ششمین صعود تیم کوهنوردی شهر نوش آباد به قله چهار هزار و 150متری سنبران در استان لرستان انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اصفهان ، سرپرست تیم کوهنوردی نوش آباد، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت :این تیم پرچم مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش آباد را با صعود به قله سنبران رشته کوههای اشترانکوه شهرستان ازنا در استان لرستان بر فراز این قله برافراشت.

مصطفی قدیری نوش‌آبادی با اشاره به حضور  21  نفر از آقایان و سه  نفر از بانوان در این صعود دو روزه افزود: اشترانکوه یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است که از غرب به شهرستان درود از شمال به شهرستان ازنا و از شرق و جنوب به شهرستان الیگودرز محدود می‌شود و سِن بُران، بلندترین قله این رشته‌کوه است.

به گفته وی، هدف از این صعود معرفی آثار تاریخی شهرهای نوش آباد در استان اصفهان و ازنا در استان لرستان است که به عنوان برگ هایی از تاریخ و تمدن در دو نقطه از این ملک پهناور قرار گرفته‌است.

مصطفی قدیری افزود: شهر نوش آباد  که در شمال استان اصفهان قرار گرفته است، صاحب یکصد اثر تاریخی و فرهنگی است و  مجموعه باستانی شهر زیر زمینی  نوش آباد، به عنوان بزرگترین معماری دستکن جهان در سال 1383 در این شهر شناسایی شد ومراحل ثبت در فهرست میراث جهانی را طی می کند.

سرپرست تیم کوهنوردی نوش آباد در پایان اظهارداشت: اشتران کوه در سال ۱۳۴۰ از لحاظ گونه‌های جانوری و گیاهی جزء مناطق حفاظت شده قرار گرفته و در سال ۱۳۴۸  به عنوان محیط زیست جهانی شناخته شد که علاوه بر دریاچه گهر، تونل برفی کمندان، پریزکوه، چشمه وقت ساعت و دره اسپر را نیز شامل می‌شود.

 

انتهای پیام/ف

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار