قرداد گازی در فاز ۱۱ پارس جنوبی در منطقه مشترک ایران وقطر با کمک شرکت‌های خارجی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ عضور کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت ؛ از پارسال مذاکرات ومطالعات کارشناسی این قرداد بین شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه آغاز شده است .

اسدالله قره خانی افزود: در این مطالعات مباحث فنی ، تکنولوژی واقتصادی وشرایط شرکتهای داخلی وکنسرسیوم خارجی بررسی شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت : این قرداد بین شرکت های پتروپارس ، شرکت ملی نفت ایران ، توتال فرانسه وشرکت ملی نفت چین به امضاء خواهد رسید .

قره خانی افزود: برآورد شده هزینه ارزی این طرح حدود 3/5 میلیارد دلارباشد ودر طول زمانی 3 ساله اجرای شود

وی گفت: در این مدت شرکت توتال باید از توان شرکت داخلی ، تجهیزات و تولیدات داخلی استفاده کند و در این طرح مشارکت شرکت چینی را هم خواهیم داشت .

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: هزینه فنی واجرای این طرح هم حدود 5/12 میلیارد دلار پیش بینی شده که ایران در طول 20 سال باید آن را پرداخت کند .

قره خانی گفت: درآمد کشور در طول دوره 20 ساله حدود 54 میلیارد دلار پیش بینی شده که از مشتقات وفروش گاز حاصل می شود .

وی درباره این شایعه که ما گاز مجانی به ترکیه می دهیم گفت: بیژن زنگنه درباره این قرداد که 22 ساله بوده ودر سالهای پایانی است پاسخ های داد .

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در سال 2012 قیمت گاز پایین آمد وترکیه مدعی شد قیمت ، کیفیت ومقدار گازی که از ما دریافت می کند آن چیزی که درقرارداد بوده است نیست وایران را متهم به دریافت 7/5 میلیارد دلار پول اضافه کرد .

وی افزود: این شکایت در دادگاه بررسی ودر مورد کیفیت ومقدار ما تبرئه شدیم ولی در باره قیمت با توجه به کاهش جهانی قیمت گاز ما محکوم به پرداخت یک میلیارد و900 میلیون تومان شدیم که قرارشد به صورت گاز پرداخت شود .

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون 800 میلیون دلار آن پرداخت شده وبر اساس گزارش های وزیر ما گاز مجانی به ترکیه نمی دهیم .

قره خانی افزود: مجلس تصمیم گرفته است کمیته ای تشکیل دهد واین کمیته همه مستندات وزارتخانه ، شرکت ملی گاز ، رای دادگاه ومفاد قرداد را بررسی کند ونتیجه بعد از تعطیلات به هئیت رئیسه ارائه می شود .

 

 

انتهای پیام / ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.