به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اسدالله حاجیزمانی مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز گفت: ایستگاه وکیل (بهارستان) تنها ایستگاه قطار شهری در شیراز به شمار میرود که به لحاظ نوع طراحی و سازه به شکل کاملا زیرزمینی اجرا و احداث شده و با توجه به اینکه این ایستگاه با دهانه ۲۱ متری به عمق ۱۰ متر در زیر آبهای سطحی اجرا شده در نوع خود در کشور منحصر به فرد است.
وی افزود: زمانی اجرای این طرح آغاز شد که بسیاری از طراحان و مهندسان اعتقاد داشتند انجام چنین طرحی به روش زیر زمینی در محدوده خیابان زند باریک به علت بافت و نوع خاک منطقه امکانپذیر نیست.
حاجیزمانی با اشاره به مشکلات و پیچیدگیهای بسیار خاص طراحی و اجرای این ایستگاه ادامه داد: سازمان قطار شهری با این تصمیم، ایستگاه بازار وکیل را احیاء کرده بدون آنکه تاخیر قابل توجهی در بهرهبرداری از فاز دو خط یک ایجاد شود.
وی اظهار داشت: این ایستگاه که در محدوده بازار وکیل بهعنوان قطب تجاری و البته یکی از مقاصد گردشگری شیراز قرار دارد، با تسهیل دسترسی، زمینه رونق بیشتر را در حوزههای مختلف فراهم میکند.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز بیان کرد: ایستگاه قطار شهری زمینه کاهش تردد خودروها در محدوده بازار وکیل و بافت قدیمی شیراز را میسر ساخته که نقش به سزایی در کنترل ترافیک منطقه دارد.
حاجیزمانی افزود: با روش اجرایی که برای این ایستگاه در نظر گرفته شده حجم تملک بسیار کمتر و هزینههای جابهجای حذف شده و حداقل ۵۰ میلیارد تومان در هزینههای جابجایی معارضین و تملک صرفهجویی شد.
وی گفت: با تکمیل بخشی از سازه ایستگاه وکیل امکان عبور قطار از این ایستگاه با هدف بهرهبرداری از کل خط یک در آینده نزدیک فراهم شده و ایستگاه بازار وکیل در بهار سال ۹۷ آماده مسافرگیری است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز با بیان اینکه اواخر تیرماه مترو از ایستگاه وکیل عبور کرده و به ایستگاه آخر میرسد، تصریح کرد: بعد از ایستگاه زندیه ایستگاههای، ولی عصر، فضیلت، شهید دوران و شهید دستغیب و سپس سایر ایستگاهها تا پایان امسال وارد چرخه بهرهبرداری و مسافرگیری میشوند.
انتهای پیام/ر