کی روش بالاتر از مربیان عنوان دار جهان/ پرتغالیِ محبوب، رکوردها را در هم شکست

سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران با ارائه عملکردی درخشان به لحاظ آمار توانسته درصدر سرمربیان شاخص فوتبال آسیا قرار گیرد.

 به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ،ششمین سالگرد حضور کارلوس کی‌روش در ایران با اتفاقی خجسته برای فوتبال کشورمان همراه بود و برای نخستین بار تیم ملی ایران موفق شد طعم شیرین 2 صعود متوالی به جام جهانی را با هدایت این مربی تجربه کند.

جالب اینجاست شاگردان کی روش بدون دریافت حتی یک گل خورده و با کسب 20 امتیاز در فاصله 2 هفته مانده تا اتمام رقابت های مقدماتی جام جهانی صدرنشینی خود را در گروه اول قاره آسیا هم تثبیت کردند تا بیش از پیش تاثیر پیرمرد پرتغالی در فوتبال ملی کشورمان حس شود.

کارلوس کی روش در دوران حضورش در فوتبال ایران به رکوردهایی دست یافته که با توجه به امکانات ضعیف سخت افزاری این فوتبال در مقایسه با مدعیان آسیایی، شاید هیچکس تصور نمی کرد که چنین اتفاقی رخ بدهد. از طرفی اگر بخواهیم عملکرد وی را با سرمربیان مطرح سایر تیم های آسیایی مقایسه کنیم، به نکات جالب توجهی می رسیم.

 

 کی روش بالاتر از مربیان عنوان دار جهان/ پرتغالی محبوب رکوردها را در هم شکست

سرمربی اسبق تیم های ملی پرتغال و آفریقای جنوبی 4 آوریل 2011(15 فروردین 1390) رسما هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت. 74 بازی، 46 برد، 20 مساوی، 8 باخت، 147 گل زده و 41 گل خورده آمار کی روش در فوتبال ماست. آمار 74 بازی سبب شده تا وی به عنوان باثبات ترین سرمربی خارجی و دومین مربی تاریخ تیم ملی پس از مرحوم حسین صدقیانی ( وی به مدت 10 سال از سال 1941 تا 1951 هدایت تیم را تنها در 5 بازی بر عهده داشت) لقب گیرد.

همچنین تیم ملی در 62/16 درصد دیدارهای خود با هدایت این مربی به پیروزی رسیده که این موضوع هم جزء رکوردهای کی روش محسوب می شود.

تیم ملی ایران فقط ٨ بار در دوران سرمربی گری کی روش شکست خورده که این تعداد شکست در 74 مسابقه بی‌نظیر است.

یوزپلنگ های آسیا از 21 آبان 94 که در جریان برتری ٣ بر یک مقابل ترکمنستان، دروازه خود را مقابل رقیبان آسیایی در بازی های رسمی باز شده دیدند، تاکنون از حریفان این قاره گلی دریافت نکرده اند. این آمار تا روز دیدار ایران و کره جنوبی به 663 روز و بیش از 1018 دقیقه در طول بازی ها می رسد. همچنین تا آن زمان رکورد شکست ناپذیری تیم کشورمان در بازی های رسمی برابر آسیایی ها به 1730 روز خواهد رسید و اگر شاگردان کی روش در دیدار مقابل کره و سوریه هم بازنده از زمین بیرون نیایند، این رکورد از مرز 2 هزار روز می گذرد.

با توجه به برتری تیم ملی مقابل ازبکستان و قطعی شدن صعودمان به جام جهانی به احتمال فراوان ایران در رنکینگ فیفا بین 25 تیم ابتدایی قرار می گیرد که این امر در 12 سال اخیر بی سابقه بوده است.

چهار پیروزی متوالی مقابل کره‌جنوبی رکوردی است که به غیراز کی‌روش هیچ مربی در سمت سرمربی تیم‌ملی ایران نتوانسته به آن دست پیدا کند.

کارلوس کی‌روش در مقدماتی جام‌جهانی ٢٠١٨، ٣ مربی بزرگ فوتبال آسیا (اشتیلیکه مارچلو لیپی و خورخه فوساتی) را شکست داده است.

تیم ملی ایران تنها تیم حاضر در مقدماتی جام‌جهانی ٢٠١٨ روسیه است که تاکنون حتی یک گل هم دریافت نکرده است.

 

همچنین این مربی موزامبیکی الاصل تنها مربی تاریخ فوتبال ایران است که موفق شده در مراحل مقدماتی جام جهانی 3 بار با نتیجه 6 بر 0 مقابل حریفان به پیروزی برسد. (2 پیروزی 6 بر 0 در مقابل گوام و یک پیروزی 6 بر 0 در مقابل بحرین)

با این کارنامه و عملکرد باید کی روش را برترین سرمربی تیم های ملی فوتبال آسیا بدانیم. هرچند اولی اشتیلیکه (سرمربی سابق کره جنوبی)، خوزه دنیل کارنیو( سرمربی اسبق تیم ملی قطر) وحید هلیل هودزیچ (سرمربی ژاپن) و برت فن مارویک(سرمربی عربستان سعودی) از لحاظ درصد پیروزی عملکرد بهتری نسبت به دستیار سابق الکس فرگوسن دارند اما با توجه به اینکه این چهار نفر در مجموع تنها 25 بازی بیشتر از کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران، هدایت تیمهایشان را برعهده داشته اند بازهم نمی توان آمار آن ها را با پرتغالی محبوب مقایسه کرد.

حال نگاهی به عملکرد سرمربیان خارجی تیم های آسیایی حاضر در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا می اندازیم.

اولی اشتیلیکه(کره جنوبی)

هافبک اسبق تیم های مونشن گلادباخ و رئال مادرید اسپانیا که سابقه هدایت تیم های ملی پایه آلمان، تیم ملی ساحل عاج، سیون سوئیس، العربی و السیلیه قطر را در کارنامه دارد از 9 سپتامبر 2014 روی نیمکت سرمربی گری کره جنوبی نشست و پس از شکست مقابل قطر در هفته هشتم مقدماتی جام جهانی در آسیا، حکم اخراج خود را از مسئولان فدراسیون فوتبال کره دریافت کرد.

 کی روش بالاتر از مربیان عنوان دار جهان/ پرتغالی محبوب رکوردها را در هم شکست

37 بازی، 25 برد، 5 مساوی، هفت شکست و میانگین 67/57 درصد پیروزی، حاصل عملکرد اشتیلیکه در جمع ببرهای آسیاست. وی همچنین موفق شد کره ای ها را به نایب قهرمانی جام ملتهای آسیا در سال 2015 و قهرمانی رقابت های آسیای شرقی برساند. این مربی آلمانی در زمان سرمربی گری در کره جنوبی 2 بار مقابل تیم ملی کشورمان با نتیجه یک بر صفر شکست خورد.

خوزه دنیل کارنیو و خورخه فوساتی(قطر)

تیم ملی قطر با وجود استفاده از 2 سرمربی مطرح اروگوئه ای در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی و در حالیکه هنوز 2 هفته تا اتمام دیدارهای این مرحله زمان باقی مانده است، تمام امیدهایش را برای رسیدن به روسیه 2018 از دست داده تا به عنوان تنها تیم تاریخ لقب بگیرد که فقط به دلیل استفاده از امتیاز میزبانی می تواند در این رقابت ها به میدان رود.

خوزه دنیل کارنیو سرمربی 54 ساله اروگوئه ای که از اول ژوئن 2015 تا 22 سپتامبر 2016 هدایت عنابی ها را در دست داشت، در این تیم آمار 17 بازی، 11 برد، 6 باخت و 64/71 درصد پیروزی را ثبت کرد. تیم تحت هدایت وی در هفته نخست مرحله نهایی مقدماتی در تهران با 2 گل از ملی پوشان کشورمان شکست خورد.

 کی روش بالاتر از مربیان عنوان دار جهان/ پرتغالی محبوب رکوردها را در هم شکست

خورخه دنیل فوساتی دیگر مربی اروگوئه ای است که در مرحله مقدماتی جام جهانی روی نیمکت قطری ها نشست. سرمربی سابق تیم های پنارول، السد و الریان، اینترناسیونال برزیل، الشباب عربستان، العین امارات و تیم ملی اروگوئه از 25 سپتامبر 2016 عهده دار سرمربی گری قطر شد و 14 ژوئن 2017، پس از پیروزی مقابل کره جنوبی از این تیم اخراج شد. 8 بازی، 3 برد، یک مساوی، 4 باخت و میانگین 37/5 درصد پیروزی حاصل عملکرد فوساتی در جمع عنابی هاست. قطری ها در دیدار برگشت خود مقابل ایران با هدایت این مربی هم راه به جایی نبردند و در پایان با تک گل مهدی طارمی مغلوب شاگردان کی روش شدند.

مارچلو لیپی(چین)

سرشناس ترین سرمربی حال حاضر فوتبال آسیا که هدایت تیم های مطرحی چون ناپولی، یوونتوس، اینترمیلان، تیم ملی ایتالیا و گوانگ ژو چین را در کارنامه داشته و از پنج قهرمانی سری A، یک قهرمانی جام حذفی ایتالیا، چهار سوپرکاپ ایتالیا، یک قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، یک سوپرکاپ اروپا، یک قهرمانی جام بین قاره ای، سه قهرمانی سوپرلیگ چین، یک قهرمانی جام حذفی چین، یک قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا و از همه مهم تر یک قهرمانی جام جهانی می توان به عنوان افتخارات دوران سرمربی گری اش نام برد، از 22 اکتبر 2016 به عنوان سرمربی تیم ملی چین شد.

 

وی تاکنون در هفت بازی آمار 2 برد، 3 مساوی، 2 باخت و میانگین 28/57 درصد پیروزی را با تیم چین ثبت کرده است. جالب اینجاست لیپی هم در برابر قدرت تیم ایران ره به جایی نبرد و در بازی با تیم کشورمان یک بر صفر شکست خورد. چینی ها با هدایت این سرمربی مطرح ایتالیایی هم در کسب جواز حضور در جام جهانی ناکام ماندند.

وحید هلیل هودزیچ(ژاپن)

سرمربی 64 ساله بوسنیایی سابق تیم های راجا کازابلانکا مغرب، لیل، رن و پاری سن ژرمن فرانسه، ترابوزان اسپور ترکیه، الاتحاد عربستان، دینامو زاگرب کرواسی و تیم های ملی ساحل عاج و الجزایر، مارس 2015 به عنوان سرمربی تیم ملی ژاپن انتخاب شد.

 کی روش بالاتر از مربیان عنوان دار جهان/ پرتغالی محبوب رکوردها را در هم شکست

وی تاکنون در 27 بازی، آمار 17 برد، 7 مساوی، 3 باخت و میانگین 62/96 درصد پیروزی را برای سامورایی ها ثبت کرده و ژاپن را در پایان هفته هشتم مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی با 17 امتیاز در صدر جدول گروه دوم این رقابت ها قرار داده است. تیم هلیل هودزیچ پاییز 94 در دیداری دوستانه مقابل ایران به میدان رفت و با تساوی یک بر یک متوقف شد.

برت فن مارویک(عربستان)

 

کی روش بالاتر از مربیان عنوان دار جهان/ پرتغالی محبوب رکوردها را در هم شکست 

سرمربی سابق تیم های فاینورد، بروسیا دورتموند، هامبورگ و تیم ملی هلند که مقام نایب قهرمانی جام جهانی 2010 همراه با لاله های نارنجی را در کارنامه دارد، از 20 آگوست 2015 هدایت سعودی ها را در دست گرفت. وی تاکنون آمار 18 بازی، 12 برد، 4 مساوی، 2 باخت و میانگین 66/67 درصد پیروزی را با این تیم به دست آورده است.

عربستان با هدایت فن مارویک در حال حاضر رتبه دوم جدول گروه دوم مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی را در اختیار دارد.

آنجه پوستکوگلو(استرالیا)

این مربی یونانی تبار از 23 اکتبر 2013 به عنوان سرمربی کانگوروها فعایت می کند. وی در 42 بازی، 19 برد، 9 مساوی، 14 باخت و میانگین 45/24 پیروزی را به دست آورده و با استرالیا به قهرمانی جام ملتهای 2015 رسید.

کی روش بالاتر از مربیان عنوان دار جهان/ پرتغالی محبوب رکوردها را در هم شکست 

استرالیا در حال حاضر در جایگاه سوم گروه خود در رقابت های مقدماتی جام جهانی جای گرفته و برای کسب جواز حضور در جام جهانی، رقابت سختی با ژاپن و عربستان دارد.

 کی روش بالاتر از مربیان عنوان دار جهان/ پرتغالی محبوب رکوردها را در هم شکست

ادگاردو بائوزا، سرمربی سابق تیم ملی آرژانتین و میلووان رایواچ، سرمربی صربستانی سابق تیم های غنا، الجزایر و قطر هم از دیگر چهره های شاخصی هستند که به تازگی هدایت تیم های امارات و تایلند را برعهده گرفته اند. البته این 2 تیم تمام امید خود را برای صعود به جام جهانی از دست داده اند و بائوزا و رایواچ با قبول سرمربی گری امارات و تایلند، بیشتر درصدد تشکیل تیمی قدرتمند برای جام ملتهای 2019 آسیا هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۷ تير ۱۳۹۶
اقای خوشتیپ
Iran (Islamic Republic of)
استقلالی
۱۷:۰۲ ۰۶ تير ۱۳۹۶
زنده باد کی روش او بهترین سرمربی تاریخ قاره آسیا است .
کی روش تیم ملی ایران را از قعر به صدر رساند .
همه ایرانی ها به کی روش افتخار می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
استقلالی
۱۷:۰۱ ۰۶ تير ۱۳۹۶
زنده باد کی روش او بهترین سرمربی تاریخ قاره آسیا است .
کی روش تیم ملی ایران را از قعر به صدر رساند .
همه ایرانی ها به کی روش افتخار می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۵:۱۶ ۰۶ تير ۱۳۹۶
امیدوارم تاکید میکنم امیدوارم فدراسیون و وزارت ورزش کیروش رو نگه دارن به هر قیمتی .
من هیچ دروه ای تیم ملی رو اینقدر با ثبات و با تاکتیک و بی حاشیه ندیدم.
هیچ بازیکنی احساس برتری نداره کیروش اخلاق حرفه ای رو با کنار گذاشتن بازیکنان خود بزرگ بین به بازیکنان تیم ملی باد داد.
واقعا از این تیم ملی احساس غرور میکنم و لذت میبرم از قدرت تیم ملی کشورم .
الان ما تو آسیا داریم آقایی میکنیم.
خدارو شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۶ تير ۱۳۹۶
خداوکیلی هرچقدرپول بدی همونقدر میخوری،الانم کیروش ارزششوداشت پول زیادبگیره،،، فقط فدراسیون نبایدبزاره کیروش بره وتمدیدکنه، کیروش انصافا غرور فوتبالی ایران رو احیاء کرده، کیروش فوتبال ملی وپایه ای وطنمون رو تاسالها بیمه کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۶ تير ۱۳۹۶
من فک کنم تازه مربیان فهمیدن که کی روش مربی بزرگی هست و همه باید به ایشون احترام بزارند. مربی گری فقط دوندن نیست بلکه استراتژی و برنامه داشتن هست. 6 سال ایشون رو با این همه هجمه نگه داشتیم و نتیجشو دیدیم. حالا باید درک کرد چرا اروپا پیشرفت داره. شما نگاه کنین مربیان برنامه بلند مدت دارند و موفق هم هستند. انشالله تو جام جهانی هم موفق بشیم و بریم مرحله بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۶ تير ۱۳۹۶
دمشون گرم
Iran (Islamic Republic of)
masood
۰۷:۲۱ ۰۶ تير ۱۳۹۶
ما اگه بیام جز ۲۵ تیم اول در 12 سال اخیر بی سابقه نیست، ما سابقه رده ۱۸ در رنکینگ فیفا رو داریم زمان مربی گری برانکو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۶ تير ۱۳۹۶
ملت فوتبال دوست ایران قدرزحمات آقای کی روش رامی دانند ونهایت استفاده را از او خواهند برد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۰۶ تير ۱۳۹۶
زندبادکیروش بزرگ تمدیدکنیدتاجام جهانی بعدی به نفع دوطرف که افتخارات زیادوخوبی بدست بیارن تبریک ب هم وطنان عزیزوبزرگ ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۰۵ تير ۱۳۹۶
عشقه
آخرین اخبار