مدیر جهاد کشاورزی مرودشت گفت: تولیدات زراعی، دامی و باغی مرودشت معادل 2 درصد تولیدات کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عزیز رحیمی مدیر جهاد کشاورزی مرودشت اعلام کرد: جمع کل تولیدات زراعی، دامی و باغی شهرستان مرودشت نزدیک به 540 هزار تن و معادل 2 درصد تولیدات کشور است.

رحیمی افزود: 51 هزار هکتار از اراضی شهرستان، سطح زیر کشت گندم است و در سال گذشته 240 هزار تن گندم در شهرستان تولید و برداشت شد که بیش از 25 درصد گندم استان و 50 درصد بذر گندم استان فارس در شهرستان مرودشت تولید می‌شود.

وی گفت: چهار هزار و 580 هکتار از اراضی شهرستان سطح زیر کشت چغندرقند است و نیمی از این مقدار بوسیله تیپ آبیاری قطره‌ای می‌شود که 5 درصد شکر حاصل از چغندر کشور در شهرستان مرودشت تولید می‌شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت تصریح کرد: کشاورزان مرودشت در 4 هزار و 560 هکتار 3 درصد گوجه استان فارس را تولید می‌کنند و در سال گذشته تمام مزارع با سیستم آبیاری قطره‌ای آبیاری شدند و در این زمینه 65 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد.

وی با بیان اینکه همچنین شهرستان مرودشت با تولید 65 هزار تن برنج رتبه اول استان را در اختیار دارد که 66 درصد برنج استان فارس در شهرستان مرودشت تولید می‌شود، افزود: 28.5 درصد شیر استان فارس در شهرستان مرودشت تولید می‌شود که شهرستان مرودشت شیر مصرفی 1 میلیون و 875 هزار نفر را در کشور تولید می‌کند.

رحیمی اظهار داشت: تاکنون در 6 هزار و 800 هکتار از اراضی شهرستان سیستم آبیاری نوین مورد بهره‌برداری قرارگرفته است و در خصوص سیستم‌های آبیاری نوین ازلحاظ تعداد طرح رتبه اول و ازنظر سطوح زیر کشت بعد از اقلید رتبه دوم استان فارس را به خود اختصاص داده ایم که البته از فعالیت‌های شاخص جهاد کشاورزی شهرستان آموزش به کشاورزان در راستای افزایش سطح زیر کشت کلزا است و نسبت به سال گذشته افزایش 20 درصدی سطح زیر کشت کلزا را در شهرستان شاهد هستیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به 600 هکتار سطح زیر کشت پسته در شهرستان مرودشت وجود دارد که بخشی از باغات پسته شهرستان به ثمر نشسته است.

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت گفت: 2 واحد بزرگ تولید گیاهان دارویی در روستای کمرزرد رامجرد و روستای راهنویه سیدان فعال است و در حال حاضر یک هزار و 270 هکتار سطح زیر کشت گلرنگ در شهرستان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف جهاد کشاورزی مرودشت ترویج کشت‌های کم آب بر و اشتغال‌زا است و با برگزاری کلاس‌های آموزشی یک‌روزه، چندروزه و آموزش‌های چهره به چهره و بازدیدهای آموزشی در این خصوص اطلاع‌رسانی شده است که شایان ذکر است تسهیلات بانکی به همه کشاورزان ارائه می‌شود اما برخی تسهیلات مقطعی است که فقط به متقاضیان ثبت‌نام کننده در مراکز خدمات جهاد کشاورزی ارائه می‌شود و نوع دیگری از اعتبارات، اعتبارات شناور استانی است که به متقاضیان دارای شرایط اعطا می‌شود.

 

وی در خصوص بانک‌های اطلاعاتی کشاورزان بیان داشت: در خصوص بانک اطلاعاتی کشاورزان تلاش‌های زیادی صورت گرفته است و روستاهای هر مرکز جهاد کشاورزی به پهناهای مختلف تقسیم‌شده است و هر پهنا که بین 2 تا 5 هزار هکتار است در اختیار یک کارشناس قرار می‌گیرد و یک مسئول پهنا (پارسل) یک وزیر کشاورزی در منطقه خود محسوب شده و در یک سال گذشته جمع‌آوری آمار و اطلاعات توسط مسئولان پهنا آغازشده و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده ظرف دو سال آینده اطلاعات را به‌روز خواهیم داشت.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار