نوجوانان دوره دبیرستان تفکر انتزاعی و واقع‌بینانه‌ای به زندگی دارند. آن‌ها بیشتر دوست دارند در مورد آینده‌شان تصمیم گرفته و با دیگران در این خصوص صحبت یا مشورت کنند. از این‌رو نوجوانی برای والدین فرصت خوبی است که با فرزندان خود گفت‌وگو کرده و مشورت‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  نوجوانی مرحله‌ای بحرانی است و اگر کودک به سلامتی از این مرحله عبور کند، آینده مطمئن‌تری برای خود رقم خواهد زد. این در حالی است که متاسفانه جامعه با گسترش روزافزون وسوسه‌های خانمان‌برانداز از جمله مواد مخدر صنعتی و سنتی مواجه است و بدون شک نوجوانان، یکی از مهم‌ترین جوامع هدف این پدیده شوم هستند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان در این رابطه اظهار می‌کند: بیان آثار و عوارض کوتاه‌مدت و درازمدت مصرف مواد اعتیادآور، گفت‌وگو درباره آینده افسانه‌ها، خرافات، باورها و نگرش‌های غلط پیرامون آثار مثبت مصرف مواد و افزایش مهارت‌های فردی فرزندان از جمله اعتمادبه‌نفس و عزت نفس از جمله مواردی است که تا حد زیادی جلوی گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر را می‌گیرد.

گلنساء آقامحمدی با تاکید بر این‌که هر پدر و مادری باید با والدین دوستان فرزندان خود آشنا شوند و در ارائه آموزش‌ها همکاری مشترک داشته باشند، ادامه می‌دهد: باید به فرزندان‌مان یاد بدهیم که ویژگی‌های بدن خود و مزایای ورزش را بشناسند و مسئول سلامتی و تندرستی خود باشند. همچنین آن‌ها باید نه گفتن را بلد باشند، عوامل خطرآفرین را با کمک والدین بررسی و شناسایی کنند و در خصوص دلایل ابتلا به بیماری‌هایی از جمله ایدز آگاهی داشته باشند.

این مسئول در ادامه، در رابطه با کودکان در سنین ابتدایی می‌گوید: در این سن کودکان دستورات و قوانین را دوست دارند و مشتاق تجربه کردن هستند. همچنین روابط با هم سن و سال گسترش می‌یابد و کودکان پا به دنیای رنگی‌تر و بزرگ‌تری می‌گذارند. از این‌رو والدین باید ضمن الگو بودن، اوقاتی را به گذراندن با کودکان خود اختصاص دهند و با آن‌ها به اماکن تفریحی بروند؛ در واقع یکی از مهم‌ترین مباحثی که والدین باید در رابطه با آن با کودکان‌شان صحبت کنند، اطلاعات مقدماتی و پایه درباره طرز کار بدن، توجه به سلامتی کامل و دوری از آسیب رساندن به بدن است.

وی می‌افزاید: آشنایی با پزشکان و داروسازان برای سوال کودکان از داروهای مجاز و غیر مجاز، آشنایی با عوارض و پیامدهای مصرف سیگار بر جسم و ایجاد نگرش منفی نسبت به آن، تشخیص شرایط خطرناک و دوری از مواد ناشناخته و تاکید بر افزایش مسئولیت‌پذیری در قبال خود و دیگران موضوعاتی هستند که والدین باید مد نظر قرار دهند. علاوه بر این، کودکان در دوره ابتدایی باید فرصت مناسبی برای ارتباط با مربیان فرهنگی داشته باشند و نحوه دوست‌یابی سالم را آموزش ببینند.

آقامحمدی همچنین دوره تحصیلی راهنمایی را نیز مصادف با دوره بلوغ عنوان کرده و تصریح می‌کند: در این سن نوجوان نه کودک است و نه بزرگسال و در مرز این دو مرحله قرار دارد. علاوه بر این، بسیاری از ویژگی‌های هیجان‌طلبی و نو جویی نوجوانان ریشه در هویت‌جویی آن‌ها دارد و ممکن است که فشارهای همتایان او را وادار کند که نقش‌های جدید را بیازماید. از این‌رو بیان اثرات و عوارض نامطلوب مصرف سیگار و قلیان و تبیین قوانین خانه، مدرسه و اجتماع نقش بسزایی در جلوگیری از مصرف مواد مخدر در دوره تحصیلی راهنمایی ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر والدین الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند و از مصرف هرگونه دخانیات پرهیز کنند، همچنین اگر محل‌هایی که فرزندشان به آن‌جا رفت و آمد می‌کند شناسایی کنند و به صورت غیر مستقیم روی آن‌ها نظارت داشته باشند تا حد زیادی جلوی انحراف کودکان خود را گرفته‌اند؛ در واقع والدین می‌توانند با دوستان قابل قبول فرزندانشان برنامه‌های تفریحی و مهمانی برگزار کنند و حتی در خصوص عوارض و پیامدهای مصرف مواد مخدر گفت‌وگوهای مشترک داشته باشند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار