پژوهشگران موفق شدند پیچیدگی‌های یکی از قدیمی‌ترین پروتزهای کشف شده در جهان را مشاهده کرده و مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سی‌‎ان‌ان، کشف یک انگشت شست پای چوبی متعلق به فرزند یک راهب که وی را قادر به راه رفتن می‌کرده است و بررسی آن نشان داداین پروتز چوبی از آنچه پژوهشگران پیشتر تصور می‌کرده اند، پیچیده‌تر است. بر اساس گفته‌ها این انگشت چوبی، یکی از قدیمی‌ترین پروتزهای کشف شده در جهان است.

یک محقق از دانشگاه بازل در این‌باره گفت: "این شست مصنوعی، با استفاده از یک روش پیچیده برای نزدیک نگه‌داشتن قطعات مختلف‌ خود، به حفظ تعادل این شخص کمک می‌کرده و خود تاحدی آزادی عمل نیز داشته است."

کشف پیچیدگی‌های جدید از یکی از قدیمی‌ترین پروتزهای کشف شده در جهان+تصویر

گروهی از پژوهشگران و مصر‌شناسان از دانشگاه بازل، دانشگاه زوریخ و موزه مصر قاهره برای بررسی دقیق‌تر این انگشت مصنوعی، از آخرین فناوری روز، شامل عکس‌برداری با اشعه ایکس، پرتونگاری مقطعی و ریزبینی (مایکروسکاپی) استفاده کرده اند. این انگشت مصنوعی از زمان کشف آن در سال 1997 در موزه قاهره نگهداری شده است.

این انگشت که به شدت به انگشت انسان شباهت دارد، به دست یک هنرمند چیره‌دست در اوایل عصر آهن – نزدیک به 3000 سال پیش -- ساخته شده است که زیبایی و در عین حال کارایی آن را مد نظر قرار داده است. طراحی این انگشت مصنوعی به گونه‌ای است که بتوان آن را با صندل – که در آن هنگام پوشش محبوبی برای پا به شمار می‌رفته است – استفاده کرد. هنگامی که جسد این زن کشف شد، این انگشت مصنوعی همچنان به پای وی بود.

کشف پیچیدگی‌های جدید از یکی از قدیمی‌ترین پروتزهای کشف شده در جهان+تصویر

این انگشت از نوعی چوب سخت ساخته شده است و توسط بندی که بسیار مقاوم و محکم است به دیگر انگشتان پا وصل می‌شده است. پژوهشگران اعلام کرده اند این بند از الیاف گیاهی ساخته شده است. محققان همچنان درباره این‌که در ساخت این پروتز از چه ابزاری استفاده شده و چگونه این انگشت 2 بار مورد تعمیر قرار گرفته است همچنان در حال پژوهش هستند.

کشف پیچیدگی‌های جدید از یکی از قدیمی‌ترین پروتزهای کشف شده در جهان+تصویر

محقق ارشد این پروژه گفت: "تاکنون وسیله‌ای به این قدمت را مشاهده نکرده‌ایم که چنین سطحی از پیچیدگی را داشته باشد."

این جسد در مقبره "شیخ عبدالقرنه" در مصر کشف شده است. این مقبره در قرن 15 پیش از میلاد برای دفن اجساد مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار