حدود 360 مجوز احداث نیروگاه خورشیدی خانگی و 5 مجوز نیروگاه‌های بزرگ در حد 50 تا 100 کیلوات در استان صادر شده است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ پوزشی،مجری طرح بند (ه) و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، شب گذشته در حاشیه مراسم افتتاح دو نیروگاه خورشیدی 5 کیلو وات خانگی بامشارکت بسیج سازندگی استان گفت: از ابتدای آبان ماه سال گذشته که کار احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان به صورت جدی آغاز شده ،حدود 360 مجوز احداث نیروگاه خورشیدی خانگی و 5 مجوز نیروگاه‌های بزرگ در حد 50 تا 100 کیلوات در استان صادر شده است.

وی افزود:در دوماه گذشته نیز 12 مورد از این نیروگاه‌های خانگی و یک نیروگاه 100 کیلوواتی در قاین نیز به بهره‌برداری رسیده است که محاسبه، قرائت کنتور و انرژی تولید شده سنجیده شده و در مرحله دریافت بها انرژی مشترکان است.

مجری طرح بند (ه) و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: در این زمینه شرکت‌های توزیع در قبال مشترکانی که به نوعی کنتور برق دارند توافق‌نامه بین شرکت توزیع و شرکت ثانا که متولی این کار است بسته شد و شرکت توزیع برق در زمینه ایجاد این نیروگاه‌های خورشیدی در خدمت مشترکان است.

پوزشی افزود: متقاضیان در صورت تمایل و درخواست کارشناسان شرکت توزیع با بازدید از محل مورد نظر خانگی یا صنعتی با بررسی‌های لازم در راستای استحکام بنا و طریقه نورگیری خورشید بررسی‌های لازم صورت می‌پذیرد و مجوزهای لازم صادر می‌شود و بر اساس این مجوز متقاضیان می‌تواند وارد قرارداد با پیمانکار شوند.

وی گفت: این مجوزها محدود به سقف اشتراک متقاضیان می‌باشد به گونه‌ای که اگر قراردادشان و نوع کنتور آنها در حد 25 آمپر تک فاز است می‌توانند در حد 5 کیلوات برق در زمینه خانگی تولید برق داشته باشند.

مجری طرح بند (ه) و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی افزود : احداث و راه‌اندازی این نیروگاه‌های خورشیدی برای مشترکان خانگی در حدود 27 میلیون تومان هزینه در بردارد که با توجه به تعداد ساعت خورشیدی که در سال در کشور است که میانگین کشوری آن 1800 ساعت و در استان ما بیشتر از این است.

پوزشی گفت: یک نیروگاه 5 کیلواتی در سال با توجه به 1800 ساعت آفتابی تقریبا حدود 8 میلیون درآمد آنها از این طریق خواهد بود که می‌توان گفت در مدت 3 یا 4 سال هزینه‌ای که متقاضیان کرده‌اند را پوشش می‌دهد.

وی افزود: در این زمینه قراردی که شرکت توزیع برق در اعضای دریافت تولید برق با متقاضیان می‌بندد 20 ساله است و در 4 سال نخست کارکرد نیروگاه هزینه خود را بر می‌گردادند و بعد از آن نیز می‌توانند از درآمد فروش برق تولیدی استفاده کنند.
 
پرداخت تسهیلات دولتی به متقاضیان نیروگاه خورشیدی خانگی

قاسمی،فرمانده سپاه انصارالرضا(ع)استان نیز در مراسم افتتاح 2 نیروگاه خورشیدی خانگی در خراسان جنوبی
گفت:نیروگاه های خورشیدی پنج کیلو واتی خانگی در راستای ترویج سیاست های اقتصاد مقاومتی امروز به همت جوانان بسیجی و شرکت برق استان افتتاح شد.

وی با بیان اینکه، این دو نیروگاه خورشیدی به همت شرکت برق استان و جوانان بسیجی افتتاح شده است،افزود: تمام خانوارهای شهری و روستایی می توانند داوطلب شده و از تسهیلات بسیج سازندگی و دولت برای دریافت وام استفاده کنند و به تولید انرژی و صرفه جویی در تولید برق کمک کنند.


قاسمی گفت:سپاه و بسیج سازندگی استان به کسانی که قصد راه اندازی این نیروگاه ها را دارند کمک کرده و تسهیلات پرداخت می کنند.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار