توضیحات پلیس راهور ناجا درباره ابطال بند ٢ بخشنامه بازرسی عوامل راهور از خودرو‌های بدون تخلف را در این خبر مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور ناجا اعلام کرد: در مورد رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در ۳۰ خرداد امسال مبنی بر ابطال بند ۲ بخشنامه بازرسی پلیس راهور ناجا با موضوع رعایت حقوق شهروندی به استحضار می‌رساند:


۱- صرفاَ بند ۲ بخشنامه فوق مدنظر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بوده است. در حالی که در برخی خبر‌ها به ابطال کل بخشنامه اشاره شده بود!


۲- در بخشنامه مذکور با محوریت رعایت حقوق شهروندی به ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اشاره و توصیه و تأکید شد که توقف خودرو‌ها توسط افسران و درجه داران مجاز فقط در زمان ارتکاب تخلفات از سوی راننده اجرایی گردد و رانندگانی که مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت می‌کنند برای همه، بالاخص برای پلیس، محترم بوده و هیچ نوع توقفی از جانب پلیس برای آنان اعمال نمی‌گردد. اگر نظر هیئت عمومی دیوان، توقف نکردن خودرو‌هایی است که بدون تخلف ادامه مسیر می‌دهند و به طور مثال، مدارک لازم را به همراه ندارند . باید اعلام کنیم که پلیس راهور با دیوان هم عقیده بوده و در مقدمه و بند ۱ و ۳ بخشنامه مذکور نیز به این موضوع تاکید نموده است.


۳- آنچه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به آن پرداخته است صرفا بند ۲ بخشنامه بازرسی راهور است که در آن به موضوعات و مصادیقی مثل ظن در سن راننده اشاره شده است. بنابر این اگر فرد صغیری در حال رانندگی لیکن بدون تخلف با موتورسیکلت یا هر نوع وسیله نقلیه دیگری بوده باشد به استناد این رأی دیوان، پلیس نباید نسبت به متوقف کردن آن وسیله نقلیه اقدام نماید! در حالیکه نمونه‌های متعددی از رانندگان بدون گواهینامه توسظ عوامل پلیس متوقف و اعمال قانون می‌ شوند.


با ابطال بند ٢ بخشنامه بازرسی عوامل راهور، مواردی، چون کنترل همراه داشتن زنجیر چرخ در مبادی و محور‌های کوهستانی و برفگیر توسط پلیس راهور از حوزه عملکردی و اختیار پلیس راهور خارج خواهد شد!


بنابراین رأی هئیت عمومی دیوان برای پلیس قابل اجرا بوده و بخشنامه مذکور هم اکنون در حال اجراست و فقط بند ٢ آن متوقف شده است.
انتهای پیام/ع

جزییاتی از بند ۲ بخشنامه بازرسی عوامل راهور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۲۵ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
باسلام واحترم
خواهشمند ام درمورد دادن مجوز نصب سانروف بر روی پژو 206 از پلیس راه بر پیگیری کند که چرا مجوز نمی دن متقاضی زیاد داره برای نصب باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۷
چرا کسی پیگیری نمیکنه؟!