مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: مرمت یک دوم دیوار غربی صحن بقعه شیخ صفی تمام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عبدالرحمان وهاب زاده، مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی با بیان اینکه پس از اتمام مرمت کاشی های معرق صحن اصلی، مرمت گنبد الله الله شروع خواهد شد، افزود: تغییرات جوی و سرمای شدید زمستان و نفوذ رطوبت به پشت کاشی‌ کاریها عامل اصلی آسیب به کاشی‌ها است.

وی گفت: در فصل گذشته نیز ما به مرمت بخش داخلی گنبد چینی خانه پرداختیم و صدمات ناشی از رطوبت در گچ بریها، طلاکاریها، تنگبری ها، نقاشی روی گچ  و تزئینات داخلی چینی خانه آسیب شناسی و تثبیت شد و در برخی موارد بازسازی انجام شده است.

به گفته وهاب زاده در چینی خانه بقعه شیخ صفی که سال پیش طراحی شده است، ظروف اهدایی به بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی و پادشاهان صفوی نگهداری می‌شود که متاسفانه در حال حاضر درصدی از گچبری، طلا کاری‌ها و کشته‌بری‌های چینی‌خانه آسیب جدی دیده است.

این استاد باستان شناسی با اشاره به اینکه عملیات مرمت نیازمند گروه‌های فنی و باتجربه متعددی است تا با توان بیشتری جلوی گسترش آسیبها گرفته شود، تصریح کرد: متاسفانه با وجود منابع مالی محدود، امکان استفاده از نیروهای بیشتر وجود ندارد با این حال مرمت صحن اصلی پیش از فصل پاییز به اتمام می‌رسد.

مدیر پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی با اشاره به عایق‌کاری پشت بام و مرمت آجرکاریها و کاشی‌کاریهای گنبد الله الله، از مرمت این گنبد از هفته آینده خبر داد و افزود: همزمان با مرمت گنبد الله الله به مرمت گنبد شاه اسماعیل نیز می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه کاشی‌هایی که تاکنون در مرمت گنبد شاه اسماعیل مورد استفاده قرار گرفته، کاشی اصفهان بوده است، اظهار کرد: کاشی‌های اصفهان در معرض آسیب سرمازدگی و یخ‌زدگی قرار می‌گیرد و در مقابل سرمای منفی 35 درجه اردبیل دوام نمی‌آورد، بدین ترتیب مرمت گنبد شاه اسماعیل نیازمند کاشی مقاوم‌تری است.

وهاب‌زاده از انعقاد قرارداد با کارگاه‌های کاشی‌سازی آستان قدس رضوی در مشهد مقدس خبر داد و افزود: قبلا کارشناسان کاشی‌کار آستان قدس رضوی از بقعه شیخ‌صفی بازدید کرده‌اند که قرار شد عملیات اجرایی مرمت گنبد شاه اسماعیل پس از ماه رمضان شروع شود. 

وی تنها راه کنترل و رفع آسیب‌های این مجموعه جهانی و ایجاد پایداری لازم در آن را استمرار فعالیت‌های مرمتی در سایه توجه مسؤولان و اختصاص اعتبار لازم دانست.

 

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.