در ماه مبارک رمضان امسال با استفاده از تجهیزاتی که در اختیار معاونت بهداشتی گذاشته شد تخلفات مواد غذایی قابل تشخیص بود.

 

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه علیرضا اجراییکارشناس مسئول بهداشت محیط مواد غذایی مرکز بهداشت استان کرمانشاه، در نشست خبری امروز (31 خردادماه) با بیان اینکه از سال گذشته تجهیزات مدرنی در اختیار معاونت‎‌های بهداشتی جهت تشخیص سریع تخلفات و تقلبات مواد غذایی قرار داده شد، گفت: خوشبختانه در ماه مبارک رمضان بازرسان بهداشت محیط استان از این تجهیزات در بازرسی‌های خود استفاده کردند.

وی افزود: یکی از تجهیزات بسیار کارآمد دستگاه TPM است که به راحتی روغنی که چند بار مصرف شده و دیگر قابلیت مصرف ندارد را تشخیص می‌دهد و استفاده از این دستگاه در بازرسی از قنادی‌ها در خصوص بحث روغن مورد استفاده در سرخ کردن زولبیا و بامیه بسیار کارآمد است.

اجرایی تصریح کرد: دستگاه دیگر سنجش بار میکروبی سطوح را برعهده دارد و اگر محیط کار و پخت و پز به خوبی گندزدایی و ضدعفونی و شست و شو نشده باشد، میزان آلودگی آن را مشخص می‌کند.

این کارشناس بهداشت محیط با بیان اینکه هریک از مواد غذایی در دمای مشخصی به طور کامل پخته می‌شوند، گفت: دستگاه تشخیصی دیگر در بازرسی‌ها دستگاهی است که میزان دمای هنگام پخت را نشان می‌دهد که کاربرد این دستگاه به طور ویژه در خصوص کباب کردن گوشت که باید مغز پخت شود حائز اهمیت است و دراین صورت بار مخاطرات میکروبی حاصل از مصرف گوشت کبابی به حداقل می‌رسد.

اجرایی شوری سنج را از جمله دیگر این تجهیزات عنوان کرد و افزود: این دستگاه در خصوص سنجش میزان نمک مورد استفاده در مواد غذایی، انواع آش‌ها و بویژه انواع نان مورد استفاده قرار میگیرد.

وی افزود: دستگاه سنجش PH محیط نیز یکی دیگر از این تجهیزات است، اگر PH مطلوب محیط تغییر کرد امکان رشد میکروب ها و افزایش روند فساد وجود داد و بنابراین باید PH محیط همواره در حد مطلوبی ثابت بماند و با این دستگاه به راحتی می‌توان میزان PH محیط را اندازه گرفت.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.