منصور تامسون، طراح هنرهای سنتی در خصوص جای خالی رشتههایی، چون زریبافی در دانشکدهها به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: این رشتهها بر حسب تذکرهای مکرر اساتید، جایی در دانشگاه میراث فرهنگی هم ندارند.
وی افزود: سالها پیش به همراه محمود فرشچیان اقدام به طرح پیشنهاد تدریس رشتهای با عنوان هنرهای اسلامی در دانشگاه میراث فرهنگی کردیم البته امروزه گرچه این رشته به دانشگاه راه یافته، اما آن چیزی نیست که مورد توجه ما بود و فقط با تغییر اسم رشته صنایع دستی ایجاد شده است.
این طراح هنرهای سنتی، اظهار داشت: هماکنون افرادی که برای تحصیل وارد رشته هنرهای اسلامی میشوند آشنایی چندانی با هنر ندارند و به گفته خودشان فقط به خاطر مزین شدن نام این رشته به عبارت «اسلامی»، در رشته هنرهای اسلامی تحصیل میکنند.
تامسون ادامه داد: هنرهای سنتی زمانی تعریف پیدا میکنند که مردم آنها را بشناسند، بخواهند و خریداری کنند.
وی ناآشنایی مردم با هنرهای سنتی را از دلایل شرایط نه چندان مناسب حاکم بر فضای هنرهای سنتی دانست و تصریح کرد: پیش از این سازمان میراث فرهنگی تعدادی کارگاه برای هنرهای سنتی داشت، اما امروزه درب اکثر این کارگاهها بسته شده و هنرمندان نیز انگیزه چندانی برای فعالیت هنری ندارند.
این طراح هنرهای سنتی، طراحی را زیربنای همه رشتههای هنری دانست و افزود: اگرچه روزی هر کدام از رشتههای هنری طراح متخصص خود را داشتند، اما امروزه طراح کم داریم.
تامسون تصریح کرد: هماکنون به نظر میرسد که طراحان قدیمی بهتر کار میکنند و من فکر میکنم که تحقیق و مطالعه بر روی طراحیهای قدیمی و ایده گرفتن از آنها، کمک شایانی به ما خواهد کرد.
وی با طرح این مبحث که ما شناخت خوبی بر روی هنرهای سنتی نداریم، ادامه داد: ناآشنایی با اصول و قواعد طراحی از ایرادات وارده بر کار طراحان فعال در عرصه هنرهای سنتی به حساب میآید.
تامسون در قالب تقاضایی از فعالان هنرهای سنتی، گفت: تا اندازهای بر روی هنرهای سنتی کار کنید و آنها را بشناسید، زیرا مسائل بسیاری در هر رشته وجود دارد که نیازمند کارشناسی است.
این طراح هنرهای سنتی خاطرنشان کرد: فکر نمیکنم که مسئولان میراث فرهنگی آشنایی چندانی با صنایع دستی داشته باشند و به نظر میرسد که فقط مدیریت آن را بر عهده گرفتهاند.
انتهای پیام/