رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران گفت: سرنوشت صنعت نشر ایران در خطر است و یکی از دلایل آن وضعیت اقتصادی خانواده‌هاست.

قلم و اندیشه ما را موفق به دفاع از کشور کرد/ صنعت نشر ایران در خطر استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران در مراسم افتتاح باغ کتاب تهران با بیان اینکه با افزایش سرانه‌های فرهنگی می توانیم گام های مهمی برای توسعه فرهنگ برداریم، اظهار داشت: با افزایش سرانه‌های فرهنگی می‌توانیم به گردشگرانی که برای دیدن مکان های مختلف به این شهر می آیند در کنار موزه دفاع مقدس، باغ کتاب تهران را نشان دهیم و بگوییم قلم و اندیشه ما را موفق به دفاع از کشور کرد.

وی با تاکید بر اینکه بنده شخصا مراحل پیشرفت طرح باغ کتاب را دنبال و برای افتتاح آن روزشماری می‌کردم، افزود: خوشحالم سرمایه‌ای به سرمایه‌های فرهنگی شهر تهران و کشور اضافه شده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران گفت: از اینکه بخش اعظمی از تپه‌های عباس‌آباد به موسسه فرهنگی ماندگار اختصاص یافته بسیار خرسندم چراکه مقام معظم رهبری تاکید و توصیه داشتند که در منطقه عباس‌آباد برج و بارو و آپارتمان‌سازی نشود.

حدادعادل ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که نباید به تپه های عباس آباد که از دستبرد یک عده محفوظ مانده، نگاه اقتصادی داشت.

وی با بیان اینکه تا حدود زیادی به این توصیه عمل شده است، افزود: باغ موزه دفاع مقدس، فرهنگستان‌های سه‌گانه زبان و ادب فارسی و علوم ، علوم پزشکی، کتابخانه ملی و بنیاد دایره‌المعارف فارسی و مجموعه باغ کتاب، همگی تپه های عباس آباد را به یک مجموعه افتخارآمیز برای شهر تهران تبدیل کرده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران گفت: ای کاش قالیباف کار میدان فرهنگ را هم به اتمام می‌رساند تا برای آیندگان به یک تفرجگاه اهل فکر و اندیشه بدل شود.

حدادعادل ادامه داد: برای ملت ما داشتن یک فضایی مانند باغ کتاب فضایی برای عرضه کتاب غنیمت است به همین دلیل امیدوارم باغ کتاب سبب رشد و تفکر اندیشه شود و بر فرهنگ کتابخوانی تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه اختراع خط از مهمترین اختراعات بشر بوده است، تاکید کرد: این اختراع به مراتب بیشتر از کشف آتش در رشد بشر تاثیرگذار بوده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران ادامه داد: اینکه انسان بتواند اندیشه را که در زبان منتقل می‌شود را با نگاره‌ها، نقوش و خطوطی ثبت و آن را به دیگران انتقال دهد، اختراع بزرگ و هوشمندانه است.

حداد عادل با بیان این‌که سرنوشت صنعت نشر ایران در خطر است، تاکید کرد: یکی از دلایل آن وضعیت اقتصادی خانواده‌هاست چراکه امروز خانواده ها توانایی کمتری برای خرید کتاب در سبد هزینه‌های خود دارند.

وی تاکید کرد: امروزه رقیبی به نام فضای مجازی برای صنعت نشر ایجاد شده به گونه ای که شمارگان روزنامه‌ها در مقایسه با 20 سال گذشته به یک‌دهم تقلیل یافته است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران گفت: سوءاستفاده از کتاب و تصرف در حقوق ناشر و مولف در فضای مجازی را از مخاطرات دیگر صنعت نشر عنوان کرد و از مجلس و دولت خواست که قوانین متناسب با وضعیت امروزی را برای حوزه نشر تدوین و اجراء کنند.

حدادعادل گفت: دولت و مجلس و قوه قضاییه باید کمک کنند تا ناشران بتوانند به حیات اقتصادی خود ادامه دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار