جرایم خاص و خشن در استان خراسان رضوی بیشتر از ۶۰ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۶۰ درصدی جرایم خاص و خشن در خراسان رضویبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، حجت الاسلام و المسلمین مظفری در نشست خبری هفته قوه قضاییه افزود: پارسال یک میلیون و 164 هزار 438 فقره پرونده در دادگستری استان ورودی داشتیم و همچنین در شورای حل اختلاف نیز 264 هزار 294 مورد ورودی پرونده داشته ایم که نزدیک به یک میلیون و500 پرونده می‌رسد.
وی تصریح کرد: پارسال ۲ هزار و ۷۳۰ هکتار اراضی ملی به ارزش ۲۵ هزار میلیارد تومان به بیت المال برگشت داده شده است.
وی با بیان اینکه در استان رشد پرونده های ورودی به دستگاه قضایی کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: با تشکیل کمیته های سعی شده پرونده ها بصورت مدیریتی و اداری حل شود و از ورود پرونده ها به دادگستری و افزایش پرونده در دستگاه های قضایی خودداری شود.
رییس کل دادگستری خراسان رضوی اظهار کرد:یک دهم پرونده های کل کشور در این استان رسیدگی شده است و این در حالی اتفاق افتاده است که ما از نظر منابع انسانی و فیزیکی به اندازه یک دهم کشور امکانات نداریم.
حجت الاسلام و المسلمین مظفری گفت: حدود ۲۰۰ شعبه به مجموعه دادگستری اضافه شده و ۲۰۰ قاضی جذب شده که به روند رسیدگی پرونده ها و کاهش و مختومه شدن پرونده ها کمک بسیاری می کند.

وی با اشاره به اینکه در جرایم خاص و خشن استان بالای ۶۰ درصد کاهش داشته ایم، ادامه داد: در جرایم خاصی مانند آدم ربایی، قتل، نزاع های دسته جمعی و تجاوز به عنف امسال نیز بطور جدی برخورد با جرایم خاص را در دستور کار داریم.
وی با بیان اینکه دستگاه قضایی در انتخابات در سه موضوع فعالیت داشت ادامه داد: شورای پیشگیری قضایی از موثرترین نهادها در انتخابات بود که در صورت تخلف وقوع آن را گزارش می داد.
و ی افزود:امسال در انتخابات با دو مورد اشکال روبرو شدیم که به عنوان هیات نظارت آنها را جمع بندی کردیم و به هیات شورای نگهبان گزارش دادیم که یکی از تخلفات تعداد قابل توجهی از شعب راس ساعت ۸ شروع نشد و بعضی از شعب با تاخیر چند ساعت شروع شد و تخلف دیگر نیز نبودن تعرفه در بعضی از شعب اخذ رای بود که هنوز به نتیجه نرسیدیم که با سو نیت انجام شده یا خیر که باعث سلب حق شهروندی تعدادی از همشهری ها و هم استانی هایمان شده است.
رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: در ۹۹ درصد جرایم خاص با پیشدستی دادسرای های عمومی و انقلاب دادگستری کشف و شناسایی شده است و برای بسیاری از جرایم خاص شاکی خصوصی مراجعه نکرده و دستگاه قضایی خودش به ورود پیدا کرده و حداقل زمان قانونی به آن رسیدگی کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین مظفری افزود: سال گذشته سه هزار پرونده قطعی لازم الاجرا داشتیم که که مجدد در کمیته ماده ۴۷۷ رسیدگی فوق العاده و مجدد انجام شده که ۷۰ درصد این پرونده ها به رسیدگی مجدد شد که با دو سوم این پرونده ها برای رسیدگی مجدد دوباره موافقت شد.
وی با بیان اینکه هدف قوه قضاییه کاهش جمعیت کیفری در استان است، گفت: سال ۹۳ در استان ۲۲ هزار پرونده کیفری داشتیم که هم اکنون به ۱۹ هزار پرونده کیفری رسیدگی شده که ۴ هزار نفر کاهش پرونده کیفری داشته ایم.
وی به ایجاد دادگاه های خانواده خاص اشاره کرد و افزود:از اقدامات خوبی که در دادگستری صورت گرفته ایجاد دادگاه های خاص است که مسایل و امور مربوط به خانواده با قانون جدید حمایت از خانواده اجرا می شود که کنار یک قاضی مرد یک قاضی مشاور زن هم حضور دارد که دارای سابقه پنج ساله قضایی هست که موضوعات و مسایل مربوط به بانوان رسیدگی می کند.
وی گفت: مجموعه حفاظت اطلاعات، نظارت ارزشیابی قوه قضاییه و هیئت نظارتی استانی سه هیئتی هستند که به عملکرد قوه قضاییه از درون نظارتی و به هرگونه انحراف رسیدگی می کنند.
رئیس دادگستری خراسان‌رضوی اظهار کرد: ‌امسال 25 هزار پرونده از پرونده‌های رسوبی پارسال را مختومه کردیم درحالی که به اندازه 25 هزار پرونده نیرو جذب نداشته ایم که با تلاش و همت نیروهای دستگاه قضا این مهم محقق شده است.
حجت الاسلام و المسلمین مظفری افزود: بسیاری از پرونده‌های مُسن تعیین تکلیف شده اند و هرچه پرونده از سال 94 بوده رسیدگی شده و تعداد معدودی باقی مانده است.
وی همچنین به طرح اصلاح مواد مخدر اشاره کرد و ادامه داد: این طرح به مصلحت نظام نیست و اگر این طرح با این شدت و حدت اگر به تصویب برسد به افزایش مواد مخدر منجر می شود و خطراتی را برای جامعه خواهد داشت.

انتهای پیام// ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.