی به ما ایرادی نگرفتند. بنابراین از ویدئو چک استقبال شده و فیفا هم می‌خواهد حق کشورها را بدهد.

فغانی درباره اینکه آیا از ویدیو چک در دیدارهای لیگ برتر هم استفاده می شود یا خیر، اظهار داشت: در مورد این موضوع مسئولان باید نظر بدهند. من قضاوتم را انجام می دهم اما باید از تاج و حامیان کمیته داوران به دلیل فراهم کردن سیستم رادیویی تشکر کنم تا داوران با هم در ارتباط باشند. ویدئو چک هزینه سنگینی دارد تا جایی که هند برای جام جهانی نوجوانان نتوانست این سیستم را خریداری کند. باید دید مسئولان برای استفاده از ویدیو چک چه سیاستی دارند اما باید نگاهمان را به داوری و کمک داوری تغییر دهیم. داوران جوان هم مانند بازیکنان جوان اشتباه می‌کنند.

داور بین المللی فوتبال ایران درباره اینکه تا چه اندازه قضاوت های اخیرش می تواند حضور وی در جام جهانی را تضمین کند، بیان کرد: تا زمانی که بلیت جام جهانی را نگیرم، هیچ اتفاقی تضمین شده نیست. عملکرد خوب من در گذشته، تضمینی برای حضور در تورنمنت جدید نیست. نگاه ما به آینده است و ما حتی کلاس‌های آموزشی‌مان برای آینده را طراحی کردیم. هرچند تیم داوری ایران عملکرد خوبی در یک مسابقه بزرگ داشته اما این امر حضور ما در جام جهانی را تضمین نمی کند.

فغانی درمورد برنامه های آماده سازی اش برای حضور در جام جهانی روسیه گفت: پس از جام جهانی 2014 تمرینات تمام داوران حاضر در برزیل زیر نظر فیفا انجام می‌شود. به صورت هفتگی تا جام جهانی 2018 زیر نظر فیفا کار می کنیم. در
آسیا سطح داوری ما بسیار بهتر از سایر کشورهاست و فیفا هم با کارهای مختلف از جمله ارسال برخی کلیپ‌ها به ما کمک می‌کند. تمام داوران از سوی فیفا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و همه چیز دست خودمان است. البته نمی‌توانیم سطح داوری‌مان را با برخی کشورها مقایسه کنیم. در همین کلاس داوری اخیر می‌خواستیم مدرس داوری از خارج از کشور بیاوریم که موفق نشدیم این کار را انجام دهیم. در کل باید در حد امکاناتی که به داوران می‌دهیم از آنها انتظار داشته باشیم.

وی در مورد حذف کمک داور پشت دروازه با اضافه شدن سیستم ویدیوچک تصریح کرد: به دلیل اینکه برخی کشورها نمی توانند از سیستم ویدیو چک استفاده کنند، یک کمک داور اضافه هم پشت دروازه‌ها حضور دارد. از مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم قرار است از کمک داور اضافی استفاده شود. دیدارهای مرحله نیمه نهایی این رقابت ها را تیم داوری ایران قضاوت می کند. براساس اعلام AFC سه داور از ایران و سه داور از عراق قرار است یکی از دیدارهای مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا را سوت بزنند.

 

فغانی درباره قضاوت نکردنش در فینال جام کنفدراسیون ها اظهار داشت: دیدار پرتغال و شیلی دست کمی از فینال جام کنفدراسیون ها نداشت چراکه حواشی زیادی در این دیدار 120 دقیقه یا به وجود آمد. توقعات در ایران زیاد شده است.و نمی توان انتظار داشت که فینال تمام تورنمنت های معتبر را یک تیم داوری سوت بزند. ما این شانس را داشتیم که فینال المپیک و جام باشگاه‌های جهان را سوت زدیم.

فغانی در خصوص روش جدید پنالتی زدن تیم ها در ضربات پنالتی گفت:براساس نظرسنجی های انجام شده هر تیم در ضربات پنالتی، ضربه اول را بزند شانس بیشتری برای پیروزی دارد. زمانی که سکه انداخته می‌شود و نام یک تیم به عنوان زننده ضربه اول در می‌آید، شانسش برای پیروزی در ضربات پنالتی بیشتر می شود. قرار بود در این مسابقات یک سیستم دیگر در ضربات پنالتی آزمایش شود که این اتفاق رخ نداد اما در جام جهانی سیستم جدید پنالتی زدن انجام می شود.

وی درمورد امکانات آماده سازی داوران ایرانی گفت: داوران ایرانی با شرایط سختی تمرین می‌کنند. برخی مواقع تمریناتمان را در زمین خاکی پیگیری می کنیم. شاید زمین خوب زیاد باشد اما برای رفت و آمد کردن به این زمین ها مشکل داریم و باید فاصله زیادی را طی کنیم. هرچند در زمین خاکی تمرین می کنیم اما حتی در این زمین ها هم خوش هستیم. برخی داوران شهرستانی در پارک یا کنار خیابان تمرین می‌کنند اما به هر حال داوران ما فداکاری زیادی انجام می‌دهند و به همین دلیل شایسته تقدیر هستند.

فغانی درباره حواشی که برخوردش با بازیکنانی مانند الکسیس سانچز و کریستیانو رونالدو ایجاد کرده، تصریح کرد: دوستان رسانه ای به ما محبت دارند و به چنین تیترها و حواشی ای عادت داریم. این صحبت‌ها و دلخوری‌ها می‌گذرد. در جام کنفدراسیون ها سه یا چهار نفر در زمینه فنی و فیزیکی اطلاعات خوبی را در اختیار ما قرار داده و بر عملکرد داوران نظارت داشتند. همچنین یک مربی ایتالیایی قبل از بازی آنالیزی از سیستم تیم ها و رفتارهای بازیکنان در اختیار داوران قرار می داد و با اطلاعات کامل به زمین می رفتیم.

داور بین المللی فوتبال کشورمان درمورد اینکه آیا قضاوت برای تیم های اروپایی راحت تر است یا ایرانی، گفت: قضاوت برای تیم های اروپایی راحت تر از کشورهای آمریکای جنوبی و شمالی است. آلمانی ها تمام تصمیم های داور را قبول می کنند اما آمریکایی ها پرخاشگر هستند. در بحث های فنی و داوری فوتبال باید آلمانی ها را الگو قرار بدهیم. اسفندیار بهارمست داور ایرانی بازنشسته ساکن آمریکا به صورت مداوم رفتارهای بازیکنان آمریکایی را برای ما توضیح می دهد. تندخویی ما با بازیکنان این قاره حاصل آموزش های وی است که البته این امر به معنی بی احترامی و توهین نیست. زمانی که بازیکن سر داور داد می زند، وی مجبور می شود واکنش نشان دهد.

علاوه بر فغانی، محمدرضا منصوری هم در این نشست خبری حضور داشت.

منصوری درباره استفاده از ویدیو چک در رقابت های جام کنفدارسیون ها اظهار داشت: ابتدا درگذشت بهمنش و نیری را تسلیت می گویم. تصمیم گیرنده نهایی در زمین داور است اما در بحث آفساید سه داور تصمیم می گیرند که یکی از آن ها کمک داور است. ویدیو چک کار کمک داور را هم راحت کرده و سبب می‌شود تا وی بیشتر بازی را ادامه دهد تا جلوی آن را بگیرد. در کل این سیستم به کمک داوران کمک می کند تا اشتباهاتشان جبران شود.

وی درباره رفتار سختگیرانه داوران ایرانی با بازیکنانی مانند الکسیس سانچز گفت: این اتفاقات در ایران بازتاب زیادی داشت اما داوران اهل آمریکای جنوبی هم می گفتند نوع قضاوت ما خوب جواب داده است و باید از آن الگو بگیرند. هیچ قصد و غرضی در کار ما نبود. در بارسلونا مسی بازی‌ خودش را انجام می دهد اما لوئیس سوارز و نیمار با وجود اینکه بازیکنان حریف را می زنند وقتی کسی خودشان را می زند، عکس العمل نشان می دهند.

منصوری ادامه داد: 25 روز زیر نظر سه مربی بدنساز تمرین می‌کردیم اما در ایران بدون هیچ برنامه ای در پارک تمرین می کنیم. این امر نشان دهنده اهمیت فیفا به داوران است. فدراسیون فوتبال برای کمک به داوران تلاش زیادی انجام می دهد. در بوندس لیگا داوران قرارداد ثابت دارند و باید از داوران ایرانی هم حمایت بیشتری شود. به نظرم داوران ایرانی با عشق و علاقه کار می‌کنند. من و فغانی کارمند شهرداری هستیم و بیشتر داوران در شغل‌های دیگر فعالیت می‌کنند.

کمک داور بین المللی فوتبال ایران در پایان خاطرنشان کرد: هیچ داوری علاقه ای به اشتباه کردن ندارد. در ایران اگر اشتباه داوری به ضرر تیمی باشد، مربی آن تیم بلافاصله اعتراض می کند اما تیم برنده اصلا به این موضوع اهمیتی نمی دهد. درصورتی که در اروپا اگر اشتباه داوری محرز بشود، بازیکنان ضربه پنالتی را بیرون می زنند. در کل از همه می خواهم از داوران حمایت کنند تا داوری رشد کند.

انتهای پیام/

نشست خبری داوران ایرانی حاضر در جام کنفدراسیون ها برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار