دهمین جشنواره موسیقی ایران به میزبانی کرمان باحضور مردم، مسئولین، داوران و گروههای موسیقی ازسراسر ایران در باغ فتح آباد کرمان به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،در ابتدای این مراسم، محمد رضا علیزاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: اگر به موسیقی نواحی که موسیقی اصیل ایرانی است بپردازیم، ازورود موسیقی غربی به کشور جلوگیری کرده ایم.
وی افزود: این جشنواره در سه بخش راویان اصالت و پیشکسوتان و اجراهای عمومی برگزارشد که یک بخش پژوهش نیز داشت.
وی خاطر نشان کرد: حدود ۲۰درصد از گروههای شرکت کننده را خود کرمانی ها تشکیل دادند که گروههای خوب و قوی در بحث اجرا و مسابقات بودند.
وی تصریح کرد: یکی از ویژگی های جشنواره امسال حضور مهمانان خارجی است که بخشی را به آنها اختصاص دادیم که بیشتر در حوزه پژوهش و اجراهای عمومی نمود داشت و حضور آنها رقابتی نبود.
علیزاده گفت: کشورهای شرکت کننده آلمان،افغانستان و ترکیه بودند که ازبین این کشورها افغانستان در حوزه اجرا نیز فعالیت داشت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان افزود: ۴۰ساعت اجرای عمومی در قالب ۳۶ گروه داشتیم.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: ۱۵ پیشکسوت و ۹۶ هنرمند در این جشنواره به اجرای برنامه پرداختند و ۳۵هزار مخاطب در سراسر استان ازاین برنامه استفاده کردند.

باغ تاریخی فتح آباد میزبان نوازندگان موسیقی نواحی

احمد صدری، دبیر علمی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران نیز در ادامه این مراسم گفت: موسیقی یکی از وجوهی است که فرهنگ درآن نمود پیدا میکند.
وی افزود: فرهنگ مجموعه ای ازدانش ها است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.
وی خاطر نشان کرد: موضوع جشنواره را بحث منظومه خوانی گذاشتیم چراکه منظومه خوانی یکی از شکل های رایج در موسیقی اقوام مختلف ایران است .
صدری تصریح کرد: مضامین این منظومه ها در برگیرنده متون کهن ادب فارسی منظومه های شفاهی موسیقایی مناطق مختلف ایران است.
وی حفظ و انتقال ویژگی های آیینی موسیقی نواحی ایران به آیندگان، پاسداری ازنغمات قدیمی و مواریث معنوی و سجایای نهفته در این موسیقی و فراهم سازی بستر مناسب برای به دست آوردن بازمانده های موجود و احیا انواع فرم های اجرایی موسیقی نواحی ایران را ازاهداف این جشنواره دانست.
وی گفت: این دوره از جشنواره شامل دو بخش راویان اصالت(رقابتی) و اجرای پیشکسوتان (غیر رقابتی) خواهد بود.

باغ تاریخی فتح آباد میزبان نوازندگان موسیقی نواحی

درادامه این مراسم علی مراد خوانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: این جشنواره ها بایستی فراگیر شود زیرا اتفاقات خوبی در حوزه موسیقی نواحی شاهد هستیم.
وی افزود: حوزه موسیقی نواحی بسیار گسترده است و امیدواریم شاهد حضور این هنرمندان از مناطق در جشنواره های بعدی باشیم.
مراد خوانی خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از هنرمندان این جشنواره به جشنواره های خارجی اعزام خواهند شد.
وی موسیقی نواحی را سند هویتی ما دانست و افزود: استعداد در موسیقی نواحی ما زیاد است.
قرائت بیانیه هیئت داوران ، اهدای جوایز به برگزیدگان راویان اصالت، بخش پژوهشی و پیشکسوتان عرصه موسیقی نواحی پایان بخش برنامه اختتامیه بود.
مراسم اختتامیه دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به میزبانی کرمان با حضور مردم، مسئولین ، داوران و گروههای موسیقی در باغ فتح آباد کرمان برگزارشد.

باغ تاریخی فتح آباد میزبان نوازندگان موسیقی نواحی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.