در سال زراعی جاری میزان تولید محصول 160 هزار تن بوده و 7 هزار تن بذر نیز از مزارع گندم استان کرمان برداشت شده است.

پايداری توليد محصول استراتژيك گندم عليرغم كاهش 6 هزار هكتارسطح زير كشتبه گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛   فریدون آهنگري مدير زراعت اين سازمان در رابطه با محصول استراتژيك گندم گفت: : طبق برنامه الگوی کشت استان سطح زیر کشت گندم شمال استان کرمان درسال زراعی 96-95، 38000هکتار و نسبت به سال قبل با3500 هکتار کاهش در جهت حذف سطوح کشت غیر اقتصادی و جایگزینی با محصولات با راندمان تولید و بهره وری آب بالاتر، بمورد اجرا درآمدکه البته متاسفانه سیل در فروردین ماه سالجاری نیز موجب تخریب و بروز خسارت به بیش از 3000 هکتار از اراضی گندمکاری شده، گردید.

وي افزود: علیرغم کاهش 6 هزار هکتاری سطح زیر کشت پيش بيني مي شود در سال جاری حدود 160000 تن محصول تولید شودکه از این نظرنسبت به سال گذشته تغییر محسوسی وجودندارد کما اینکه مقدار تحویل به سیلوی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان طبق آمار اعلام شده از سوی اداره کل غله استان تاکنون بمیزان 70000 تن بوده و این آمار با توجه به خرید سه ساله اخیر که حدود 75000 تن می باشد به عنوان یک شاخص مهم و نشان دهنده افزایش عملکرد در واحد سطح گندم و ارتقا کیفی این محصول و در نهایت پایداری تولید محصول استراتژیک گندم می باشد.

آهنگری با بیان اینکه پيش بيني مي شود در سال جاری بیش از 165000 تن گندم تولید شود، افزود: علیرغم کاهش سطح زیر کشت تغییر محسوسی در میزان برداشت محصول وجود ندارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بيان اينكه در شمال استان یازده رقم گندم کشت می شود، افزود: چهار رقم گندم مربوط به مناطق گرمسیر مانند شهداد، ریگان و ارزوئیه بوده و هفت رقم ديگر به مناطق سردسیر و معتدل مانند بردسیر ، بافت ،کرمان و سیرجان اختصاص دارد .

وي با اشاره به اینکه در شمال استان بیش از 7000 تن بذر گندم از طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده ، تولید مي شود، اذعان داشت: 10% از ميزان تولید سال گذشته بیشتر بوده و مازاد تولید به استان های دیگرارسال مي شود .

وي در خصوص زمان برداشت اين محصول بيان داشت: در مناطق گرم از اواسط اردیبهشت ماه و درمناطق سردسير از تيرماه برداشت شروع وتاكنون 65000 تن گندم از کشاورزان توسط اداره غله استان خریداری شده است .

آهنگري مدير زراعت سازمان در پايان گفت: امید است که در سال زراعی جاری 80000 تن گندم مازاد کشاورزان در استان خریداری شود .

 

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار