سطح و برد اکولوژیکی سایت احیاء گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظت شده ارژن - پریشان افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مرادی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به افزایش سطح و برد اکولوژیکی سایت احیاء گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظت شده ارژن - پریشان گفت: در حال حاضر گوزن زرد یک گونه در حال انقراض بوده و در لیست قرمز آی یو سی اِن است.


وی بیان کرد: آخرین زیستگاه طبیعی این گونه در ایران کرخه و دز در استان خوزستان است، که تعدادی از آن‌ها را برای تکثیر و پرورش به سایت‌های محصور منتقل کردند.

مرادی با بیان اینکه سایت میانکتل از سال ۷۳ با انتقال ۲۰ راس گوزن در مساحت ۱۰۰ هکتاری کار خود را آغاز کرده، افزود: در چند سال اول رشد جمعیت رضایت بخش بود و پس از چند سال جمعیت ثابت شده و روند کاهش شروع می‌شود.

وی تلفات بر اثر مارگزیدگی، حمله پلنگ، علت‌های ژنتیکی و کاهش ظرفیت برد اکولوژیکی و محدودیت منابع موجود در زیستگاه محصور را از دلایل کاهش جمعیت دانست و تصریح کرد: جلوگیری از ورود پلنگ به محدوده حفاظت شده، کاهش جمعیت محدود با انتقال تعدادی به سایت جدید در شهرستان ارسنجان و توسعه وسعت محدوده محصور از جمله اقدامات اصلاحی بوده، که در دستور کار قرار گرفته است.


سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: با وجود محدودیت‌های موجود بویژه منابع مالی با تلاشی که در چند سال اخیر انجام شده وسعت محدوده محصور از ۱۷۰ هکتار به ۴۰۰ هکتار افزایش یافت و بالاخره فضای توسعه یافته مورد بررسی و تائید کارشناسان حیات وحش این اداره کل قرار گرفت و با پیش بینی تمهیدات لازم نسبت به برچیدن بخشی از فنس قدیمی امکان استفاده از فضای توسعه یافته مهیا شده است و کار کارشناسی در خصوص رفتارشناسی حیوان نیز در دست بررسی است.

مرادی افزود: در راستای برنامه‌های اصلاحی در آینده ۳ راس گوزن زرد از استان‌های همجوار به این سایت منتقل می‌شود، که تاکنون ۳۹ گوزن زرد در این سایت وجود دارد.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار